• noorah

Bryr du dig om andra barns matregler?

Många föräldrar har speciella dieter och andra matregler som även deras barn följer, vi säger att du har ett stort barnkalas och att det till det kalaset kommer ett barn med vegetarisk kost, ett med glutenfritt och ett barn som inte äter gris, vad skulle du göra?

Motivera gärna erat svar

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bryr du dig om andra barns matregler?
  • GoldenG

Förutsatt att dom berättat detta för mig innan så anpassar jag givetvis menyn efter detta!

• Hallonmun

Jag tycker att man ska respektera andras val, däremot så skulle jag nog inte anpassa mig och det handlade om "mitt barn tycker inte om..." 

Google is my friend ♥
  • Halkatla

Jag tar självklart hänsyn till allergier, men det skulle inte falla mig in att skippa godispåsarna i fiskedammen bara för att det kom ett barn vars föräldrar inte vill att just deras unge ska äta godis.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • HEARM

förstår bara inte hur en föräder kan bestämma glutenintolerans. :S givetvis så ser man till att alla kan äta. bjuder vi på mat brukar vi göra tacos för då kan alla äta det som de tål o får äta

• Blygdläppen

Bjuder jag hem folk så ser jag till att det finns något gott för alla!

Men jag låtyer inte glassen utebli helt för att ett barn är vegan, jag låter inte korven utebli helt, bara för att ett barn inte äter gris, och jag låter inte tårtan utebli helt för att ett barn är glutenintolerant. Däremot ser jag till att det finns likvärdiga alternativ till de som inte kan äta av en viss sort.

Finns det en nötallergiker bland ungarna så ser jag givetvis till att inte ha använt några nötter alls eftersom det för vissa kan vara väldigt känsligt.

• noorah
    HEARM skrev 2010-11-11 10:23:54 följande:
    förstår bara inte hur en föräder kan bestämma glutenintolerans. :S givetvis så ser man till att alla kan äta. bjuder vi på mat brukar vi göra tacos för då kan alla äta det som de tål o får äta
    hehe blev lite knasigt där Tungan ute
    glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • lennartsdotter

Bestämt och bestämt. Alla "matregler" är inte bestämda utan följder av tex. allergier. Självklart tar jag hänsyn till specialkost, bara föräldrarna meddelar i tid och hjälper mig att hitta på bra alternativ. Tex. så är glutenfritt inte alltid så lätt att baka, alla grejer man kan köpa är inte så himla roliga så jag tar gärna emot tips på bra alternativ.

• hannis

Vet jag om det så anpassar jag självklart maten till de olika dieterna.

• Oleanna

Är det allergier och liknande så anpassar mig sig självklart. Men om det handlar om halal godis så nej. Jag köper inte det just för att ett barn ska ha det..det säger jag också till föräldrarna så det vet det innan.

• Miss Lau

Bjuder vi hem folk anpassar vi givetvis maten så att alla kan äta. Så trodde jag alla gjorde?

Svar på tråden Bryr du dig om andra barns matregler?