• Eme

Vilken skola skulle ni välja?

Välja skola, att det ska vara så svårt. Visst, man vet inte om man får sitt förstahandsval, men man vill ju försöka välja det bästa. Just nu försöker vi bestämma vad som passar bäst för sonen, som ska börja förskoleklass nästa höst.

Alternativ 1: Den skola som ligger närmast vår bostad. Bara en trafikerad väg att korsa, sedan cykelväg, så när han blir lite större kan han cykla/gå dit själv. Fantastisk utemiljö med skogen vid knuten. De flesta från hans förskola kommer att gå här. Lite väl stora klasser men annars har jag bara hört gott om skolan.

MEN, förskoleklass här innebär att han från årskurs 6 hamnar på en skola som riskerar att vara mitt i en renovering då (Vad gör de då med eleverna? Baracker? Tillfällig flytt till annan skola?). Den har också rykte om sig att vara stökig, med bråk mellan olika elevgrupper. Jag vill att min pojke ska få en lugn och trygg skolmiljö.

Alternativ 2: Betydligt längre och delvis mycket trafikerad resväg. Tveksamt om jag skulle våga släppa dit honom själv ens när han är typ 9-10 år... Trist skolgård. MEN de har till årskurs 9, han kunde fortsätta på samma skola hela grundskolan. De föräldrar jag känner som har barn där är jättenöjda med verksamheten.

Så, välja den på nära håll där han kan leka med sina kompisar i skogen på rasterna och hoppas att 6-9-skolan blivit bättre när det är dags, eller välja den (garanterat) bra och lugna skolan längre bort, men där han kanske inte kommer att känna någon? Frågar jag sonen säger han förstås alternativ 1, men en 5-åring tänker knappast långsiktigt…

Hur skulle ni göra? Hjälp mig med lite argument för och emot de två alternativen!

• Svar på tråden Vilken skola skulle ni välja?
  • fiane

Hej,
    Skulle definitivt välja den mindre, närmre skolan. Sjätte klass är långt från nu. Kanske har ni valt att han skall fortsätta i någon friskola, profilskola etc. vid det laget. Närhet, skog och kompisar är guld värt. De flesta barn önskar själva få byta skola i högstadiet, få uppleva något nytt helt enket! Lycka till

• Punkster
    fiane skrev 2010-11-08 17:53:57 följande:

Hej,
    Skulle definitivt välja den mindre, närmre skolan. Sjätte klass är långt från nu. Kanske har ni valt att han skall fortsätta i någon friskola, profilskola etc. vid det laget. Närhet, skog och kompisar är guld värt. De flesta barn önskar själva få byta skola i högstadiet, få uppleva något nytt helt enket! Lycka till

Håller med helt! Vem vet, innan dess kanske ni hinner flytta så att det blir aktuellt med skolbyte ändå? Grabben kanske får ett brinnande musik eller sportintresse och vill börja på en profilskola. Det återstor att se. Det som passar bäst i den situiationen ni befinner i er just nu ska ni välja. Blir det aktuellt med skolbyte så kan ni fundera över det då.
  • Tant Green

Jag håller också med. Det är mycket som kan ändras innan han ska börja 6:an.

Vi kommer välja en F-5-friskola eftersom den närmaste skolan (F-9-skola) har så otroligt dåligt rykte och hon förmodligen inte får plats i den skola (också F-5) där de flesta dagiskompisar hamnar.

• Eme

Det underlättar onekligen när alla andra tycker likadant!

Ja, det kanske får bli alt 1 som förstahandsval. Vi planerar visserligen ingen flytt, och jag tycker själv att det vore skönt om han gick på en skola i närområdet även under högstadiet också, åka buss runt halva stan till någon profilklass kan vänta till gymnasiet tycker jag. Glad

För mig känns det som om kompisarna är det viktigaste argumentet, och utemiljön är viktig. Gick själv i en skola med jättefin utemiljö och minns hur kul vi hade det när vi byggde kojor etc.  Asfalterad skolgård med bara en gungställning och ett fotbollsmål känns inte lika kul.

Problemet är jag är rätt säker på att kvaliteten på undervisningen är bättre på skola 2, men det viktigaste är ju att han trivs, då blir det lättare att lära sig också.

Ska se till att komma iväg till båda ställena när de har öppet hus i januari och skaffa lite intryck på plats! Tack för era kommentarer.

Svar på tråden Vilken skola skulle ni välja?