• orio

Bästa organisationen?

Hej!
    Vi vill adoptera ett SN-barn från Kina och undrar vilken organisation vi ska välja. Medlemsskap idag spelar ju ingen roll eftersom det inte är kö i Sverige.
    Därför är jag nyfiken på era åsikter om de olika organisationerna.
    1. Snabb/långsam, krånglig/smidig etc?
    2. Hur lång tid tog det ungefär från det att ni meddelade att ni ville skicka ansökan till Kina till ansökan var iväg?

Tacksam för svar, vi har inte tiden på vår sida....!

• Svar på tråden Bästa organisationen?
  • mor till två kina tjejer

Det finns säkert flera olika faktorer som gör att man väljer den ena eller den andra organsiationen.
    När vi valde organistation ringde vi runt till AC, FFIA och BV, sen valde vi den organistion som passade oss bäst.
    Jat tror att AC föredrar att skicka sina adoptivföräldrar i grupp till Kina och jag tror inte BV och FFIA är lika noga med det.
    Det skiljer lite i pris vilket beror på hur mycket ni måste göra själv, jag tror AC fixar NP, UD osv, medans du hos FFIA och BV skickar/sköter den kontakten själv. Hotellstandarden kan också skilja sig mellan organisationerna.
    Både BV och AC söker föräldrar som vill adoptera SN-barn från Kina.
    Vår ansökan skickades till Kina strax efter vi skickat den till vår organistion, vi hade beslutat oss för SN-adoption, men skickade inte in vår intresseansökan om SN förrän någon månad senare. Jag tror att vi fick förfrågan från 2:a publicerade listan med nya barn, dvs vi skickade ansökan och CCAA adderade barn två gånger och den andra gånen fick vi vår förfrågan. Vi var flera familjer som hoppades på att bli matchade med barn vid det tillfället. Vi blev föräldrar till första barnet som vår organsistation presenterade för oss. Vi tittade på bilden på barnet redan från början.

Det är inte krångligt att adoptera SN-barn från Kina, vilken organsition du än väljer. Du får en förfrågan och har 72 timmar på dig att besluta dig. Sen tar det olika långt tid innan du får sk LOI från Kina, tiden det tar beror inte på organistionen i Sverige utan om du har tur/otur hos CCAA.
    Det som spelar roll för hur lång tid allt tar är nog mest när/hur ofta nya barn publiceras på CCAAs SN-lista. Om ni skickar er ansökan just före nya barn publiceras har ni chans på de barnen annars kan det ta flera veckor innan CCAA lägger till nya barn på listan. Små barn med enklare SN försvinner självklart snabbare.
    Rumer Queen på http://chinaadopttalk.com/ brukar hålla oss uppdaterade om när nya barn är påväg in på listan. Om jag förstår det rätt vet också de svenska organistionerna när listan uppdateras. 

http://lwbstories.com/ kan ni se barn som oftast har lite svårare SN eller är lite äldre som finns på listan.

Vi var hemma lite drygt 6 månader efter att vi bett vår organistation om att söka SN-barn till oss.

• sari

Jag skulle ringa de olika organisationerna. Fråga hur de jobbar när de nya listorna publiceras. Nya barn läggs ut på listan en gång i månaden och då är det huggsexa (hemskt men sant). Fråga om de jobbar när listan publíceras (ofta på natten pågrund av tidskillnaden). Fråga om de har många i kö som står före er. Har ni redan tänkt på något/några SN så fråga hur ofta de ser dem på listan, vad de tror om er vänttid. Om det är många före er som är inställda på samma SN.  Sedan varierar det nog lite med resan precis som föregående inlägg säger. AC är störrst mer stelbent kanske just pågrund av att de är störrst men ger också fler reskamrater, kanske senare resstart pågrund av att de vill samla ihop många till samma resa. BV som är minst är nog mest flexibel angående resan, men man reser då kanske ensam.

• sari

Hur lång tid det tar är också väldigt mycket avhängt på vilket/vilka SN vi tänkt er. CCAA (det kinesiska adoptionsmyndigheterna) har nyligen introducerat ett nytt system. Barn som finns kvar på listan efter 1 eller 2 månader (vet inte exakt) behöver man inte ha skickat handlingarna till Kina för att ansöka om. De barnen har medelsvåra/svåra SN, men det kan också vara barn med dubbla SN som inte är så svåra. Jag har inte så stor koll på vilka barn som finns där men har läst att det är flera tusen och det ständigt fylls på. Vad som anses svårt är också väldigt individuellt. Dessa barn behöver ni som sagt inte ha handlingarna i Kina för att ansöka om, fråga organisationerna om dessa barn om ni är intresserade. Men ni måste uppfylla Kinas krav när ni väl ansöker.

• Montytonky

Vi har haft FFIA vid båda våra adoptioner, båda sn och är så nöjda med deras samarbete.
    Senaste adoptionen nu 2010 gick på 5 månader från att vi skickade in vår ansökan tills vi hade vårt barn i vår famn i Kina. Vet att även FFIA nu söker fler familjer till adoption av barn med special needs.

Men det bästa är nog att ringa runt o sen se hur mycket man är beredd att göra själv, det skiljer sig ju en del i pris o vad de resp organisationerna gör i processen.

Lycka till!

"The next shared list is supposed to be released November 23rd. "
    enligt Rumer Queen på chinaadopttalk.com/

Svar på tråden Bästa organisationen?