• Mallan102

Dataspel på fritids

I förskoleklassen på vår skola händer det att 6-åringarna springer över till 7- och 8-åringarnas fritids där de får spela dataspel. Fritidspersonalen har sagt att det är ok.

Vid lov när skolan varit stängt och barnen istället har gått på fritids så har de fått spela vid vissa tillfällen. Jag trodde först att det var i pedagogiskt syfte - av skolan inköpta program - men det var snowboardspel etc.

När skolan är stängd är det inte så mycket barn på fritids, då kan jag tycka att personalen kan passa på att göra något speciellt med dessa fritidsbarn då. Inte sätta dem framför en dator.

Ofta tycker barnen att dataspel är kul, men som förälder tycker jag att det blir en form av förvaring som gör att personalen får en stund "i lugn och ro". Vad anser ni? Överreagerar jag?

• Svar på tråden Dataspel på fritids
  • Elli47

På 8-åringens fritids får de spela ibland, t ex om det är få barn kvar, jättekallt ute osv. Min son t ex hämtas 1830 vissa dagar och då är han oftast ensam och vill han då spela dataspel så brukar han få göra det. Han är dock inte så intresserad utan leker hellre med personalen som finns kvar

• Halkatla

Jag är kluven. Å ena sidan är det ju ett enkelt sätt för personalen att som du säger "få lite lugn och ro". Å andra sidan så är det ju också en sorts "lugn och ro" för barnen som spelar. Alla kanske inte orkar vara så jäkla sociala från åtta på morgonen till fem på eftermiddagen. Mitt barnajag hade blivit knäppt om jag hade varit tvungen att interagera socialt Hela Jävla Dagarna.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Mallan102

Möjligheten att rita, titta i en bok, pyssla finns ju oxå. Jag upplever att mitt barn är mer stressad de dagar de fått spela dataspel för det är ytterligare en stimulans - inte nedvarvande direkt. Men vi alla är ju olika så det är ju bra om vissa upplever att det är avkopplande.

• Punkster

Jag jobbar på fritids och är lite kluven till detta. Om man låter datorn stå på hela tiden så håller jag med om kvaliteten på den pedagogiska verksamheten absolut sjunker. Men samtidigt så tycker jag att man som pedagog kan använda sig av dataspel, och barn kan lära sig mycket av att spela. T.ex. samspel och samarbete.

Jag tycker att lov och studiedagar kan vara gyllene tillfällen att plocka fram TV-spelet, om man inte gör det till vardags. Då blir det ju en "speciell grej", just sånt som man ska göra på loven. Fritidset jag jobbar på brukar köra Singstar och Dansmattor ibland, mycket uppskattat av både barn och föräldrar. Dessutom tycker jag som även undervisar i musik att Singstar är ett fantastiskt pedagogiskt verktyg!

Men att låta datorn eller TV-spelet stå framme dagarna i ända utan någon vuxen närvaro? Nej tack!

• Mallan102

Men det är precis det, du Punkster skriver jag är ute efter! Alltså syftet med dataspel. Du skriver att det är ett pedagogiskt verktyg och hur ni använder det. Singstar och dansmattor låter skitkul och man får in samspel, koordination, rörelse turtagning. Men det våra barn gör är att de fått välja spel på spelo.se, utan vuxens närvaro, där det finns våldsspel etc. Det känns inte alls ok.  Det är en diskussion vårt fritids måste ta med oss föräldrar helt enkelt.

• Punkster
    Mallan102 skrev 2010-11-17 10:53:42 följande:
    Men det är precis det, du Punkster skriver jag är ute efter! Alltså syftet med dataspel. Du skriver att det är ett pedagogiskt verktyg och hur ni använder det. Singstar och dansmattor låter skitkul och man får in samspel, koordination, rörelse turtagning. Men det våra barn gör är att de fått välja spel på spelo.se, utan vuxens närvaro, där det finns våldsspel etc. Det känns inte alls ok.  Det är en diskussion vårt fritids måste ta med oss föräldrar helt enkelt.
    Det låter ju inget vidare. Jag tycker helt klart att du ska ta upp det med personalen!
Svar på tråden Dataspel på fritids