• Nessie84

Nemas problemas????!!!!!!

Blir alltid lika irriterad när jag läser detta uttryck. Det heter " ningun problema" och det är på spanska!!!! Pinsamt att uttrycket används så flitigt av så många svenskar och så himla FEL!!!

• Svar på tråden Nemas problemas????!!!!!!
  • Beautibaux

Är det inte en "försvenskning" som används av folk som tycker det är lite kul tror du..?

¸.?*¨*?☆ Mamma till Mini ☆?*¨*?.¸
  • Anova

Fast det heter nema problema på sebokroatiska om jag inte minns helt fel.

• SilverEmma

Äh...det är ett uttryck i stil med "oki doki", "hoppseloppsan" och "shit majbritt". Orka bry sig.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Beautibaux
    SilverEmma skrev 2010-11-15 20:13:58 följande:
    Äh...det är ett uttryck i stil med "oki doki", "hoppseloppsan" och "shit majbritt". Orka bry sig.
    shit majbritt
    ¸.?*¨*?☆ Mamma till Mini ☆?*¨*?.¸
  • Petrellie

Precis som Anova säger kommer uttrycket från det forna Jugoslavien där "nema problema" betyder just "inga problem".  S:en som folk ofta lägger till är en försvenskning men TS kan härta ned sig ett par spadtag (för att använda ett annat käckt uttryck) eftersom det inte syftar till spanska.

• Menhir

En amerikansk vän säger "nemo problemo" så det verkar finnas flera varianter.

Ett sant internationellt uttryck som alla förstår!!

• SilverEmma
    Beautibaux skrev 2010-11-15 20:15:20 följande:
    shit majbritt
    Det rockar....
  • Petrellie
    SilverEmma skrev 2010-11-15 20:28:35 följande:
    Det rockar....
    "Hoppsan Kerstin" säger vi i min landsända. På temat tantnamn...
  • Tecken
    Petrellie skrev 2010-11-15 20:30:03 följande:
    "Hoppsan Kerstin" säger vi i min landsända. På temat tantnamn...
    Och i min landsända säger vi shit, pommes frites Och nemas problemas, men ytterst sällan. Och rajtantajtan.
  • Watchbitch
    SilverEmma skrev 2010-11-15 20:13:58 följande:
    Tack!! "Shit Majbritt" Skrattandeär helt grymt!! Har aldrig hört det, här där vi bor säger man "Shit pommes frites..."
  • SilverEmma

Jag vete sjutton var shit majbritt har kommit ifrån...men det ser roligare ut (skrivet) än shit pommes frites.

• mosterYster

Haha, pappsen (jugge) säger nema problema, som flera redan sagt är det serbokroatiska och inte spanska. Lite pinsamt, ts?

Svar på tråden Nemas problemas????!!!!!!