• tristania

Skulle du......

...låta din 5 åring hämta storasyster (som är 7 år) på hennes skola? 5 åringen måste gå över en trafikerad väg.

Jag hade aldrig låtit min 5 åring göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 08:37
    Ska förklara vad jag menar med omröstningen:

Jag känner en mamma som låter sín 5 åring gå och hämta sin storasyster efter skolan, därför att mamman tycker att han är "stor nog" att klara det. Storasystern är allstå 7 år.
    För mej låter det lika konstigt som ni övriga tycker, men så är det alltså.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du......
  • April barn

Nej absolut inte, skulle nog hämta 7 åringen själv.
    Det handlar inte bara om individen folk kör som idioter också så det spelar ingen roll hur duktig denne är på att gå över vägar.

• viseversa

NEJ!! Men varför ska en 5 åring hämta ett äldre barn? Varken en 5 åring eller en 7 åring är mogna att gå hem själva enligt mig.

• Finesse

Nej.. men en 7-åring kan ta sig hem själv.. Det kunde jag när jag var i den åldern. Men det beror ju helt å hållet på var man bor.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • tinis77

Nej. Min femåring får inte ens hämta posten själv, brevlådan sitter mittemot vårat hus vid en mindre väg. Inte mycket trafik men jag litar inte på att han kollar ordentligt om det kommer någon..

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Joico

Va? Nej, varför ska ett yngre barn hämta det äldre?! På sin höjd tvärtom. Men en 5åring ute själv, nejnej

• pigglet

Låter ju bakvänt.... är det en 15-åring kanske? Annars är det väl enklare att låta 7-åringen gå hem själv?

Beror på hur trafikerad vägen är, finns det rödljus/övergångsställe osv... Och hur mogen 7-åringen är. Kanske 7-åringen skulle få gå hem själv, men mest troligt skulle jag nog hämta.

• Thaleya

fattar inte varför den yngre ska hämta den äldre,..
    Men hmm det beror på vad som menas med trafikerad väg,
    troligtvis hade jag inte gjort det. fattar inte varför helt enkelt.

• tristania
    pigglet skrev 2010-11-13 17:50:34 följande:
    Låter ju bakvänt.... är det en 15-åring kanske? Annars är det väl enklare att låta 7-åringen gå hem själv?

Beror på hur trafikerad vägen är, finns det rödljus/övergångsställe osv... Och hur mogen 7-åringen är. Kanske 7-åringen skulle få gå hem själv, men mest troligt skulle jag nog hämta.
    7 åringen vill bli hämtad.
  • VirrigaVerna

Om 7 åringen vill bli hämtad hade jag nog hämtat själv om det vore möjligt.
    Föresten hur trafikerad är vägen och hur lång sträcka behöver barnen gå själva?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • vittra

Öh varför ska en 5-åring hämta ett äldre barn??? Fattar ingenting, det är ju vansinne!
    Jag gick själv från skolan när jag var 7 år, ca 5-600 meter kanske på en trafikerad landsväg, dock var det sällan det kom bilar men ibland tog jag omvägar genom skogen istället. Tycker absolut att någon vuxen ska hämta barnet om hon absolut inte vill gå hem själv.

• tristania
    VirrigaVerna skrev 2010-11-14 10:22:36 följande:
    Om 7 åringen vill bli hämtad hade jag nog hämtat själv om det vore möjligt.
    Föresten hur trafikerad är vägen och hur lång sträcka behöver barnen gå själva?
    Vägen är mycket trafikerad - men dom bor precis mitt emot skolan.
  • Miss Lau

Nej, men kanske tvärtom.

Min 4-åring får ibland följa 8-åringen till en kompis som bor så att de måste gå över en mycket trafikterad väg. Men självklart är de instruerade i hur man går över och att man måste vänta på grön gubbe och då stå en bit från kanten etc.

Svar på tråden Skulle du......