• DreamBear

Ögonmigrän eller vad sjutton var detta?

Igår var jag med om något mycket otäckt. Helt plötsligt helt utan förvarning fick jag problem med synen. Det var som ett stort kantigt blixtrande mönster, som glitter, som satte sig över den större delen av synfältet. Jag trodde direkt att jag var på väg att bli blind eller att det var en hjärnblödning.

Om jag titta eller blunda hade ingen betydelse, mönstret satt kvar och jag såg knappt något. Det satt i cirka 10-15 minuter, sedan försvann det. Men jag kunde inte läsa text, utan raderna hoppa lite. Hade svårt att fokusera. Deta satt i ytterliggare en stund. Sedan försvann detta också och allt var som vanligt.

Idag känner jag mig mör. Trött och tung i nacke och huvud. Men ser precis som vanligt.
    Innan det bröt ut mådde jag kanon. Höll på och städa. Sedan sa det bara pang. Inser nu efteråt att jag ätit lite under dagen (frukost och en liten tallrik yoghurt till lunch och detta hände vid 17-tiden. Hade även bara druckit lite, kanske max en halvliter. Plus att jag varit förkyld i två veckor och inte gjort så mycket, och nu hade jag stökat på i 5 timmar oavbrutet.

Googla såklart på dessa symtom och insåg att det finns något som heter ögonmigrän. Detta har jag aldrig hört talas om och jag har inte varit med om detta förut. Det var vidrigt otäckt och jag ska ringa läkaren imorgonbitti för att få kolla upp detta.

Någon som har ögonmigrän?
    Låter detta som jag var med om som ögonmigrän?
    Hur kollar man upp detta? Finns det något test?

• Svar på tråden Ögonmigrän eller vad sjutton var detta?
  • Menhir

Enligt läkaren har jag ögonmigrän (och ibland vanlig migrän också som alltid börjar med synfältsbortfall) och det liknar det du beskriver. Jag har inte blivit direkt undersökt utan har fått det som muntlig diagnos.

Sonen har haft "riktig" migrän sedan han var 7-8 år och har fått en minst sagt enkel neurologisk undersökning (typ blunda och för ihop pekfingarna och liknande).

De flesta jag känner som har migrän har nog satt en egendiagnos. Om det inträffar plötsligt och ofta skulle jag kolla upp det men annars testa migräntbl och se om det ger sig.

• Hoppfull84

jo jag har ögonmigrän och får ofta precis samma symptom som du. oftast när jag överansträngt mig eller är sjuk. det blir som ett skimrande mörkt/vitt/glittrande/fladdrade fält i olika former varje gång. ibland får jag bara en liten strimma tvärs över fynfältet, ibland är det som en stor blaffa mitt i vägen så jag knappt ser nåt alls. det syns ¨ven om jag blundar och det spelar ingen roll vilket öga jag tittar med, mönstret ligger kvar iaf. 
    vissa dagar får jag bara förstadiet, utan att själva fläckarna dyker upp. då har jag svårt att läsa, raderna hoppar, det blir "ramar" eller spökkanter runt saker. det blir svårt att avgöra avstånd. jag kan ha svårt att se vad som står närmast på skrivbordet ex, vattenglaset eller gardinen i fönstret.  när jag får dessa mildare symptom måste jag stänga av data skärmen och vila ögnen en stund. gå en promenad, eller ta en liten rast i fikarummet, annars kommer de där flimrande fälten bara en liten stund senare. jobbigt men inte farligt enligt min läkare.

• DreamBear

Tack för era svar!
    Jag hoppas det är ögonmigrän, men jag känner mig orolig ändå såklart. Ska ringa läkaren imorgon och åtminstone få en remiss till en ögonläkare för att kolla upp detta. Känns tryggare att veta att det inte finns något allvarligt fel.

• nötskrikan

Jag har upplevt precis samma sak och jag googlade också då och hittade migrän utan huvudvärk - för jag fick aldrig huvudvärk. Har haft så ett par gånger men aldrig pratat med läkare.

• DreamBear

Varit till hälsocentralen och läkaren kollade mina ögon i en maskin. Mätte tryck och gav mig pupillförstorande medel och kollade.
    Han sa att det inte var något allvarligt utan ögonmigrän.

Kan jag lita på detta?
    Eller borde man gå till en ögonläkare?

Vad tror ni?

• Deiia

Jag har också ögonmigrän (flimmerskotom) ibland.Man blir som du beskriver väldigt trött efteråt. Läkarna säger att det inte är farligt men viss forskning visar att migrän inte alls är helt ofarligt........

Om du ska gå till någon mer läkare så är det nog en neurolog eller migränklinik du ska söka dig till för "felet" sitter ju inte i ögat utan i hjärnan.
    Ibland kan man säga att en gång är ingen gång. Du kanske ska vänta och se om det kommer tillbaka?

• Nånting

Det låter precis som ögonmigrän. Min man får det ett par gånger om året. Han kör bil i jobbet så när det kommer är det bara att parkera bilen och vila medans anfallet går över. Någon halvtimma eller så brukar det ta, och sedan försöker han dricka mycket vatten efteråt eftersom han tror att han får anfallen när han stressat eller slarvat med att dricka. Är han hemma när det händer försöker han sova en stund, eftersom man blir rätt mör av det.

Jag tycker att du kan lita på läkaren. Hoppas att du inte behöver få tillbaka det.

• Nannafia

Jag har också ögonmigrän. Kommer oftast efter överansträngning och stress. Kan komma plötsligt, ofta kommer huvudvärken efter, men inte alltid. Fick som du kraftigt synfältsbortfall som ljusvågor för min del, kunde inte läsa eller skriva, kräktes efteråt och fick sova. Fick en DT gjord på hjärnan. Fått eeze och Sumatriptan som medicin. Vid riktigt risiga anfall kan det sitta i 3-5 dagar...urk. Kräks, ljud- och ljuskänslig...bara stänga in sig i ett mörkt rum. Hoppas att du ska få bra vård!
    Kramis

• Magnus 479

Låter precis som det jag har! Har haft 3 större anfall i år som varar i ca 20min och som mest är ca 1/3 av synfältet borta och ersatt med bländande blinkande mönster. Kan inte påminna mig om att jag haft 3 så kraftiga anfall under så kort tid förut. Akuten hänvisade mig till vårdcentralen. Läkaren på vårdcentralen sa att jag skulle åka till St Eriks ögonakut nästa gång. Dock har dom bara öppet 8-16 och det tar minst 1 timme för mig att ta mig dit. Jag ringde dom idag och dom ville ha remiss från husläkaren på vårdcentrelen. Husläkaren ska ringa mig imorgon. Hoppas att han kan ordna remiss denna gång. Vill bara veta om det är ofarligt eller om jag behöver någon form av behandling. Det är ju uppenbart att det inte är fel på ögonen eftersom det är i båda ögonen samtidigt. Så remiss till neurologen är väl mest relevant?

Svar på tråden Ögonmigrän eller vad sjutton var detta?