Det finns säkert flera olika faktorer som gör att man väljer den ena eller den andra organsiationen.
När vi valde organistation ringde vi runt till AC, FFIA och BV, sen valde vi den organistion som passade oss bäst.
Jat tror att AC föredrar att skicka sina adoptivföräldrar i grupp till Kina och jag tror inte BV och FFIA är lika noga med det.
Det skiljer lite i pris vilket beror på hur mycket ni måste göra själv, jag tror AC fixar NP, UD osv, medans du hos FFIA och BV skickar/sköter den kontakten själv. Hotellstandarden kan också skilja sig mellan organisationerna.
Både BV och AC söker föräldrar som vill adoptera SN-barn från Kina.
Vår ansökan skickades till Kina strax efter vi skickat den till vår organistion, vi hade beslutat oss för SN-adoption, men skickade inte in vår intresseansökan om SN förrän någon månad senare. Jag tror att vi fick förfrågan från 2:a publicerade listan med nya barn, dvs vi skickade ansökan och CCAA adderade barn två gånger och den andra gånen fick vi vår förfrågan. Vi var flera familjer som hoppades på att bli matchade med barn vid det tillfället. Vi blev föräldrar till första barnet som vår organsistation presenterade för oss. Vi tittade på bilden på barnet redan från början.
Det är inte krångligt att adoptera SN-barn från Kina, vilken organsition du än väljer. Du får en förfrågan och har 72 timmar på dig att besluta dig. Sen tar det olika långt tid innan du får sk LOI från Kina, tiden det tar beror inte på organistionen i Sverige utan om du har tur/otur hos CCAA.
Det som spelar roll för hur lång tid allt tar är nog mest när/hur ofta nya barn publiceras på CCAAs SN-lista. Om ni skickar er ansökan just före nya barn publiceras har ni chans på de barnen annars kan det ta flera veckor innan CCAA lägger till nya barn på listan. Små barn med enklare SN försvinner självklart snabbare.
Rumer Queen på http://chinaadopttalk.com/ brukar hålla oss uppdaterade om när nya barn är påväg in på listan. Om jag förstår det rätt vet också de svenska organistionerna när listan uppdateras.
På http://lwbstories.com/ kan ni se barn som oftast har lite svårare SN eller är lite äldre som finns på listan.