• Elisabet35

3,3 åring som fortfarande har blöja-tips!!!

Har en tjej på 3,3 år som fortfarande inte klarar av att säga till när hon behöver gå på toaletten. Vi provar imellenåt att ta bort blöjan, men ingen skillnad än så länge. Vill helst sitta på pottan (ej toan), vilket hon får och kan kissa och bajsa på den om vi sätter henne där med jämna mellanrum.
    Säger till precis när kisset börjat rinna när hon är utan blöja, blir inte ledsen och tar på sig blöjan utan problem. Det är mest jag som mamma som börjar vara lite fundersam och orolig hur det kommer sig att just hon inte blivit torr ännu. Tacksam för tips på om man kan stimulera detta på ngt sätt? Kanske har du själv barn som är lite äldre och ännu inte torr.

Tacksam för svar=)

• Svar på tråden 3,3 åring som fortfarande har blöja-tips!!!
  • lizzypizzy

Min 3 åring är inte heller blöjfri. Känns pinsamt när man tex är på badhus och alla barn i samma ålder tar på sig trosor. Men min tjej är inte det minsta intresserad. Hon kan kissa på toa om hon bara vill men hon VILL inte. Hon VILL ha blöja. Hoppas du får några bra tips som även jag kan ta med mig!

• Mary Wollstonecraft

Jag undrar också... Sonen är tre om en månad, och heelt ointresserad av pottan. Han vägrar dessutom att vara utan blöja, och blir bara ledsen när byxorna blir våta :(

• camave

min dotter va väldigt fest vid sin blöja och ville inte alls sluta.
    en dag sa vi bara att blöjorna va slut....
    hon kunde inte heller säga till att hon va kissnödig utan började alltid kissa i trosorna.
    det va bara att se till att alltid ha en massa ombyten med sig.
    det löser sig alltid, försök att se olyckorna som något att lära sig av och inget dåligt..
    hon va drygt 3 år....

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • camave

min tjej hade även problem med att göra nummer 2 och sprang alltid och gömde sig för att göra det i trosorna. det löste vi genom att göra en "plumslapp" där hon fick sätta ett klistermärke varje gång det sa plums i toan :)
    funkade klockrent.....

min son på 2 har nu en kisslapp vid sin potta som han får klistra på när han sitter och försöker kissa på pottan..

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • ellenwesterlund

Mina killar är 3 år och (snart) 4 mån.
    Ena killen har varit blöjfri sedan slutet på juli/början på augusti.
    Den andra är inte det minsta intresserad av att ta bort blöjan.
    Kristoffer (som är blöjfri) bajsade ofta i "blöjan" (kalsongerna) så vi satte upp ett A4 på kylskåpet där han fick7åfr sätta en guldstjärna på när han bajsat på pottan.
    Häromdagen ville brorsan också ha en stjärna men vi sa att då måste han sitta på pottan/toaletten, nej finns inget intresse.
    Han vill ha en skördetröska av tomten men han vet att han får den bara om han sitter på pottan/toaletten men det händer inget iaf ...
    Och dom ska vara enäggstvillingar!?

• lindaha

Min tjej slutade med blöjor ett par månader innan hon blev 2år och vi gjorde som så att vi mutade henne ;)
    Hon fick glass varje gång hon gick på toaletten och det dröjde inte många dagar innan hon var helt torr, funkade kanon! 

• Pink Muffin

Prova att låta henne vara helt naken på underkroppen! Min son på 2 år och 5 månader har varit duktig att gå på pottan om han får vara helt naken nertill sedan i somras men så fort kalsonger eller byxor kommit på har han kissat och bajsat i dom... Nu börjar han dock kunna känna av att gå på pottan trots att han har kalsonger och byxor på. Låt henne få öva helt utan nått nertill först och var noga med att inte göra så stor grej av om det sker ett litet misstag.

Var sak har sin tid.
  • tulpanis
    camave skrev 2010-11-16 21:00:04 följande:

min dotter va väldigt fest vid sin blöja och ville inte alls sluta.
    en dag sa vi bara att blöjorna va slut....
    hon kunde inte heller säga till att hon va kissnödig utan började alltid kissa i trosorna.
    det va bara att se till att alltid ha en massa ombyten med sig.
    det löser sig alltid, försök att se olyckorna som något att lära sig av och inget dåligt..
    hon va drygt 3 år....

Hur lång tid tog det innan hon blev torr? Vi är i samma sits och är lätt att misströsta när det blir olyckor hela tiden. 
  • Lillyan

Barn kan bli förvirrade av att ibland ha blöja och ibland inte så därför kan det bästa vara att ta bort blöjan helt och hållet när man väl bestämt sig. 

Min dotter blev blöjfri när hon va 2.5 år. Förberedde henne i förväg genom att ha pottan framme och berätta att man kissar och bajsar där. Förberedde också genom att säga exempelvis "på tisdag ska vi slänga alla blöjor, då ska du börja kissa o bajsa i pottan". Sen när tisdagen kom så fick hon följa med och slänga alla blöjor. Sen påminde jag några gånger om att hon kan kissa och bajsa i pottan om hon vill. 

Tror hon kissade på sig 2 gånger och bajsade på sig 1 gång sammanlagt, annars har hon varit torr. När hon har råkat göra i byxan så har vi bara sagt oj oj! Kissa gör man i pottan! Och så har hon förstått. Pottan har också stått framme i vardagsrummet tex och sedan sakta men säkert "flyttat" till toaletten. Hon har fått vara med och tömma pottan i toastolen, spola osv. Lycka till!

Svar på tråden 3,3 åring som fortfarande har blöja-tips!!!