Godeman?
Jag har bara en fråga om godeman.
Vet någon om dom kan ärva utav sin huvudman?
Alltså kan ett testament tillskrivas godemannen under tiden dom är detta?
Jag har bara en fråga om godeman.
Vet någon om dom kan ärva utav sin huvudman?
Alltså kan ett testament tillskrivas godemannen under tiden dom är detta?
Jag gissar det då min mamma var godeman åt sin bror som hon sedan ärvde hans tillgångar vid bortfall. I många fall är ju godeman en släkting.
Ja det finns egentligen inte något förbud mot detta.. Du kan ju vara god man till en anhörig och därmed får du automatiskt arvsrätt. Däremot kan arvet ifrågasättas om omständigheterna i testamentet är tveksamma, t.ex. testamentatorn anses inte ha varit kapabel att upprättat ett testamente utifrån sin egen vilja utan har påverkats av den gode mannen.. (bedrägeri)
Jo vi ska ta reda på hur det står till med detta.
Ville bara ha lite mer kött på benen.
Men hon har inte riktigt skött sitt uppdrag som hon ska.
Blir bara mer och mer irreterad.
Någon som vet om den som skriver ett testamente måste vara vid sina sinnes fulla bruk?
Men vi får se. Tycker inte om detta. Inte lätt att sörja när man har en massa sånt här skit att tänka på också.
Den som skriver testamentet måste vara vid sina sinnes fulla bruk, samt att testamentet måste bevittnas av två vittnen för att det ska vara giltigt.
Va.. Försvann lagen?
Provar igen nu skiter jag i hyperlänkar och sånt skit.. om det inte går så står det i alla fall om detta i Ärvdabalken kapitel 13.
2 § Ett testamente gäller inte, om det har upprättats under påverkan av en psykisk störning. Lag (1991:1547).
3 § Har någon tvungit testator att upprätta testamentet eller förmått honom därtill genom missbruk av hans oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning, är testamentet ej gällande.
Samma lag vare, om testator blivit svikligen förledd att upprätta testamentet eller om han eljest svävat i villfarelse som varit bestämmande för hans vilja att göra testamentet.
Så den gäller om testatorn har varit fysiskt sjuk, och full proppad med mediciner.
Vi ska kontakt dom.
Vad mycket lättare livet skulle vara om man slutar tro på allt som sägs och tar reda på saker och ting själv.
Nu har jag rätt ut allt och det är inte så farligt som jag trodde.
Vad bra:)
Hej. Min mamma har en god man/förvaltare/förmyndare det är ingen släkting till oss. Ärver denne hennes tillgångar vid bortgång? Eller är de jag ända sonen som gör de? Tack på förhand.
Hej. Min mamma har en god man/förvaltare/förmyndare det är ingen släkting till oss. Ärver denne hennes tillgångar vid bortgång? Eller är de jag ända sonen som gör de? Tack på förhand.