• stockrosen

Framkallar duntäcke allergi? Forskning?

Funderar på att ta in duntäcket nu  när det börjar bli kallt på nätterna. Men jag har för mig att jag läst att duntäcke på små barn kan framkalla allergi.

Vet ni om det finns nån forskning som visar det?

Samtidigt så har man hört att det är bra att småbarn umgås med djur när de är små för då minskar allergier....dvs tväremot vad man hört tidigare. Borde väl gälla duntäcke och sånt med????

Finns det någon som VET vad som gäller?

Mitt barn 1,5 år.

(snälla skriv inte jag har sovit under duntäcke i hela mitt liv och det har gått bra, för det är inte era personliga erfarenheter jag är ute efter utan forskning i ämnet,och kanske bevis? )

• Svar på tråden Framkallar duntäcke allergi? Forskning?
  • Dr Mupp

Tyvärr har jag ingen forskning att gå på. Vet bara att min dotter inte kan sova under duntäcken utan att få ett astmaanfall.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • stockrosen
    Dr Mupp skrev 2010-11-18 14:19:37 följande:
    Tyvärr har jag ingen forskning att gå på. Vet bara att min dotter inte kan sova under duntäcken utan att få ett astmaanfall.
    Tusen tack för ditt svar .
    Nä men stackars henne. Har hon astma i övrigt eller får hon det bara när hon sover under duntäcke?
  • Visitor

Har ingen forskning att stödja mig på, men min dotter kan inte sova under duntäcke, utan att bli dålig.

Think before you speak
  • stockrosen

Nääää, det var inte det jag ville höra ......
    Jag kanske får testa nån natt bara...fast man vill ju inte ge dem bestående "skador" så som allergier och sånt skit.....

Tusen tack för ditt svar.

• Rockan

Det finns ingen forskning som visar på att duntäcken kan framkalla allergier, den enda faktor man egentligen är säker på gällande allergier är ärftligheten. Om ni vet med er att det finns anlag för dunallergi så kanske det är dumt att testa, men annars ser jag ingen anledning att låta bli.

/Svår pollen- och kattallergiker som sover under duntäcke, och låter dottern göra det också

• stockrosen
    Rockan skrev 2010-11-18 19:05:35 följande:
    Det finns ingen forskning som visar på att duntäcken kan framkalla allergier, den enda faktor man egentligen är säker på gällande allergier är ärftligheten. Om ni vet med er att det finns anlag för dunallergi så kanske det är dumt att testa, men annars ser jag ingen anledning att låta bli.

/Svår pollen- och kattallergiker som sover under duntäcke, och låter dottern göra det också
    Finns det inte det? Är det bara en "myt"?  Låter bra i så fall.

Vi har också kattallergier men själv var jag allergisk mot damm (kvalster) men jag kunde ändå sova under duntäcke. Fast det vannsinnigt märkliga är att allergin försvann i samband med graviditeten....(märkligt).
    Jag testar inatt.

Tusen tack för alla era svar. Alltid trevligt när folk engagerar sig i ens frågor och svarar {#emotions_dlg.flower}
  • lindylou

Det säga att om man som förälder är pälsallergiker ska ens barn undvika samma de första 2 åren.

• framsteg

Kan bara svara för mig själv - när jag var liten blev jag till en början med snuvig när jag sov hos föräldrarna som hade duntäcke och dunkuddar.

Vid ca 5 fick jag första astmaanfallet av dun.

Idag kan jag inte sova i samma rum som dunkuddar/duntäcken. Fick som tonåring också veta att jag var allergisk mot pälsdjur med mera, men som liten tålde jag katt och hund utan att vi märkte något... (Vilket säkert har ett samband skulle jag tro själv.)

Man måste ju å andra sidan utsättas för saker för att kunna reagera, så håll koll! Det behöver ju inte hända något nu, det kan ju ta en natt till eller två eller rent av ett par år. Det är ju ingen som vet, kanske inte händer något alls!

Skulle mer fundera på allergier om du/ni har det inom familjen.

• stockrosen

Tack!
    Jag provar mig fram lite.
    Det är gött med duntäcke men man vill ju inte förstöra för sina små.

• doktorn01

Hej!
    Ärftlighet för allergi spelar störst roll för allergiutveckling. Det finns mycket lite bevis för att olika val att inte exponera barn för allergener (ämnen man kan bli allergisk mot) får någon som helst effekt på barnets senare utveckling av allergier. Det kan t o m vara så att ett barn som för möta många olika ämnen utvecklar färre allergier.
    Allergi mot dun i sig är mkt ovanligt. Däremot vanligare med kvalsterallergi. Det är därför viktigt att lufta, vädra, tvätta då o då, låta ligga i solen (steriliserar) och låta bli att bädda!
    Mitt råd blir således; om du älskar ditt duntäcke, använd det sköt det, låt ditt barn prova.
    Låt barnet prova massor olika naturliga ämnen, frukter, sädesslag, baciller, osv.
    och
    OM barnet får allergi utred o behandla.

Att förebygga allergi genom att undvika olika saker är mycket tveksamt.

Svar på tråden Framkallar duntäcke allergi? Forskning?