• TjutandeRosen

Vems ansvar att en sju-åring klär på sig ordentligt på rasten?

Min son är sju år, går i ettan. Nu till problemet...

Idag sa hans fröken att han fryser på rasterna, jag kollade på hyllan, där finns följande extrakläder: sockar, raggsockar, t-shirt, långärmad, byxor, olle och tjocka vantar. På hyllan hänger även ett fleecefordrat tvådelat regnställ (som iaf klarar ner till -5). Då frågar jag min son använder du kläderna? Fick ett nej till svar...

Det borde väl ändå vara lärarnas ansvar att se till att barnen tar på sig ordentligt när det finns kläder??? Jag hade förstått att skolan klagar ifall det inte hade funnits något extra, men nu finns det av allt möjligt!

Eller ska jag behöva ta ledigt varje gång sonen har rast för att se till att kläderna kommer på???

• Svar på tråden Vems ansvar att en sju-åring klär på sig ordentligt på rasten?
  • lillamye

känner samma sak jag tycker lärarna kunde ha lite koll på så pass små barn iaf.

• JAG är BÄST

Du tycker inte det är dags att ta på han en täckbyxa m vinterjacka/overall? vi är faktiskt inne i November nu,,det är inte höst.
    Regnstell av galon blir kallt nu. Så det tror väl jag det att han fryser, sedan är det väl lite upp till honom att ta på sig sina kläder för att inte frysa, han är så pass stor nu så han ska klara det där själv utan att en vuxen "bussar på" honom varje rast.

Klär han sig inte så är det bara att han fryser, eller hur.

• 7 små apor

Varför inte göra det lite enklare för pojkstackarn och ha en varm jacka isf att han ska behöva dra på sig ollar, sockar och gud vet vad?

• JAG är BÄST
    lillamye skrev 2010-11-17 15:26:08 följande:
    känner samma sak jag tycker lärarna kunde ha lite koll på så pass små barn iaf.
    Jisses han är ju SJU ÅR!!! Nog ska han väl ändå klara av att ta på sig själv.
    När jag var sju år så kokade jag t.om mina makaroner och stekte min korv själv om jag var hungrig.
  • lillamye

vet tom med på dagis dom inte får hjälp,

alla barn är inte bäst på allt men håller med att det gäller vinterkläder nu.

• 7 små apor
    JAG är BÄST skrev 2010-11-17 15:28:58 följande:
    Jisses han är ju SJU ÅR!!! Nog ska han väl ändå klara av att ta på sig själv.
    När jag var sju år så kokade jag t.om mina makaroner och stekte min korv själv om jag var hungrig.
    Och jag minsann mjölkade kor, gick 2 mil till skolan barfota sommar som vinter, passade 14 småsyskon och skötte om en krasslig farmor samtidigt som jag passade på att spinna lite ullgarn.
  • crazy mom
    JAG är BÄST skrev 2010-11-17 15:27:28 följande:
    Du tycker inte det är dags att ta på han en täckbyxa m vinterjacka/overall? vi är faktiskt inne i November nu,,det är inte höst.
    Regnstell av galon blir kallt nu. Så det tror väl jag det att han fryser, sedan är det väl lite upp till honom att ta på sig sina kläder för att inte frysa, han är så pass stor nu så han ska klara det där själv utan att en vuxen "bussar på" honom varje rast.

Klär han sig inte så är det bara att han fryser, eller hur.
    Fleecefodrade regnställ  (beronde på kvaltiet iofs) klarar mycket väder utan att de blir kalla.  Min 6 åring behöver hjälp med lite handledning. Det fixar personalen på skolan. Kanske förväntas mer av 7åringarna? Samt att engeagemanget hos personalen ser olika ut.
    Min erfarenhet är att kidsen är väldigt snabba ut och inte riktigt har bedömningsförmåga vid den åldern att fundera ut innan hur kallt det är ;)
  • TjutandeRosen
    7 små apor skrev 2010-11-17 15:28:36 följande:
    Varför inte göra det lite enklare för pojkstackarn och ha en varm jacka isf att han ska behöva dra på sig ollar, sockar och gud vet vad?
    Till skolan har han på sig en varm täckjacka, han har fordrade kängor på sig med, men det hjälper inte när han inte stänger jackan på rasterna...
    Han säger "det är kul o frysa"...
  • Halkatla

Är det fler som har galonställ som ytterplagg? När man har börjat skolan kan det ju vara lite känsligt om man har annorlunda kläder än kompisarna.

Till syvende och sidst så är det ju faktiskt grabbens ansvar. Om han fryser men ändå låter bli att stänga jackan så får han ju skylla sig själv.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • lillamye

ja jag kan hålla med om man är nonchalant o inte stänger jackan kan man gott frysa,

för jackan kan dom knäppa vid 7år

Svar på tråden Vems ansvar att en sju-åring klär på sig ordentligt på rasten?