Maggisen skrev 2010-11-05 17:39:22 följande:
Vi har en tillbringare med färdigblandad ersättning i kylen, bara att hälla upp och värma i micron. Vi blandar till ny ersättning 1 gång per dygn och låter bringaren stå max ett dygn innan restern hälls ut. Sonen mår prima och visar inte några symptom på att han inte skulle må bra!
Enligt vår BVC är detta ok i och med att vi bor i Sverige med rent vatten. Vi kokar ända vattnet då lilleman är under 3 månader än så länge.
Hålla på att hälla upp vatten och sedan i med ersättning inför varje mål - då skulle jag gå under eftersom det är tillräckligt joxigt med kokande av vatten, sterilisering av flaskor osv...
Man behöver ju inte sterilisera flaskorna...Det räcker att diska dom. Förstår inte att det är så jobbigt att fixa en ny flaska till varje måltid. jag har alltid haft vattenkokare som jag kokar vatten i, häller i en termos. Sedan har jag en kanna med kallt vatten i kylen (vi bor på femte våningen så det tar lång tid att få kallt vatten i kranen) så blandar jag kallt och varmt i flaskan och i med pulver. Det tar inte ens en minut. Jag använder inte micron mest för jag tycker det tar längre tid. Men jag skulle inte ställa in en kanna med färdig ersättning i kylen. Det är säkert inga problem men det känns inte så fräscht. Speciellt inte när det faktiskt inte tar så lång tid att fixa ersättningen direkt.