• 4Happy4

När träffa folk?

Hej! mitt andra barn är född i v 27+5.. vi är nu efter många om och men hemma. och hon är i korr. ålder snart 1 mån, och i verklig ålder snart 4 mån.
    när är det okej att gå på tex öppna förskolan?
    hon drabbades ganska hårt direkt av storebrors dagisbaciller så jag vill ju inte göra henne jätte sjuk.. men samtidigt längtar jag efter lite folk efter denna sjukhustid.
    hur gör ni andra? när gick ni ut med era små första gången?

• Svar på tråden När träffa folk?
  • ISSEN

Har en son född i v 26+2 och vi gjorde iprincip inget som hade med folkssamlingar att göra alls det första året! Vi gick såklart till affären mm men undvek köpcentrum,ikea osv.
    Gick på fik under dagtid då det inte fanns mkt folk där, träffade folk från familjeliv som oxå hade prematurer som därmed förstod oron för infektioner mm. Jag skulle nog vänta ett tag till med att tex gå till öppna förskolan mm. Jag hade oxå dagisbarn hemma som då var 2 år gammal, han tog hem dagisbaciller som inte var så roliga alla gånger, försökte hålla storebror hemma när det var mkt sjukt på förskolan! Såhär i efterhand kan jag tycka att jag vart lite väl försiktig båda gångerna (storebror föddes i v 30+6) och känner nu att jag nog hade kunnat släppa lite på oron, de klarar en infektion rätt bra om man tänker på omständigheterna. Träffa folk du men undvik folksamlingar,förkylda människor och ha handsprit i väskan! Lycka till :)

• mina12

Vår dotter är född i v.24+0. Hon föddes i januari och vi kom hem i april 2009. I början träffade vi mest bara närmaste familjen om de var helt friska och det var noga med handhygien. Under sommaren träffade vi lite mer folk, men höll

• mina12

råkade skicka lite för tidigt...

oss mestadels utomhus. På hösten gick vi på babycafe' på öppna förskolan, dvs förstagångsföräldrar med bebisar. Vi gick alltså inte dit när det var äldre barn där. Vi hade med egen filt och egna leksaker att tugga på... Vi väntade faktiskt tills hon var ett år innan vi tog med henne i några större affärer. Storasyskonen duschade och bytte alltid kläder när de kom hem från dagis.

Många tyckte säkert att i var onödigt ordentliga, men hennes läkare säger att hennes lungor är jättefina nu och det beror mycket på att hon fått vara frisk sitt första år.

• Cocco

Det finns all anledning att göra sitt yttersta för att slippa t.ex RS.
    M har varit med öppnis men inte under förkylningstider eller när det varit mycket folk. M får inte följa med på kalas där finns barn som är snoriga eller eventuellt bär på vattkoppsmitta.

Vi åker spårvagn men vi har inte så mycket val eftersom vi inte har någon bil men jag försöker skydda honom så gott det går. Särskilt nu när jag slappande av litegrann och han blev ordentligt förkyld i ca en månads tid.

Snart kommer RS och då finns det all anlednig att vara extra försiktig igen. Får M RS är ganska säker på att vi kommer bli inlagda något jag gärna slipper.

• Lomalufi

Vår kille är född i v 31+2. Läkaren på NEO sa att han skulle undvika folk i 6 månader. Vi har inte haft ngn hemma (det gäller även mor och farföräldrar) och vår 4 åring har först nu efter 4 månader fått börja vara på dagis och då får hon bara vara med ute. Vi kanske är lite väl försiktiga, men tanken på att han skulle bli riktigt sjuk känns inte som ngn höjdare.

Svar på tråden När träffa folk?