• Housemouse

För lång för Brio Primo / Babyskyddet?

Vår son är "bara" 65cm lång men fötterna sticker ut utanför bilbarnstolen. Är det tänkt att de ska sitta med böjda ben? Ovanför huvudet finns gott om plats däremot, men han är inte oproportonerligt byggd heller, snarare längre i överkroppen än nederkroppen om något.

Vi skulle nog inte fundera på att byta stol om det inte vore för att han börjat protestera så fasligt när man sätter honom i stolen sedan 1 månad tillbaka ungefär (vid 4½ månads ålder) och nu kan man bara köra kortare sträckor annars börjar han gallskrika. Det verkar som att han har ont eller som att det är något annat fysiskt obehagligt med att sitta i stolen, han försöker åla och sträcka på sig men bältet sitter ju tight så det går naturligtvis inte.

Vi kan justera ut bältet mer men då glappar det ju. Känns så märkligt att han har så stor växmån uppåt i stolen men inte för benen... Han väger mellan 8500-9000g så det är ju ett tag kvar till 13kg. Någon som har erfarenhet av just Brio Primo?

• Svar på tråden För lång för Brio Primo / Babyskyddet?
  • goabarn77

Min dotter var en rätt stor bebis och hade samma babyskydd. Jag tror hon var kring halvåret när hon bytte. Har dock fått lära mig att det bästa är att byta när de sitter hyfsat stadigt då stol nr 2 är mycket säkrare.

• tackförfisken

Har Brio Primo till våran tre mån..Nu är hon rätt lång men hennes fötter sticker oxå ut:)
    Visste ju innan vi köpte det att det är ett "litet" babyskydd så...
    Det jag tycker är lite jobbigt är att när man bär så måste man akta dom små fötterna..annars är jag väldigt nöjd!
    Smidigt och litet;)

• Hannathu

Har sett flera ungar med benen utanför kanten babyskydd och de säger ju att de är urväxta först när huvudet passerar överkanten eller viktgränsen uppnås

Men å andra sidan sägs det samtidigt att man ska byta till bakåtvänd bilbarnstol så fort barnen kan sitta ordentligt

• Joico

Byt stol!
    Det finns ingen som helst anledning med att vänta till viktgränsen är uppnådd. Kan han sitta?

• Housemouse

Jo han sitter men inte helt stabilt, jag vill gärna stötta honom med ett finger och när han är trött så är han betydligt mer ostabil.

Kanten där fötterna sticker ut är ju rätt hård, jag vet ju bara själv hur obehagligt jag skulle tycka att det vore. Hela benen skulle domna bort, men det kanske inte gör det på småttingar?

• Joico
    Housemouse skrev 2010-11-13 21:47:52 följande:
    Jo han sitter men inte helt stabilt, jag vill gärna stötta honom med ett finger och när han är trött så är han betydligt mer ostabil.

Kanten där fötterna sticker ut är ju rätt hård, jag vet ju bara själv hur obehagligt jag skulle tycka att det vore. Hela benen skulle domna bort, men det kanske inte gör det på småttingar?
    Jag hade bytt. Åk och prova ut en stol som passar både bilen och honom! Finns ingen anledning att vänta längre, tycker jag.
    Han vantrivs ju uppenbarligen. Och han kan både sitta och har vikten inne.
    Den bakåtvända bilbarnstolen har en mer upprätt vinkel än babyskyddet och är således något säkrare eftersom det är mer skonsamt för nacke och rygg vid en krock.

Så ta med bil och unge till butiken och be om hjälp + prova!!
  • Millan09

du ska tänka på huvudet, räcker det upp till kanten?? min son är liten men har långa ben han har nyss vuxit ur sin babystol och han är ett..jo men de åker ju bakåt i babyskyddet med ju??? en större stol är bara säkrare om barnet passar i den...ta absolut med dej barnet och åk till en butik för de kan såna saker..
    en som jag känner fick för sej att babyskyddet var för litet för hennes bebis o den var bara tre månader, jo för benen stack ut..

• Housemouse

Vi tog bort den lilla iläggskudden som är i botten på skyddet och nu börjar han inte längre skrika så fort man sätter honom i stolen. Igår skrek han dock hela vägen hem från stan och en kompis sa att de även plockat bort kudden runt huvudet, kanske får prova det med...? Han sitter ofta med huvudet utanför kudden så den fyller nog ingen funktion längre.

• Lantani

Vi har ett brio babyskydd till dottern, hon är 3,5 månad och 63,5 cm lång.
    Hon sitter super i sitt babyskydd. Tog bort kudden runt huvudet förlääänge sedan, typ när hon var 5-6 veckor tror jag.
    Vi kommer vänta tills dottern är runt 5-6 månader med att byta till vanlig bilstol, men ditt barn är ju så "gammalt" att det säerkligen inte skulle vara några problem att byta. Hur pass bra sitter han med stöd på golvet?

Sonen bytta vi till vanlig bilstol vid 4,5 månad.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Joico
    Housemouse skrev 2010-11-17 11:46:37 följande:
    Vi tog bort den lilla iläggskudden som är i botten på skyddet och nu börjar han inte längre skrika så fort man sätter honom i stolen. Igår skrek han dock hela vägen hem från stan och en kompis sa att de även plockat bort kudden runt huvudet, kanske får prova det med...? Han sitter ofta med huvudet utanför kudden så den fyller nog ingen funktion längre.
    Ja för tusan, bort med "babyinläggen"
Svar på tråden För lång för Brio Primo / Babyskyddet?