• pluvdo

Abort fram till beräknad förlossningsdag

Jag såg en fransk dokumentär för några dagar sedan som berörde mig väldigt mycket. Det var en dokumentär som handlade om abort i Frankrike och om hur en grupp läkare satt och diskuterade olika fall och varför föräldrarna borde erbjudas abort eller ej. Det gällde då foster som ansågs vara skadade på olika sätt som antingen skulle påverka mamman eller barnet negativt. Bland annat var det ett foster som misstänktes ha downs syndrom och ett foster som saknade en arm och hade ett kort och ett normalt ben.

Det som berörde mig så var inte aborten på grund av fel hos fostren i sig utan att det verkade som att det var tillåtet praktiskt taget fram till den beräknade förlossningsdagen! För kvinnan som hade pojken med missbildad arm och missbildat ben var gravid med tvillingar och de sade att de oroade sig för att hon skulle föda innan de hann abortera den missbildade bebisen så de var tvungna att påskynda processen och erbjuda abort så fort som möjligt för om hon födde barnen skulle det juridiskt sett vara för sent att göra något åt.

Alltså, om de gör abort så sent... VAD gör de då med barnet?! Det måste ju leva när det kommer ut. Eller går de in innan och dödar barnet för att sedan låta kvinnan föda fram det?

Jag kan tycka det är okej i vissa situationer att abortera embryon eller foster i tidigt stadium, men barn som skulle kunna överleva? Jag förstår det inte. Jag blev SÅ illa berörd...

Någon som vet hur de gör?

• Svar på tråden Abort fram till beräknad förlossningsdag
  • Cinza

Jag har för mig att man får något som stänger av moderkakan så barnet dör innan det föds.

• Siamojsen

Tror det är potassium chlorure de injicerar (savida det inte är fôr sent) vid en reduction/. Sedan föder mamman ett levande och ett dött barn.

Vid bara ett barn far man piller som stannar av graviditeten och seda provoceras en förlossning igang, med mediciner eller med alger (laminaria) som vidgar tappen och stimulerar igang vârkar.

• anne h

Vill ni verkligen veta hur man gör för att "abortera" ett fullgånget barn så finns det på nätet på amerikanska sidor..

jag rekommenderar ingen att kolla på det, dock. I mina ögon är det defi

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    anne h skrev 2010-11-19 23:44:39 följande:
    Vill ni verkligen veta hur man gör för att "abortera" ett fullgånget barn så finns det på nätet på amerikanska sidor..

jag rekommenderar ingen att kolla på det, dock. I mina ögon är det defi
    "i mina ögon är det definitivt mord" skulle där stå på slutet.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • astro

Har också läst om det, det förekommer i USA också (och säkert i fler länder där man definierar "livsduglig" helt annorlunda än vi gör) men det är så gräsligt att jag faktiskt inte vill prata om det här.

Skulle varmt rekommendera att den som är det minsta känslig, eller gravid, inte ens nätsöker efter detta. Det gav mig mardrömmar i flera månader. 

• iser

Jag läste någonstans att man vid sådana sena "aborter" kan spruta in något som dödar barnet via fontanellen. Men det kanske inte är så i dagsläget i något land (förhoppningsvis). Fruktansvärt. Dessvärre hörde jag ett radioprogram på P1 om sena aborter i sverige där barnet är friskt men mamman psykisktsjuk och som sker nära inpå vecka 22 att mamman behandlas med medecin för att barnet ska avlida i magen men att barnet  kan komma  ut och gny.

• Tygtiiger

Rent lagligt sett så har vi ingen absolut gräns för när man får göra abort i sverige heller - det sker individuella bedömningar. Om man upptäcker i v 32 att ett barn inte har en möjlighet att överleva utanför livmodern skulle man säkert få tillåtelse att avsluta graviditeten då.

Vad gäller sociala skäl och kromosomavvikelser beviljas abort till v 22 ungefär.

Isabelle: jag undrar om det var just aborter de talade om, för där brukar man vara väldigt noga med att fostret ska dö i magen. De som föds levande - alltså väldigt, väldigt sena missfall - i v 21/22 kan komma ut och röra på sig och gny, det är otäckt, för dem kan man inte rädda eftersom deras lungor är så dåligt utvecklade att de inte har något att andas med ens om man lägger dem i respirator. Men de föds ju levande och räknas därför som barn, inte foster.

Krupke, we've got problems of our own!
  • iser
    Tygtiiger skrev 2010-11-20 09:03:25 följande:
    Rent lagligt sett så har vi ingen absolut gräns för när man får göra abort i sverige heller - det sker individuella bedömningar. Om man upptäcker i v 32 att ett barn inte har en möjlighet att överleva utanför livmodern skulle man säkert få tillåtelse att avsluta graviditeten då.

Vad gäller sociala skäl och kromosomavvikelser beviljas abort till v 22 ungefär.

Isabelle: jag undrar om det var just aborter de talade om, för där brukar man vara väldigt noga med att fostret ska dö i magen. De som föds levande - alltså väldigt, väldigt sena missfall - i v 21/22 kan komma ut och röra på sig och gny, det är otäckt, för dem kan man inte rädda eftersom deras lungor är så dåligt utvecklade att de inte har något att andas med ens om man lägger dem i respirator. Men de föds ju levande och räknas därför som barn, inte foster.
    Det var en dokumentär som hette Det svåra valetdär de intrevjuade barnmorskor som utförde sena aborter på Karolinska så det handlade om aborter. Hon sa att det svåra i det för personalen var att inte då få hjälpa det aborterade barnet, vilket instinkten säger att man ska göra. Det var nog inte vanligt men tydligen hände det.
  • liv10

jag läste att i sydamerika används fortfarande metoden där man ger en spruta i fontanellen så långt som när förlossningen faktiskt är igång (alltså på fullgångna barn!), och barnet dör då.
    vet inte om det stämmer att den fortfarande används, men så läste jag iaf.

Svar på tråden Abort fram till beräknad förlossningsdag