Abort fram till beräknad förlossningsdag
Jag såg en fransk dokumentär för några dagar sedan som berörde mig väldigt mycket. Det var en dokumentär som handlade om abort i Frankrike och om hur en grupp läkare satt och diskuterade olika fall och varför föräldrarna borde erbjudas abort eller ej. Det gällde då foster som ansågs vara skadade på olika sätt som antingen skulle påverka mamman eller barnet negativt. Bland annat var det ett foster som misstänktes ha downs syndrom och ett foster som saknade en arm och hade ett kort och ett normalt ben.
Det som berörde mig så var inte aborten på grund av fel hos fostren i sig utan att det verkade som att det var tillåtet praktiskt taget fram till den beräknade förlossningsdagen! För kvinnan som hade pojken med missbildad arm och missbildat ben var gravid med tvillingar och de sade att de oroade sig för att hon skulle föda innan de hann abortera den missbildade bebisen så de var tvungna att påskynda processen och erbjuda abort så fort som möjligt för om hon födde barnen skulle det juridiskt sett vara för sent att göra något åt.
Alltså, om de gör abort så sent... VAD gör de då med barnet?! Det måste ju leva när det kommer ut. Eller går de in innan och dödar barnet för att sedan låta kvinnan föda fram det?
Jag kan tycka det är okej i vissa situationer att abortera embryon eller foster i tidigt stadium, men barn som skulle kunna överleva? Jag förstår det inte. Jag blev SÅ illa berörd...
Någon som vet hur de gör?