• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • Jennywise

Tack för det! Låter ju ganska likt GI då. Själv äter jag inte kött så den typen av dieter brukar Inte funka särskilt bra, tyvärr. Men lycka till TS och andra som eventuellt testar!

• Edah

Berätta mer... hur ser en vecka med Dukan dieten ut? Vad skall man tänka på?

• Anonym

Det är fyra faser man går igenom, jag går nu igenom "attackfasen". Den går ut på att man i 7-10 dagar enbart äter protein, men inte massa fett. Lagom helt enkelt. Jag har ätit tonfisk, fläskytterfilé, köttfärsbiffar, torsk, chilistekta räkor, massor av ägg osv. Lättyoghurt och lätt keso osv är okej oxå, så det är de jag äter till mina biffar osv. Man får krydda och använda lök samt vitlök oxå.

Efter denna fas börjar man sedan lägga till grönsaker i fasen som följer. antingen äter man då proteiner+grönsaker i fem dagar, och sedan fem dagar med bara protein eller så kör man varannan dag grönsaker+protein/protein enbart. Denna fas följer man tills man nått önskad vikt. Under denna fas ska man ta 20min promenad varje dag och aldrig välja hiss eller rulltrappa. Detta gäller sedan livet ut så klart.

När man sedan nått önskad vikt börjar man lägga till pasta, bröd, vin ibland osv men med måtta.. När man lyckats med detta så går man in i sista fasen, i denna fas är det de vanliga livet som man ska leva som gör sig gällande. Man har två helt fria unnardagar, exempelvis fredag & lördag, varje vecka, då får man äta allt man vill utan att tänka på att göra bra val. Resten av dagarna ska du göra bra val inom rimliga gränser lixom, enkelt. Det som ska göra att man sedan håller vikten ändå är att man en dag i veckan fortsätter ha en dag med bara proteiner. Doktor Dukan rekommenderar torsdagar, men för min del blir det nog måndagar.

• Jennywise

Hur ofta och mycket ska man äta då? Är det bestämda tider och mängder eller lite hur man vill?

• Anonym

10 dagar och - 4kg på vågen.. Om 0,5kg är jag under 70 strecket för första gången på måååånga år. Känns toppen!

Gordnid: Jag vet faktiskt inte det exakta svaret på frågan. Jag äter så att jag blir mätt och sedan när jag blir hungrig igen. Vissa dagar blir det mer mat, andra mindre, jag går aldrig hungrig. Jag har aldrig klarat av att kunna kontrollera mitt ätande på samma sätt som jag gör nu. Känner hunger på ett helt annat sätt och får inte alls samma blodsockerdippar som gör att jag vill trycka i mig onyttigheter. Det är fantastiskt!

• Anonym
    Shorona skrev 2010-11-10 09:56:01 följande:
    Har du lust att ge exempel på måltider du äter?
    igår

Frukost: två kokta ägg, 3dl lätt yoghurt, två stora glas vatten
    Lunch: En burk tonfisk, 1 dl keso, 2 kokta ägg (blev lite mkt ägg igår, bara för att det är lätt att ta med när man ska i väg.)
    Mellis: En burk lätt kesella med lite sötningsmedel (vet dock ej om det är tillåtet med sötningsmedel)
    Middag: 5 skivor fläskytterfile, tzatziki
    Kvällen: En liten skål yoghurt mest för att jag var sugen

Det var en dag under attackfasen, i dag har jag kört den i 10 dagar och ska således gå över med att lägga till grönsaker i morgon.
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?