• Dr Mupp

Kollektiv bestraffning

Är det lagligt med kollektiv bestraffning i skola/fritids?

Jag tycker inte det känns ok. Det används på dotterns fritids. Några av grabbarna vägrade sitta still på samlingen vilket betyde att ingen i gruppen fick gå och äta mellis förän de lugnat ner sig. Dottern som slutar direkt efter mellis blev utan mellis eftersom hon hann sluta innan grabbarna skötte sig. Hon var jätteledsen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Kollektiv bestraffning
  • Mamma82

Är osäker på hur jag ställer mig till det.
    Men oftast är det så att barn oftast struntar ifall andra blir bestraffade på nått som man gör, så att på det viset så är det negativt. Men ändå så är det positivt för att barnen vet hur det är att bli bestraffad av nått dom inte gjort.

• Winglur

Sist jag kollade så var kollektiv bestraffning olagligt i Sverige. 
    Så det lär ju gälla på fritids/skola då också. 

• Linda1976

Hur det är rent juridiskt vet jag inte, men jag hade blivit VANSINNIG om det hände på dotterns fsk. Jag hade blivit en "jobbig förälder" som ringer rektorn och framför åsikter.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Starkast

Fast det där tycker jag inte direkt räknas som bestraffning.
    Att alla barnen i barngruppen måste sitta still/sköta sig innan de ska göra något gäller nog på de allra flesta ställen. Det skulle nog bli väldigt rörigt om några ska gå och andra inte.

• IsDimma

kollektiv bestraffning är såklart inte tillåtet. Frågan är om det där är kollektiv bestraffning dock, det känns inte så.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Linda1976

Att inte få mat i rätt tid känns som en bestraffning. De som inte kan sitta still får väl låta bli att gå och äta då... Och de andra 95% får sin mat i tid.

• Starkast
    Linda1976 skrev 2010-11-16 15:17:55 följande:
    Att inte få mat i rätt tid känns som en bestraffning. De som inte kan sitta still får väl låta bli att gå och äta då... Och de andra 95% får sin mat i tid.
    Du tror inte det skulle bli rätt rörigt?
    Dessutom skulle nån annan förälder protestera mot att vissa barn lämnades personallösa den stunden

Hade de INTE fått man hade det varit bestraffning. Men de får mat och 5-10minuter hit eller dit är ingen bestraffning.
  • Linda1976

Det verkar ju som om det handlade om mer än 5 min, eftersom ts barn inte fick mat....

• Starkast
    Linda1976 skrev 2010-11-16 15:29:13 följande:
    Det verkar ju som om det handlade om mer än 5 min, eftersom ts barn inte fick mat....
    Slutar man direkt efter mellis måste det inte vara längre tid än så.

Skolan har även ett ansvar att barngrupperna ska fungera.
  • Linda1976
    Starkast skrev 2010-11-16 15:30:55 följande:

Så du menar att alla barn äter mellis på 5 min? 

Fungerande barngrupper är nog tyvärr en utopi i dagens skolmiljö, även om personalen nog gör sitt bästa  
  • Starkast
    Linda1976 skrev 2010-11-16 15:32:45 följande:
    Så du menar att alla barn äter mellis på 5 min? 

Fungerande barngrupper är nog tyvärr en utopi i dagens skolmiljö, även om personalen nog gör sitt bästa  
    Är det?
    Att vänta på varandra i gruppen är ganska självklart. Det är inte bestraffning. 
    På de dagis/fritids/skola våra barn gått och går fungerar iallafall grupperna, trots att de väntar på varandra

• Dr Mupp
    Starkast skrev 2010-11-16 15:30:55 följande:

Här serveras mellis 15 minuter innan hon slutar. Så minst 15 minuter fick de vänta.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Starkast
    Dr Mupp skrev 2010-11-16 19:44:49 följande:
    Här serveras mellis 15 minuter innan hon slutar. Så minst 15 minuter fick de vänta.
    Då låter det ju som att de redan var sena till mellis...
    Grejar de med något särskillt, personalen tittar på kl. några min för sent, barnen är trötta/har dragit fram mycket så städningen tar längre tid.
    Kan aldrig tänka mig att flera skolbarn krånglar en kvart utan att det finns andra faktorer till försening.
Svar på tråden Kollektiv bestraffning