• AnnaOctavia

Nån som har fött på Danderyds sjukhus?

Jag är i vecka 21 och har börjat fundera på att föda på Danderyd.
    Har läst positiva omdömen på google och så men vill endå ha lite mer.
    Är det någon som har fött där, och hur var det?
    Finns det badkar där? Funderar även på att ta hjälp av det.
    Börjar blir väldigt nervlös för förlossningen också..
    Tacksam för alla svar. kram!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-16 13:47
    Jag menar förstås Danderyds Förlossning och deras BB avdelning. =)

• Svar på tråden Nån som har fött på Danderyds sjukhus?
  • cilla67

Jag födde där för snart två år sedan, och har en mycket positiv upplevelse därifrån. De brukar ha föreläsningar man får gå på inför förlossningen, där deras underbara barnmorskor berättar om hur det går till och vad som finns och pratar om smärtlindring. Kolla på danderydssjukhus.se, jag tror det brukar stå där. Lycka till!

• Babycakes79

Födde där för drygt  2 år sedan, blandade känslor. En del saker och en del personal var förkastliga, andra uppleverlser och människor bra. En ung kvinnlig narkosläkare satte spiken i kistan, hon var duktig på att ge epiduralen, klarade det på första försöket men satte den alldeles för långt ner vilket innebar att jag under ca 18 timmars förlossning helt tappade känseln i underkroppen vilket gjorde att jag inte kunde kissa själv och var totalt orörlig under hela förlossningen. Och det var inte dom som påpekade det ens, det var personalen på Karolinska. I 2 års tid gick jag och oroade mig för att nästa förlossnig skulle bli lika hemsk utan att veta att det enkom berodde på att epiduralen var felsatt.

När det var dags för andra barnet födde jag på Karolinska, och hon bara "ploppade" ut, vilken skillnad det gjorde för både tiden och smärtan att kunna röra på sig. Förlossningen tog totalt ca 5 timmar och jag krystade i 5 min!!!

Mitt råd till dig, be om en erfaren narkosläkare med flera år på nacken och sen en kombination av lustgas,epidural och pilatesboll så lär det gå som en dans..

och framförallt, lita på DINA  känslor och på din intuition!!!

Kram och lycka till!!!

• AnnaOctavia
    cilla67 skrev 2010-11-19 07:54:06 följande:
    Jag födde där för snart två år sedan, och har en mycket positiv upplevelse därifrån. De brukar ha föreläsningar man får gå på inför förlossningen, där deras underbara barnmorskor berättar om hur det går till och vad som finns och pratar om smärtlindring. Kolla på danderydssjukhus.se, jag tror det brukar stå där. Lycka till!
    okej. ringer man och bokar sånna föreläsningar eller?
    Skulle gärna vilja gå på en sån och kanske tillochmed få se hur det ser ut där =)
  • AnnaOctavia
    Babycakes79 skrev 2010-11-19 08:06:05 följande:
    Födde där för drygt  2 år sedan, blandade känslor. En del saker och en del personal var förkastliga, andra uppleverlser och människor bra. En ung kvinnlig narkosläkare satte spiken i kistan, hon var duktig på att ge epiduralen, klarade det på första försöket men satte den alldeles för långt ner vilket innebar att jag under ca 18 timmars förlossning helt tappade känseln i underkroppen vilket gjorde att jag inte kunde kissa själv och var totalt orörlig under hela förlossningen. Och det var inte dom som påpekade det ens, det var personalen på Karolinska. I 2 års tid gick jag och oroade mig för att nästa förlossnig skulle bli lika hemsk utan att veta att det enkom berodde på att epiduralen var felsatt.

När det var dags för andra barnet födde jag på Karolinska, och hon bara "ploppade" ut, vilken skillnad det gjorde för både tiden och smärtan att kunna röra på sig. Förlossningen tog totalt ca 5 timmar och jag krystade i 5 min!!!

Mitt råd till dig, be om en erfaren narkosläkare med flera år på nacken och sen en kombination av lustgas,epidural och pilatesboll så lär det gå som en dans..

Kram och lycka till!!!
    oj, tråkigt med den felsatta epiduralen =(
    tack så mkt! ska tänka på det du skrev =)
    kram
  • små räkorna
    Babycakes79 skrev 2010-11-19 08:06:05 följande:

Kram och lycka till!!!
    tror att du helt enkelt bara har haft en himla otur..............dem narkosläkare som jag känner på ds är alla superduktiga....har själv blivit snittad där och allt var bara såå bra.
    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • cilla67

Föreläsningarna brukar man få information om av sin barnmorska, fråga på MVC. Du har ju nästan halva tiden kvar, jag tror inte de brukar informera om sånt förrän lite senare.

Annars står det så här på deras hemsida:

Du är välkommen att komma på vår öppna föreläsning där du kan ställa frågor till förlossningskunnig personal på Danderyds sjukhus.

Vår föreläsning ger allmän information om hur det är att föda barn på Danderyds sjukhus och en närmare presentation av Danderydsmodellen.

Anmäl sker per telefon, 08-655 56 35 (förlossningen, Marta Mateu). 
    Telefontiden är måndag - torsdag kl 13.00 - 14.00.

Danderydsmodellen betyder att du har personal hos dig så mycket du vill, men man måste säga till om det redan när man ringer in och säger att det är på gång.

• AnnaOctavia
    cilla67 skrev 2010-11-19 10:11:16 följande:
    Föreläsningarna brukar man få information om av sin barnmorska, fråga på MVC. Du har ju nästan halva tiden kvar, jag tror inte de brukar informera om sånt förrän lite senare.

Annars står det så här på deras hemsida:
    Du är välkommen att komma på vår öppna föreläsning där du kan ställa frågor till förlossningskunnig personal på Danderyds sjukhus.

Vår föreläsning ger allmän information om hur det är att föda barn på Danderyds sjukhus och en närmare presentation av Danderydsmodellen.

Anmäl sker per telefon, 08-655 56 35 (förlossningen, Marta Mateu). 
    Telefontiden är måndag - torsdag kl 13.00 - 14.00.

Danderydsmodellen betyder att du har personal hos dig så mycket du vill, men man måste säga till om det redan när man ringer in och säger att det är på gång.

ok tack ! =) ska ringa och fråga när dom tycker att man kan komma på föreläsning.
    jag är jättenervös. =(
  • marixma

Jag födde en son på DS för två veckor sedan. Jag har lite blandade åsikter. Dels för att alla människor är så olika, och dom som jobbar där har ju egentligen inte med "sjukhuset" i sig att göra. "Rötägg" kan ju jobba överallt.

jag blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att ha en praktikant med vid förlossningen, jag tackade nej, men vid skiftbyte så kom praktkanten ändå in och i det smärtskede jag va i just då, orkade jag inte börja tjafsa om det, så jag höll tyst. det visade sig också i slutändan att han va en riktigt trevlig och jävligt duktig praktikant, som hade ett halvår kvar på sin utbildning till BM. I övrigt så va personalen jättegullig och hjälpsam, jag fick påfyllning av smärtlindring så fort jag bad om den. jag fick styra över vilka ställningar jag ville ligga i, och dom försökte inte tvinga mig till nåt som jag inte kände mig bekväm i. Dom kom in med nyponsoppa och juice hela tiden och såg till att jag fick i mig vätska. När min son 14 timmar senare va född, böts det skift igen. Han va inte mer än en timme gammal när två unga nyutbilade tjejer kom in. Jag förväntade mig lite vägledning som nybliven mamma, men från att dom kom in växlades ett fåtal ord:

- du kan duscha nu, och ring på klockan när du är klar så kör vi upp dig till BB HOTELL.

sen gick dom. Ska jag inte amma? Får man ge napp? Vart fanns blöjor? vad ska jag ha på mig? Vart finns bindor? Vart ligger hotelBB? vart parkerar pappa bilen? Frågorna va många, men i ren förviring så ställde man dom inte. Sagt och gjort, efter duschen ringde jag på klockan, och sattes i en rullstol och kördes till BB utan att dom sa ett enda ord till mig.

Hotel Mörby (BB HOTELL) var ett rätt litet rum, med en liten tv, dubbelsäng, garderob och en fotölj. På toa fanns dusch och ihopfällbart skötbord med bindor och blöjor för 2 dagar, tar det slut får du köpa egna. Barnmorskan finns till hands dygnet runt, men det kostar 7 kr per gång att ringa henne. Vi valde att gå och knacka på om vi behövde fråga nåt. Ibland fanns hon där, ibland inte.
    Min mjölk rann inte till under tiden på BB, så vi hade en totalt otröslig bebis och fick inte sova på 2 dygn. Jag frågade om jag fick ge ersättning, men det fick jag ABSOLUT INTE göra, då det förstör bebisens tarmflora och sugreflex. Jag grät av förtvivlan när jag såg hur min bebis försökte snutta på tutten samtidigt som han grät av hunger, men inget kom ut... napp fick jag heller inte ge för att trösta. Innan vi skrevs ut frågade jag om jag skulle ge ersättning när jag kom hem, om mjölken inte kom igång, men även då sa hon att jag skulle vänta 4-5 dagar, för det va normalt att det tog ett par dagar innan mjölken kom igång, och att barn klarar sig utan mjölk så länge. Blev uppmanad att  fortsätta amma ändå, för att mjölken tillslut skulle rinna till. Min son sög sönder mina bröstvårtor så dom blödde och va helt trasiga 3:e dagen.

väl hemma, men ingen mjölk... Jag grät av förtvivlan varenda dag och sa till min sambo att jag skiter i detta nu och ger honom ersättning. Men han övertalade mig och påminde om att barnmorskan förbjudit oss att ge honom det. Dom va ju trots allt utbildade och vi borde förlita oss på deras ord...

Dag 5 och återbesök på Danderyd. Det visar sig att min son är helt undernärd och har gått ner 700 gram i vikt på 4 dagar. Blodvärdena är dåliga och det finns risk för att hans hjärta ska sluta slå. Vi blir inlagda på neontalen. Där berättar läkaren att dom är i konflikt med barnmorskorna på BBhotell, då dom är EMOT ersättning och dom på Neo är FÖR både ersättning och napp när mjölken inte rinner till. Vi låg inne och tvångsmatade vår son, fick hjälp med amning och pumpning, och framför allt så fick vi prata om min förtvivlan och mitt dåliga samvete för att jag låtit min son svälta i 5 dagar.

Jag är evigt tacksam för den hjälp vi fick på NEO, och hur gullig personalen där var och att min son idag mår bra pga av dom.
    till nästa gång vet jag att följa min instinkt. Som mamma känner man sitt barn bäst, vill du ge napp - GE NAPP. har du ingen mjölk - GE ERSÄTTNING! Följ din känsla!

Det är mitt råd till dig!

Svar på tråden Nån som har fött på Danderyds sjukhus?