• SaSa och så en till

Värmer ni pulvret och vattnet i micron eller bara vattnet?

Nu har läst i en del trådar, men ändå inte blivit klok på detta.
    Detta är mitt tredje barn som jag flaskmatar.
    På semp förpackningen står det att man kan ställa kokt avsvalnat vatten i kylkskåpet för att sedan värma. Kan man värma vattnet MED ersättningen i, i micron? Eller bör man enbart värma vattnet?

Hur gör ni? Värmer ni både ersättning och vatten ihop?
    Jag kan inte se på förpackningen något om att undvika micron...

• Svar på tråden Värmer ni pulvret och vattnet i micron eller bara vattnet?
  • tjötas

Vi blandar pulver med vatten och värmer i micron... Har aldrig hört att det ska vara fel men det är det säkert . Nu är det välling men gjorde samma med ersättning back in the days.

• Kakan Mascha

Kokar vatten, har i kylen, mäter upp kallt vatten i flaska och värmer i micro och sedan i med pulver och skaka.

• Maggisen

Vi har en tillbringare med färdigblandad ersättning i kylen, bara att hälla upp och värma i micron. Vi blandar till ny ersättning 1 gång per dygn och låter bringaren stå max ett dygn innan restern hälls ut. Sonen mår prima och visar inte några symptom på att han inte skulle må bra!

Enligt vår BVC är detta ok i och med att vi bor i Sverige med rent vatten. Vi kokar ända vattnet då lilleman är under 3 månader än så länge.

Hålla på att hälla upp vatten och sedan i med ersättning inför varje mål - då skulle jag gå under eftersom det är tillräckligt joxigt med kokande av vatten, sterilisering av flaskor osv...

• Jenny Hä
    Maggisen skrev 2010-11-05 17:39:22 följande:
    Vi har en tillbringare med färdigblandad ersättning i kylen, bara att hälla upp och värma i micron. Vi blandar till ny ersättning 1 gång per dygn och låter bringaren stå max ett dygn innan restern hälls ut. Sonen mår prima och visar inte några symptom på att han inte skulle må bra!

Enligt vår BVC är detta ok i och med att vi bor i Sverige med rent vatten. Vi kokar ända vattnet då lilleman är under 3 månader än så länge.

Hålla på att hälla upp vatten och sedan i med ersättning inför varje mål - då skulle jag gå under eftersom det är tillräckligt joxigt med kokande av vatten, sterilisering av flaskor osv...
    Ersättning kan man ha färdigblandat i max 6-8 timmar sägs det. 
  • SaSa och så en till

Ok, så egentligen spelar det alltså ingen roll om man värmer ersättningen eller bara vattnet? Jag har nämligen oxå hört att man inte bör värma själva pulvret i micron... spännande med ny info. Tack tack

• sörmlandstjej
    Kakan Mascha skrev 2010-11-05 17:23:28 följande:
    Kokar vatten, har i kylen, mäter upp kallt vatten i flaska och värmer i micro och sedan i med pulver och skaka.
    Precis så gör jag också! Skrattande 
  • Egina2

ännu bättre... koka vatten o häll på termos o litegrann häller du i en flaska så är d bara att ta lite varmt o lite svalnat vatten tills du får rätt temperatur. man ska ju undvika att värma flaskorna i micron då d avsöndras ngt dåligt ämne från plasten.

• Emmysofia

blandar pulvret med kallt vatten (direkt från kranen) och  värmer i micron. Har flera flaskor färdigblandade i kylen men aldrig längre än ett dygn.

• 7879

Jag kokar vatten på morgonen, tar lite varmt och lite kallt kokt vatten så det blir lagom temperatur och sedan blandar jag i pulvret. Ska jag bort så tar jag varmt vatten i termos med mig+ kallt kokt vatten. Ibland misstolkar jag min tjej och då ställer jag den blandade blandningen i kylen och värmer i mikron, har hört någonstans att en del näringsämnen kan försvinna om man värmer i mikron så försöker undvika det så mycket som möjligt.

• ahlmansandra

Vi kokar upp vatten (tänker sluta me de snart o ta direkt från kranen) låter de svalna, mäter upp o blandar i me pulver, låter de stå i kylen tills de e dags för matning, värmer då i micron. Laddar alltid upp me 2 måltider för de kan stå sig i 6-8 timmar. Jätte skönt att ha de klart hela tiden! Framförallt på nätterna=)

• Catox9

Vi kokar vatten, fyller flaskorna och blandar till varje måltid. Det är väl vattnet som kan stå i 6-8 timmar?! Har för mig att det står så på förpackningen.. Men var och en gör som den vill, som någon nämnde så bor vi ju i Sverige med bra vatten, folk överlever ju faktiskt över hela jordklotet..
    Ibörjan joxade vi till och blandade flera flaskor på en gång men när vi pratade med vår BVC-sköterska så sa hon att det var bättre att blanda nytt varje gång.
    Jag har tagit direkt från kranen två gånger på hela tiden och min lilla skrutt har säkert inte mått dåligt av det men jag får själv så dåligt samvete, jag vill ju göra det som är bäst.

Någon annan på BVC nämnde att man inte ska värma ersättningen i micron för att näringen försvinner, det vet jag inte om det stämmer men jag har hört flera nämna samma sak efter det..
    Däremot så finns det nog inte många flaskor numera som släpper skadliga ämnen, det var väl BPA eller vad det nu heter som vi var oroliga för förut?!?!

• Mary Jo

Bor man i sverige och har kommunalt vatten(eller har kollat sin egen brunn) så behöver man inte koka vattnet innan utan jag :
    1.Tog kallt vatten från kranen.
    2.Värmde i micron
    3.blandade i pulvret
    4.Skakade ihop,och matade.

Många blandar ju ihop pulvret innan man värmer men jag tycker det blir så jobbigt om det blir för varmt så måste man vänta på att det kallnar. Blir vattnet för varmt häller jag bort lite och häller i lite kallt vatten så att det blir lagom temp igen

• Modgun

Häller i önskad mängd vatten ifrån kranen, in i micron någon minut eller så, sen ut ur micron, i med pulver, skaka,  Klart!

• Modgun
    Catox9 skrev 2010-11-09 20:40:08 följande:

Vi kokar vatten, fyller flaskorna och blandar till varje måltid. Det är väl vattnet som kan stå i 6-8 timmar?! Har för mig att det står så på förpackningen.. Men var och en gör som den vill, som någon nämnde så bor vi ju i Sverige med bra vatten, folk överlever ju faktiskt över hela jordklotet..
    Ibörjan joxade vi till och blandade flera flaskor på en gång men när vi pratade med vår BVC-sköterska så sa hon att det var bättre att blanda nytt varje gång.
    Jag har tagit direkt från kranen två gånger på hela tiden och min lilla skrutt har säkert inte mått dåligt av det men jag får själv så dåligt samvete, jag vill ju göra det som är bäst.

Någon annan på BVC nämnde att man inte ska värma ersättningen i micron för att näringen försvinner, det vet jag inte om det stämmer men jag har hört flera nämna samma sak efter det..
    Däremot så finns det nog inte många flaskor numera som släpper skadliga ämnen, det var väl BPA eller vad det nu heter som vi var oroliga för förut?!?!

Det är om ersättningen börjar koka.
  • syntharen
    Maggisen skrev 2010-11-05 17:39:22 följande:

Man behöver ju inte sterilisera flaskorna...Det räcker att diska dom. Förstår inte att det är så jobbigt att fixa en ny flaska till varje måltid. jag har alltid haft vattenkokare som jag kokar vatten i, häller i en termos. Sedan har jag en kanna med kallt vatten i kylen (vi bor på femte våningen så det tar lång tid att få kallt vatten i kranen) så blandar jag kallt och varmt i flaskan och i med pulver. Det tar inte ens en minut. Jag använder inte micron mest för jag tycker det tar längre tid. Men jag skulle inte ställa in en kanna med färdig ersättning i kylen. Det är säkert inga problem men det känns inte så fräscht. Speciellt inte när det faktiskt inte tar så lång tid att fixa ersättningen direkt.
Svar på tråden Värmer ni pulvret och vattnet i micron eller bara vattnet?