• skruttis77

Salt till gamma bosch diskmaskin???

Har helt missat det här med att man bör hälla salt i sin diskmaskin. Maskinen är 3 år. Häller man bara i salt och så doseras det av sig själv elle? i bruksanv står det att det ska vara 1 l vatten oxå , men är det allra första gången innan det finns vatten i systemet?

Snälla hjälp, vi har kalk överallt i vårt hem!

• Svar på tråden Salt till gamma bosch diskmaskin???
  • Tecken

Köp diskmaskinssalt. Följ anvisningarna i bruksanvisningen. Klart.

• luckyme83

allra första gången man häller salt i behållaren så brukar man ha i vatten oxå....det finns särskilt diskmaskinssalt..men jag nvänder alltid vanligt grovt salt.

• skruttis77

jag har köpt broxomatic, ska jag alltså fylla på med 1 l vatten oc h salt i samma hål???? och sen ?

• Tecken
    skruttis77 skrev 2010-11-17 17:31:44 följande:
    jag har köpt broxomatic, ska jag alltså fylla på med 1 l vatten oc h salt i samma hål???? och sen ?
    Vad står det i bruksanvisningen?

Vad menar du med "och sen?"? Sen stänger du luckan/behållaren för saltet och fyller på igen när saltet tagit slut.
  • 4mychildren

Men tjena, jag har också missat totalt saltet, har glömt det. Vad händer om man glömmer saltet? Om det är slut menar jag. Tack för påminnelsen dock Skrattande

• Tecken
    4mychildren skrev 2010-11-17 17:42:08 följande:
    Men tjena, jag har också missat totalt saltet, har glömt det. Vad händer om man glömmer saltet? Om det är slut menar jag. Tack för påminnelsen dock Skrattande
    Det minskar kalkbeläggningar i maskinen (påverkar vattnets hårdhet) vilket i sin tur kan leda till att maskinen lever längre.
  • skruttis77

ja sen , ska jag bara hälla i saltet stänga luckan och invänta nästa disk eller ska jag köra "TOMT" en gång?

Jag är inte helt dum men jag har aldrig gjort det här. I bruksanvisningen står det att första gången ska man också hälla i vatten, betyder det första gången man häller i  salt? Eller första gången innan disk alltså när maskinen är sprillans och aldrig använd tidigare??

• flanderz

Min saltbehållare sitter i botten av maskinen, har ett skruvlock... Där i finns alltid vatten. Varje dos brukar hålla i ca en månad innan det är dax att salta igen.

• 4mychildren
    skruttis77 skrev 2010-11-17 18:13:15 följande:
    ja sen , ska jag bara hälla i saltet stänga luckan och invänta nästa disk eller ska jag köra "TOMT" en gång?

Jag är inte helt dum men jag har aldrig gjort det här. I bruksanvisningen står det att första gången ska man också hälla i vatten, betyder det första gången man häller i  salt? Eller första gången innan disk alltså när maskinen är sprillans och aldrig använd tidigare??
    Det är första gången när maskinen är sprillans ny du ska hälla i vatten. Annars finns det redan vatten i behållaren när du använt maskinen en gång och vattnet har fyllts på i systemet. 

Så när du ska fylla på salt denna gången så är det bara salt som gäller, vatten borde redan finnas eftersom er maskin inte är ny.
  • 4mychildren

Ska tillägga att saltbehållaren är i botten på maskinen. Jag har också en Bosch så det borde ju vara likadant typ på din.

• Gizmo007

Du kan kolla med kommunen vad du har för hårdhet på vattnen för rätt dosering.

Där vi bor behöver vi inget salt i vattnet, vi har så passt "mjukt" vaten att det inte behövs.

• skorpionen80

Om du använder 3i1 tabletter eller mer (finns ju tom 5i1) så behöver man inte tillsätta salt.

• agda06

Jag har hört att nästan hela Sverigen har så pass mjuk vatten att man inte alls behöver hälla i salt i maskinen.

Sedan så finns det salt i diskmaskinstabletterna också, så jag tror inte man behövr extra salt.

Jag bor i Skåne, har bott i Halland, men inte på något av de ställena behövs extra salt. Vi har mjukt vatten.

Skippa saltet!

Svar på tråden Salt till gamma bosch diskmaskin???