Hur gammal var du när du fick barn?
Jag blev gravid som 15 åring, och min dotter föddes 2 veckor innan min 16 årsdag.
Hur kände du när du först fick reda på att du var gravid, tex, blev du rädd för hur folk skulle se på dig om du skulle behålla barnen?
Jag blev väldigt glad men lite chockad, men kände direkt känslan utav att jag ville behålla mitt barn till varje pris och att jag var menad att bli mamma som ung. Var inte alls rädd på hur omgivningen skulle reagera, det var inte ens något jag funderade över utan det kom några veckor senare när man märkte att vissa tog avstånd, medan andra tvärtom vart väldigt intresserade helt plötsligt.
Men jag har alltid sett det hela som att kan mina vänner eller anhöriga inte respektera eller ta mig som den mamma jag är, så är det inga människor som behöver finnas i mitt liv heller.
Ville du behålla barnen direkt eller inte? Varför?
Jag ville som sagt behålla min dotter direkt, kände direkt känslan av att jag var ämnad att bli mamma och att det var rätt beslut för mig.
Hur tycker du att du bemöts av folk i allmänhet?
Jag har alltid blivit bemött bra utav omgivningen, även om vissa släktingar hade lite svårt att smälta det hela ifrån början, då min morbror t.ex. inte själv har barn ännu och börjar närma sig 40 år. Men efter en tid vande sig alla vid det och jag har inte mött på några större frågor ifrån människor i min omgivning, men man har ju fått en och annan kommentar på bloggen osv. men mycket kring att jag är ensamstående och inte så mycket om att jag är ung.
Har du läst något i media om unga föräldrar som du reagerat över?
Inte direkt något jag kommer på på rak arm sådär, utan det är väl om det där extremt unga paret som var i 10 års åldern och fick barn och man fick en tankeställare själv över hur pass mogna/omogna det egentligen är och hur samhället ser på dom som direkt trycker ner dom osv. och menar att det är sjuk osv.
Andra tankar om att vara ung förälder?
Min dotter är det allra bästa som har hänt mig, hon är hela min värld.
Undrar du över något mer, kolla in http://mammasvardag.blogg.se eller skicka ett PM till mig.