Vilken skola skulle ni välja?
Välja skola, att det ska vara så svårt. Visst, man vet inte om man får sitt förstahandsval, men man vill ju försöka välja det bästa. Just nu försöker vi bestämma vad som passar bäst för sonen, som ska börja förskoleklass nästa höst.
Alternativ 1: Den skola som ligger närmast vår bostad. Bara en trafikerad väg att korsa, sedan cykelväg, så när han blir lite större kan han cykla/gå dit själv. Fantastisk utemiljö med skogen vid knuten. De flesta från hans förskola kommer att gå här. Lite väl stora klasser men annars har jag bara hört gott om skolan.
MEN, förskoleklass här innebär att han från årskurs 6 hamnar på en skola som riskerar att vara mitt i en renovering då (Vad gör de då med eleverna? Baracker? Tillfällig flytt till annan skola?). Den har också rykte om sig att vara stökig, med bråk mellan olika elevgrupper. Jag vill att min pojke ska få en lugn och trygg skolmiljö.
Alternativ 2: Betydligt längre och delvis mycket trafikerad resväg. Tveksamt om jag skulle våga släppa dit honom själv ens när han är typ 9-10 år... Trist skolgård. MEN de har till årskurs 9, han kunde fortsätta på samma skola hela grundskolan. De föräldrar jag känner som har barn där är jättenöjda med verksamheten.
Så, välja den på nära håll där han kan leka med sina kompisar i skogen på rasterna och hoppas att 6-9-skolan blivit bättre när det är dags, eller välja den (garanterat) bra och lugna skolan längre bort, men där han kanske inte kommer att känna någon? Frågar jag sonen säger han förstås alternativ 1, men en 5-åring tänker knappast långsiktigt…
Hur skulle ni göra? Hjälp mig med lite argument för och emot de två alternativen!