• Spacekotten

Råttor - Hur stor bur till 4st?

Min systerdotter ska skaffa sig 4 råttor och undrar hur stor bur dom bör ha?
    Alltså inte jordbruksverkets mått på hur stor den minst måste vara utan hur stor den bör vara för att dom ska må bra.

• Svar på tråden Råttor - Hur stor bur till 4st?
  • dezibel

Jag hade en stor chinchillabur till mina två råttor men då var dom ute i lgh större delen av dagen. Men ju större desto bättre naturligtvis! Råttor vill klättra, kunna gömma sig mm så en bur med flera våningsplan är perfekt. Många bygger egna av garderober, skåp mm och ska hon ha 4 st behövs rejäla ytor. Jag tror att minimimåttet för en råtta är 50*50*50cm.
    http://www.ratpower.se     är en bra sida med mycket information

• dezibel

Men varför 4 st? Jag hade fullt sjå att hinna med två eftersom dom är supersociala och kräver en del för att må bra om inte annat är det ett pass när man har dom ute så dom inte hittar på hyss såsom att boa i soffor,gräva ur alla blomkrukor. tugga på allt läder dom hittar mm Skrattande

• Spacekotten

Haha kan tänka mig det, men hon hade två för ett par år sen och nu ville hon ha 4 istället för hon tyckte det verkade vara bättre för dom :)

• cookieslayer
    dezibel skrev 2010-11-17 06:05:27 följande:
    Men varför 4 st? Jag hade fullt sjå att hinna med två eftersom dom är supersociala och kräver en del för att må bra om inte annat är det ett pass när man har dom ute så dom inte hittar på hyss såsom att boa i soffor,gräva ur alla blomkrukor. tugga på allt läder dom hittar mm Skrattande
    Lite sen här inser jag, men vi hade fem som mest på en och samma gång. Ha ha, det var full rulle, men helt underbart. Ack vad jag saknar dem!
Svar på tråden Råttor - Hur stor bur till 4st?