Uppmaning till er föräldrar! Hjälp oss för era barns skull!
Jag jobbar som fritidspedagog och med 50 barn som går i årskurs 1. Vi är 2 fritidspedagoger som ansvarar för dessa barn och så får vi lite hjälp ett par timmar per eftermiddag av olika vuxna som kliver in i verksamheten. I fredags var det flera barn som gick hem tidigt så på eftermiddagen var vi runt 40 barn. En lugn eftermiddag för oss. Några barn var mycket kreativa och byggde fantastiska kreationer i Lego. Några barn gjorde fantastiska, fantasifulla kreationer i papper. Några barn lekte skola; en underbar reflektion av veckan. Några barn spelade olika spel och tränade därmed på matematik och logiskt tänkande. Några barn ritade och målade fantastiska, fantasifulla kreationer. Alla barnen samtalade med varandra och med oss vuxna med normal samtalston och med glädje och positivitet. Jag log och tänkte att här har vi framtidens entreprenörer, lärare, ekonomer, arkitekter och konstnärer.
Jag har fått tag på en decibelmätare och ljudnivån studsade mellan 73-82 decibel. Min glädje försvann. En lugn fredag så når decibelnivån över 80 decibel. Jag bävar för att ta fram mätaren en vanlig dag. 90 decibel är detsamma som nivån på en högljudd fabrik där arbetare har hörselskydd på sig. Dessa barn kommer att få problem med hörseln. Stressen av att vara i så stora barngrupper kommer att ge många av dem diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och depressioner som vuxna. Det finns rapporter om 13-åringar som redan fått förkalkade blodkärl och diabetes hos tonåringar har ökat. Köerna till BUP är längre än någonsin. Föräldrar står som frågetecken när vi rapporterar att deras barn är överaktiva; kan inte sitta still under lektionerna, hoppar runt och skriker så fort de har en övergång, hamnar i otaliga konflikter. Så är inte deras barn hemma. Men jag förstår att stressen påverkar negativt. Enligt skolverket så vänds de positiva effekterna av att vara i en barngrupp till något negativt om grupperna är för stora.
Det talas så mycket om arbetsro i skolan, men hur är detta försvarbart? Skolledningen säger att det inte finns pengar att minska barngrupperna; de når då inte budgeten.
Jag vill uppmana alla föräldrar att bli medveten och ha koll på era barn och era barns verksamhet. Vi pedagoger gör verkligen allt vi kan så att vi ska kunna ha en så bra och kvalitativ verksamhet som möjligt. Vi skriker högt till skolledare, facket och politikerna. Tyvärr försämras verksamheterna bara mer och mer. Vi pedagoger visar aldrig för er föräldrar att verksamheten inte är bra, utan vi visar alltid upp en positiv fasad för att det förväntas av oss från skolledningen. Vi pedagoger behöver verkligen er hjälp! Snälla, bli kunnig och medveten och skrik högt ni med! Det är ni som är våra kunder och vägrar ni att acceptera den försämrade verksamheten så måste politiker börja lyssna.
Läs gärna:
Skolverkets publikation "Allmänna råd och kommentarer om kvalité i fritidshem".
http://www.skolinspektionen.se/sv/Kvalitetsgranskning/Genomforda-kvalitetsgranskningar/Kvalitet-i-fritidshem/
http://www.fhi.se/sv/Handbocker/Uppslagsverk-barn-och-unga/Buller-i-skolmiljon--forekomst-effekter-och-atgarder/
http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/fritidshem.4.2ac1d9f612b59a0254b8000752.html