• sofieOjoakim

Akta eller Britax.

dags att köpa ny bilbarnstol till sonen som närmar sig halvåret.

I valet och kvalet står vi mellan Britax Multi Tech eller Akta graco cosmic comfort S.
    Vad jag vet är att Britax inte fått så bra betyg som framåtvändstol och att aktan inte är så hög i ryggstödet.
    Vi har en lång kille, 73 cm!!.

Så jag skulle önska lite åsiket angående dessa stolarna.

Bilstolen ska sitta bakom passagerarsätet i en Ford Monedo Kombi.

Tacksam för svar och hjälp på vägen då denna djungel av stolar  är stor!

• Svar på tråden Akta eller Britax.
  • t0va

Vi har börjat kolla på stolar och den säljaren vi pratade med sa att man kanske inte alltid använder stolen sen för frammåtsittande utan då kan det vara dax att köpa ny. Dels för att utvecklingen går frammåt men stolen slits endel. Så vi prioriterar att det är bra för bakåtåkande och kommer nog köpa nytt sen när det är dax att vända. 

Villken modell som kan passa er bäst vet jag inte, vi är inne på en britax men har inte bestämt än och måste testa i bilen också.  

• clembke

När vi va o kollad på bilstol till sonen så tyckte dom britax. (dom säljer både akta o britax)
    O när det är dax för barnen att åka framåt ska man helst ha en bältesstol istället för en kombistol.
    Vi valde Britax hi-way.

• Miss Lau

En vändbarn stol bör inte användas frammåtvänd så hur stolen är som frammåtvänd kan ni strunta i. Det som jag tycker är viktigt är dels att stolen är godkänd, dels att den räcker upp till 25 kg (eller om den inte gör det, att man är beredd på att ev. köpa ytterliggare en bakåtvänd stol) och att den passar bra i bilen. Ser man till att dessa tre kriterier är uppfyllda spelar märket på stolen mindre roll.

Vi har haft stolar både från Akta och Britax men nu har vi en Maxi cosi Mobi och det är den bästa stol vi haft så jag slår ett slag för den.

• helene306

Märken är en smaksak men jag har alltid köpt Britax från babyskydd och uppåt. Jag har varit nöjd och kommer inte köpa annat märke.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • cicci85

Jag skulle inte använda någon av dem framåtvänd! Jag har en Multi-tech och är nöjd med den! Skulle inte välja en cosmic eftersom den är ännu mindre än MT, är osäker på om sonen kommer kunna åka bakåtvänd i MT så länge som jag vill... Blir eventuellt en Twoway när MT är urvuxen.

• sofieOjoakim

Någon som vet något om den nya stolen från Akta Graco, beLogic??

tacksam för alla era svar!, ska ut och kolla i morgon och framförallt testa i bilen samt låta sonen provsitta.

• pigglet

Eftersom ni verkar ha en stor son så skulle jag tänka lite på hur länge han kan använda den. Barnen ska ju helst sitta bakåtvända tills de är minst 5 år. Alla stolar är inte godkända i baksätet till 25 kg... jag tror inte actas stolar är det?

Multitec är en av de 2 största stolarna, britax twoway är den som har längsta ryggstöd. Båda godkända till 25 kg i baksätet.

Bra att åka och testa, olika stolar sitter olika bra i olika bilar. Kolla benutrymmet och tänk en 4-5-åring i stolen. Och kolla upp viktgränsen i baksätet.

• våratlillaliv
    sofieOjoakim skrev 2010-11-20 20:57:37 följande:
    Någon som vet något om den nya stolen från Akta Graco, beLogic??

tacksam för alla era svar!, ska ut och kolla i morgon och framförallt testa i bilen samt låta sonen provsitta.
    Jag var och kika på den idag, den verkade bra. den är högre i ryggen, bra om man har långa barn och dom kan sitta bakåtvända till ca 5års ålder. Det är den enda stolen som har klarat Plus-testet och den är lätt att reglera , istället för ratt så är det bara en spak man trycker upp för att föra den framåt och bakåt (typ som ett vanligt säte). Den är godkänd för 9-25 kg. 

• Finesse
    våratlillaliv skrev 2010-11-21 18:13:08 följande:
    Jag var och kika på den idag, den verkade bra. den är högre i ryggen, bra om man har långa barn och dom kan sitta bakåtvända till ca 5års ålder. Det är den enda stolen som har klarat Plus-testet och den är lätt att reglera , istället för ratt så är det bara en spak man trycker upp för att föra den framåt och bakåt (typ som ett vanligt säte). Den är godkänd för 9-25 kg. 
    Nej det stämmer inte.. både besafe izikid x3 och britax hi-way har klarat det testet.. MEN det är den enda stolen som klarat plustestet för klassen upptill 25 kg.. dom andra har klarat till 18 kg.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • sofieOjoakim

Det blev till slut en akta graco cosmic comfort, då det är den som satt säkrast i bilen. Numera sitter lillen i mitten av baksätet, med en perfekt lutning och comfort!.

Så får man hoppas att detta blev den bästa lösningen, det känns bra alla fall!.

Då testade vi ändå den nyaste från akta, en multi tech från britax och comfort s.

Tack för alla era svar!=)

Svar på tråden Akta eller Britax.