• cocos87

När börja träna efter förlossning?

Jag fick min son i fredags, alltså 5 dagar sen och jag vill verkligen komma igång med träning. Jag gick upp 25 kg denna gång och vill ha bort dom. Förlossningen gick hur bra som helst och jag behövde inte så något alls, fick inte ens skrubbsår som barnmorskan sa så jag var ju pigg och på benen direkt och nu känns det inte alls som att jag fick barn nyss utan jag känner mig precis som innan graviditeten.

Jag vet att man inte ska träna magen på ca 6 månader men jag tänkte om man kanske kan börja på t.ex spinning redan nu om man mår bra eller om man ska vänta? Och hur länge då isf?

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Svar på tråden När börja träna efter förlossning?
  • canmamma

Ett par tre veckor hade i alla fall jag hållit mig ordentligt lugn - bara lite stilla promenader o dyl. Sedan gäller det ju att verkligen lyssna ordentligt på kroppen. Ta det lite lugnare med hopp och studs och kolla att magmusklerna inte går isär. Börja kniiip redan nu - det är alltid bra.

• Engfield

Allt handlar väl om att känna efter. Börja med promenader. Ut och gå i tid och otid. Powerwalking biter bra på de där mammakilona. Och är supersvettigt om man gör rätt! Sen skulle jag råda dig att skaffa en pilatesboll och börja med övningar för att stärka bålen. Och framförallt. Knipövningar! Jag började med övningar för inre magmusklerna och rygg ganska snabbt. Men lugnt och inte alls mycket! För sådana konditionspass som spinning skulle jag vänta med ett tag. Gå till gymmet och börja med en vanlig cykel och känn efter. Simma är också bra så fort avslaget slutat då. Men med lite tuffare pass skulle jag vänta till efterkontrollen.

Jag fick barn för fyra månader sen. Jag började gå på mamma/barn pass när sonen var tolv veckor. Innan det körde jag mycket balans och stabilitetsövningar hemma. Och promenader. Den här veckan har jag börjat med joggning. Får se hur det känns. Och du. Inga situps! Inte alls bra!

Du vet säkert mycket av detta redan men jag blev så ivrig då jag själv sökte så mycket svar men inte fann så mycket. Allt är individuellt tänk på det! Finns de som springer halvmaror efter 12 veckor och de som måste vänta ett år med träning av hårdare slaget. Känn efter och använd förnuftet. Men håll dej till promenader och bål/rygg genom hemmaövningar i början. Du kan ju alltid tjata dej till en tidig efterkontroll. Jag gjorde min efter fem veckor och fick godkänt för träning.

Olga Rönnberg har en mycket inspirerande blogg om träning och har själv inte mindre än fem barn. Kolla den!

Lycka till!

Svar på tråden När börja träna efter förlossning?