• Dr Mupp

Vilka ska vi "friska" anpassa oss efter?

Efter att ha läst trådarna om hundar och hästkläder i loklatrafik och butiker så har jag kommit fram till slutsatsen att allergiker behöver vi inte ta hänsyn till. De ska själva sköta sin medicinering och se till att de har adrenalin, cortioson mm med sig och vi som är friska ska inte behöva ha det jobbigt med att behöva lämna hunden eller byta kläder.

Vilka fler grupper behöver inte anpassa oss efter? Rörelsehindrade tex. De är ju bara jobigt om man med klassen inte kan åka överallt för att en sitter i rullstol. Och det här med ramper överallt är ju inte så snyggt.

Och varför ska det finnas diabeters anpassad kost ute på restauranger, diabetikerna får väl laga sin egna mat om de nu är så känsliga

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Vilka ska vi "friska" anpassa oss efter?
  • hervor

Fast husdjur finns det ju redan begränsingar kring i kollektivtrafiken. Du får bara ha djur i vissa vagnar / delar av vagnen. Helt rimligt, tycker jag.

Och hur ska du få någon att "byta hästkläder"? Normalt byter man väl om ifall man är lortig och luktar lagård
    Men lite hästhår (eller katthår, eller hundhår etc) fastar lätt ändå, så länge vi inte förbjuder folk att ha husdjur hemma

Är man bara lite allergisk, klarar man det. (Med hjälp av ömsesidig anpassning / hänsyn). Är man mycket allergisk och känslig, får man det svårare. Men vad göra? Jag är allergisk mot katter. Inte så fasligt, men varje gång jag ska sova hos någon - eller bara gå på fest / middag hos någon jag inte känner så väl - måste jag tänka på att fråga om det finns katt i huset och om det är mycket katthår etc. Ibland glömmer jag att fråga och en gång fick jag ett astmaanfall. Men det är ju inte kattägarnas fel.

En annan kompis är hyperkänslig och fick astma efter att ha varit en timme i ett rum där en katt hade vistats ETT ÅR tidigare! (Rummet var städat, men det kanske fanns katthår / salivrester kvar i hörnen). Hon klarar sig i kollektivtrafiken, men hon måste vara försiktig...

Andra tål inte mjöl - ens i luften - och kan kanske inte ens gå för bi ett bageri utan att börja må dåligt. Det är jättejobbigt för dessa människor. Men vad göra? Förbjuda bagerier och bagare?

• Bonanza
    Dr Mupp skrev 2010-11-16 10:52:48 följande:
    Efter att ha läst trådarna om hundar och hästkläder i loklatrafik och butiker så har jag kommit fram till slutsatsen att allergiker behöver vi inte ta hänsyn till. De ska själva sköta sin medicinering och se till att de har adrenalin, cortioson mm med sig och vi som är friska ska inte behöva ha det jobbigt med att behöva lämna hunden eller byta kläder.

Vilka fler grupper behöver inte anpassa oss efter? Rörelsehindrade tex. De är ju bara jobigt om man med klassen inte kan åka överallt för att en sitter i rullstol. Och det här med ramper överallt är ju inte så snyggt.

Och varför ska det finnas diabeters anpassad kost ute på restauranger, diabetikerna får väl laga sin egna mat om de nu är så känsliga
    Men de flesat anser ju att man anpassar sig så länge det är rimligt, men varför ska inte den som faktiskt har problemet vara den som ser till att livet fungerar?

Vår skola är ett föräldrakooperativ som ligger på landet. Där finns det både kaniner och höns på gården och dessa djur är en del av pedagogiken. Om då ett allergiskt barn ska börja på skolan, ska man då kräva att hela skolan ska ändra sin inriktning och ta bort djuren, eller är det rimligare att det allergiska barnet börjar på en annan skola i närheten?

En bekant till mig tål inte ägg. Hon måste åka till akuten ifall det förekommer knäckt ägg i någon form i närheten av henne. Ska hon då söka jobb på en stor arbetsplats och kräva att alla ändrar sina matlådor, eller får hon försöka hitta en arbetssituation som passar henne med hennes allergi?

Jag kunde inte åka buss när jag var gravid för jag kräktes av svettlukt. Skulle jag då kräva att alla som luktade svett fick gå av, eller fick jag låta bli att åka buss?

Det är väl självklart att man anpassar sig så mycket som man kan, men till syvende och sist är det bara du själv som har ansvar för ditt välmående och har man oturen att födas som allergiker så innebär det att man får anpassa sitt liv. Tyvärr.
  • hervor

Det görs redan många anpassningar. Många offetliga lokaler / arbetsplatser, har förbud mot starka parfymer samt använder bara parfymfria tvålar. Däremot kan man inte påverka vad besökare använder för tvål eller tvättmedel hemma.

Numera kan även rökkänsliga gå på krogen utan att behöva tänka på var de sätter sig eller om någon röker i närheten. Rökarna får vackert gå ut. Gäller ju även caféer - överallt. Däremot kan man inte förbjuda någon att röka hemma (så länge det inte stör grannarna) eller förhindra rök på kläderna.

I slutändan handlar det om att kunna samexistera. Svårt allergiska har det jättejobbigt, men de flesta är inte SÅ allergiska. Tyvärr måste vi acceptera att det finns husdjur, avgaser, att en del röker etc. Det finns begränsningar kring hur / var man får göra detta. Man att det ibland sitter kvar på kläderna, är inte mycket att göra åt... Så länge någon inte "stinker", men då skulle man i så fall förbjuda varenda fyllo att röra sig bland folk... Känns inte så humant...

Svar på tråden Vilka ska vi "friska" anpassa oss efter?