• Sockersött

inte råd med operation? vad gör jag

Har en papillon valp på 5månader. Fick åka in med henne till djursjukhuset pga att hon har hoppat på tre ben i ett par dagar. Veterinären sa att det troligtsvis kan vara patellan. men ska tillbaka och ta mera röntgenbilder så får vi se vad det kan vara. men om det är patellan så blir det operation och den får vi betala själv 10 000 minst. har inte dem pengarna då jag är arbetslös. har pratat med försäkringsbolaget och vi skulle ha fått hjälp om hunden har stamtavla eller om vi har tilläggsförsäkringen leder.
    Men borde inte ett försäkringsbolag informera om alla tillägg när man tecknar en försäkring?
    Vi köpte hunden från en kennel men dem registrerade henne inte pga att hon hade anmärkningar, men är det inte lag på att alla kennlar i SKK ska registrera sina valpar?

Sen undrar jag ifall det finns fonder man kan söka till för att få hjälp

Skulle uppskatta tips och hjälp. Är så orolig och rädd för lilla vovven. En valp ska kunna leka och busa utan att ha ontRynkar på näsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-03 15:01
    har inte kunnat skriva innan då vi har gjort allt för att kunna lösa situation. vi tog kontakt med uppfödaren och hon hjälpte oss med att fixa stamtavla så att försäkringen skulle gå in och hjälpa. nu ska vår valp få sin operation och vi slipper betala. Så skönt att vi fick sån hjälp från uppfödaren.

• Svar på tråden inte råd med operation? vad gör jag
  • solskina

Sök hjälp hos distriktsvetrinärerna. Där får man en räkning på ingreppen, jag tror att man även kan göra avbetalningar. (Dom står ju under staten.)

Det andra som du skrev om är sådant men tar reda på innan man köper valp.
    En uppfödare inom skk med kennelnamn måste registrera sina valpar, men det händer att det finns oseriösa som inte vill att deras avkommor med fel ska finnas registrerade alls. Då syns inte att det finns fel i kullen. Och dom svärtar inte ner sitt kennelnamn.

Jo det ska finnas fonder men jag vet inget om dom.

Lycka till ändå.

• hmcc

Vad för anmärkningar var det?
    Var det patella?

En sån hund borde dom gett bort gratis då operationen är så dyr.

Jag vet inte om fonderna finns kvar det var länge sedan jag läste nåt om dom.

Finns det ingen du kan låna av?

• Sockersött

i hundens vet.besiktning så hade hon tendens till patella men både veterinären och uppfödaren sa att det inte skulle bli några problem, det skulle inte märkas. Så vi litade på dem. Det fanns inga hundar i kennlen som hade patella dem hade forskat längre bak men inte httat nåt.

vi har pratat med familj och vi kan kanske få låna pengar

• hmcc

Hoppas det löser sig.

Olyckligt att du råkade på en sån grymt oseriös uppfödare.

H*n kan fortsätta avla på släktingar till hundarna eftersom din hund inte finns registrerad och därmed har h*n ingen som har patella.

Att det inte finns n¨gra hundar med patella kan bero på att det inte finns några REGISTREADE hundar med patella längre bak.

En sån här uppfödare ska anmälas.

• Havanna82

Så här är det, uppfödaren är skyldig att ersätta dig inom 3 år om varan inte håller de mått som överenskoms vid försäljningen. Vilket skulle kunna vara en sån sak som patella. Det spelar ingen roll om hunden är registrerad eller inte, detta går under konsumentköplagen.
    Men! Eftersom det vid köpet uppdagades att hunden kunde ha patella tror jag knappast att det gäller. Då har ni köpt hunden på dessa premisser.

Men ring konsumentvägledaren i din kommun och fråga!

• Yogi

Ta kontakt med SKK 08-7953030 och berätta vad som hänt. De uppskattar INTE att en kennel som är registrerad hos dem säljer oregistrerade valpar. Det strider mot stadgarna som man är skyldig att följa som uppfödare/kennelägare.

Man måste registera ALLA valpar i en kull. Det går iofs att låta bli men är inget som rekommenderas eftersom man riskerar att bli utesluten som medlem om det kommer fram.

Har ni fått något skriftligt köpeavtal och veterinärbesiktningsintyg? Och vad är det för veterinär som har utttalat sig om att det inte kommer att bli några problem? Valpen hade ju redan vid besiktningen tendenser till patella.

Dessutom verkar det märkligt att valpen vid besiktningen inte hade reg.bevis eftersom bl a id-märkning ska införas på detta.

• riboflavin

Ta lärdom av det här.

INGEN seriös uppfödare kommer sälja oregistrerade valpar utan stamtavla, spelar ingen roll hur trevliga de är eller hur mycket de försäkrar att valpen inte kommer vara skadad. De har försökt kringgå SKK´s regler och jag anser som många andra att ni ska anmäla kenneln.

Hur ni ska göra med pengarna om det krävs en operation kan jag inte svara på, har inga kunskaper om fonder heller.

I er sits så hade jag nog tagit ett mindre lån och gjort operationen, och dragit in på något annat en period, alternativet är ju tyvärr avlivning eftersom man ju absolut inte kan låta den stackars hunden gå och ha ont.

Försäkringsbolag är ofta luriga (speciellt när det gäller djurförsäkringar) och man måste som ägare tyvärr kolla genom sina villkor mycket noga för att kunna känna sig säker, men jag tycker att det låter väldigt märkligt att de hakar upp sig på just stamtavla, står det någonstans i försäkringsvillkoren att de bara betalar ut ersättning på hundar med stamtavla? 

• Sockersött

vi har både skriftligt köpeavtal och vet.besiktning. Avtalet är från skk. Har Agria som försäkringsbolag och jag rinde och pratade med dem, å dem sa om hon hade haft stamtavla eller tilläget leder så hade dem hjälpt till. Det ledtilläget skulle man ha tecknat när man tecknade försäkringen men det sa dem inget om då.

Ska tillbaka till djursjukhuset om två veckor för mer röntgenbilder så för hoppningsvis är det inte patellan utan nåt annat. och om det nu skulle vara patellan så har vi pratat med våra familjer och dem skulle hjälpa oss med pengarna.
    Känns lite bättre nu när man vet lite mer och att det kommer att lösa sig.

Tack för era svar

• Yogi

*grr* Så uppfödaren har sålt en valp till dig med SKK's köpeavtal utan att den är reggad? Står det i avtalet att valpen är såld till ett lägre pris pga misstänkt patella? Eller har ni betalt fullt pris?

Vet du något om hur det ligger till med PRA på föräldrardjuren?

Jag tycker det låter mer än lovligt skumt. Du SKA definitivt anmäla denna uppfödare till SKK om du inte redan gjort det. Och ta kontakt med kommunens konsumentrådgivning eller allmänna reklamationsnämden för att be dem om hjälp.

Jag blir så förbannad på alla dessa oseriösa uppfödare som lurar ovetande valpköpare.

• Sockersött

vi fick henne för halvapriset eftersom hon inte var registerad. Båda föräldrara var fria från patella.

Jag har skickat ett mejl till Skk om hur det ligger till. Och tänkte även ringa dem nu i veckan. Man känner sg helt grundlurad. Vår första hund å det är inte lätt att veta allt. Litade på vad uppfödaren sa.

Jag får bara hoppas att det löser sig

• Yogi

Jag håller tummarna för att det ordnar upp sig.

Skriv gärna och berätta hur det går.

• hmcc
    Sockersött skrev 2010-11-13 19:01:54 följande:
    vi fick henne för halvapriset eftersom hon inte var registerad. Båda föräldrara var fria från patella.

Jag har skickat ett mejl till Skk om hur det ligger till. Och tänkte även ringa dem nu i veckan. Man känner sg helt grundlurad. Vår första hund å det är inte lätt att veta allt. Litade på vad uppfödaren sa.

Jag får bara hoppas att det löser sig
    Jäkligt trist att dom lurar folk som inte vet bättre.

Jag vet många historier om folk som köpt sina första hundar och det visat sig vara nåt fel på den.

När jag köpte min första hund var han kryp och uppfödaren sa att det var en rekomendation at sänka priset därför gjorde hon det inte.
    Ung och dum som jag var gjorde jag inget.

När den blev sjuk och lades in visste jag inte att uppfödaren egentligen skulle betala kalaset då 4 valpar i samma kull låg inne samtidigt.

Jag hade ingen hundkunnig i min närhet (internet fanns inte) som jag kunde fråga.

Jag fick reda på att EN av valpköparna fick pengar från uppfödaren som veternärbesöket kostade efter hon stämt henne, hon hade inte valpkullsförsäkring så det blev dyrt för uppfödaren...hade vi andra också förstått våra rättigheter då hade vi också sett till att få pengarna tillbaka.

Jag tror inte du har så mycket rättigheter eftersom ni skrivit detta i kontraktet men för att det inte ska avlas på hundens nära släktingar bör SKK få reda på det innan fler köper valpar med patella där h*n lurat i dom att släktingarna inte har det.
  • Sockersött

har inte kunnat skriva innan då vi har gjort allt för att kunna lösa situation. vi tog kontakt med uppfödaren och hon hjälpte oss med att fixa stamtavla så att försäkringen skulle gå in och hjälpa. nu ska vår valp få sin operation och vi slipper betala. Så skönt att vi fick sån hjälp från uppfödaren.

• mamman1
    Yogi skrev 2010-11-13 00:38:00 följande:
    Ta kontakt med SKK 08-7953030 och berätta vad som hänt. De uppskattar INTE att en kennel som är registrerad hos dem säljer oregistrerade valpar. Det strider mot stadgarna som man är skyldig att följa som uppfödare/kennelägare.

Man måste registera ALLA valpar i en kull. Det går iofs att låta bli men är inget som rekommenderas eftersom man riskerar att bli utesluten som medlem om det kommer fram.

Har ni fått något skriftligt köpeavtal och veterinärbesiktningsintyg? Och vad är det för veterinär som har utttalat sig om att det inte kommer att bli några problem? Valpen hade ju redan vid besiktningen tendenser till patella.

Dessutom verkar det märkligt att valpen vid besiktningen inte hade reg.bevis eftersom bl a id-märkning ska införas på detta.
    Bra information! Ring SKK Ts. Lycka till!
Svar på tråden inte råd med operation? vad gör jag