Dr Mupp skrev 2010-11-16 10:52:48 följande:
Efter att ha läst trådarna om hundar och hästkläder i loklatrafik och butiker så har jag kommit fram till slutsatsen att allergiker behöver vi inte ta hänsyn till. De ska själva sköta sin medicinering och se till att de har adrenalin, cortioson mm med sig och vi som är friska ska inte behöva ha det jobbigt med att behöva lämna hunden eller byta kläder.
Vilka fler grupper behöver inte anpassa oss efter? Rörelsehindrade tex. De är ju bara jobigt om man med klassen inte kan åka överallt för att en sitter i rullstol. Och det här med ramper överallt är ju inte så snyggt.
Och varför ska det finnas diabeters anpassad kost ute på restauranger, diabetikerna får väl laga sin egna mat om de nu är så känsliga
Men de flesat anser ju att man anpassar sig så länge det är rimligt, men varför ska inte den som faktiskt har problemet vara den som ser till att livet fungerar?
Vår skola är ett föräldrakooperativ som ligger på landet. Där finns det både kaniner och höns på gården och dessa djur är en del av pedagogiken. Om då ett allergiskt barn ska börja på skolan, ska man då kräva att hela skolan ska ändra sin inriktning och ta bort djuren, eller är det rimligare att det allergiska barnet börjar på en annan skola i närheten?
En bekant till mig tål inte ägg. Hon måste åka till akuten ifall det förekommer knäckt ägg i någon form i närheten av henne. Ska hon då söka jobb på en stor arbetsplats och kräva att alla ändrar sina matlådor, eller får hon försöka hitta en arbetssituation som passar henne med hennes allergi?
Jag kunde inte åka buss när jag var gravid för jag kräktes av svettlukt. Skulle jag då kräva att alla som luktade svett fick gå av, eller fick jag låta bli att åka buss?
Det är väl självklart att man anpassar sig så mycket som man kan, men till syvende och sist är det bara du själv som har ansvar för ditt välmående och har man oturen att födas som allergiker så innebär det att man får anpassa sitt liv. Tyvärr.