• Anonym

Hyra ut ett rum....?? Inneboende.

jag bor i villa och tänkte tjäna lite pengar samt hjälpa en vän ibehov av bostad genom att hyra ut ett rum till henne.

Hon går på socialbidrag.. men det borde de väll godkänna?

Men vad bör jag fixa för att få hyra ut?? Något som krävs.. man väll väll skatta och så förstår jag.. och hon måste ju ha nån form av avi att visa upp för soc.

Någon som vet??

• Svar på tråden Hyra ut ett rum....?? Inneboende.
  • Anonym (fd uthyrar)

Som jag har förstått det måste man skatta om man tjänar mer än x-antal kronor per månad på att hyra ut. Det finns regler för vad som är rimlig hyra (lägenhetens hyra, storlek på rum som hyrs ut, med eller utan möbler/el/vatten/tv osv).... Dvs om ni delar på allt i lägenheten och även delar på hyran så behöver du inte skatta.

Jag tog ut en halv hyra (med el/vatten och fasta tv/tlf-avgifter) samt 100 kr för lån av möbler och andra saker...... sedan gick vi igenom tlfräkningen varje månad och betalade för det vi själva hade ringt. Skrev ett kontrakt (finns att köpa färdiga mallar i bokhandel ol) med hyreskostnad, tid för kontrakt, vad som ingick, uppsägninstid ++

Vem är det som skall godkänna att du hyr ut ett rum? Fastighetsbolaget/ägaren? Så länge du garanterer hyra till f.bolag/ägare tror jag inte det skall vara något problem... har iaf inte jag haft!

Men prata med skattemyndigheterna och ditt fastighetsbolag/ägare!

• Laire

Och tänk på att ha papper på allt! Även om ni är vänner så är det inte ovanligt att det blir tvister ibland om vad man ska betala, vad som ingår etc och då är det bäst att ha allt på papper, för bådas skull!

• Anonym

jag äger själv min villa.

jag kommer inte göra någon större vinst på detta. Kanske 1500 är en bra hyra? då får hon ett eget rum, tillgång till toa, bad, kök och tvätt samt vardagsrum.

Men hur fixar jag hyresavier?? Igentligen hade det räckt med att hon bara ger mig pengar.. men hur kan hon bevisa det för soc? att hon faktiskt betalat.. eller ska jag ge henne ett kvitto som hon lämnar in??

• Laire

Skriv antingen själv på dator eller köp på akademibokhandeln eller dyligt, de har sådana papper. Och spara alltid en styrkt kopia av alla kvitton.

• Anonym

okej.. så det räcker??

• Anonym (fd uthyrar)

Om det är du som äger villan behöver du ingen som godkänner uthyrandet. Men som sagt gå till bokhandeln och köp en mall på ett uthyrningskontrakt.... då får ni med allt man behöver! Som "sundsvallstjej" skriver är det bra att ha även om man är kompisar, det är en viss säkerhet för båda parterna.... Sedan kan det vara bra att ha kontrakt om hon måste visa det till socialen.

Tror även det finns avier att köpa på bokhandeln. I början satte min kompis in pengar på mitt konto via en inbetalningsautomat på banken och fick på så sätt kvitton på det hon hade satt in. Sedan skötte vi allt via internetbank, så det var bara att printa ut lappar på inbetald hyra ++ varje månad! Iofs hade ingen av oss socialbidrag, men vi ville båda ha koll på vad som hade betalats osv....

Din kompis får nog prata med socialen ang vad som gäller för henne! För dig är det fritt fram att hyra ut tror jag (1500 kr är för övrigt en väldigt rimlig hyra)!

• Tussi

Du ska i din deklaration ta upp alla intäkter som du får för att hyra ut rummet, och sen får du dra av ett schablonavdrag-Du kan söka i Inkomstskattelagen om exakt schablonavdrag eller höra med skattemyndigheten..men jag har för mig att det var väldigt lågt...typ 4000kr..

• Anonym (hoplöst)

är själv i den sitsen att jag bor hos vänner och behövde hjälp från soc, men fick nej till att den hyran jag betalade till mina vänner räknades som hyra, med andra ord jag fick inga pengar av dom till att betala boendet.

• Kriya

Om ni skriver ett hyreskontrakt, som är formellt och riktigt så borde de godkänna bostadskostnaden. Det hör egentligen inte till saken att ni känner varandra sedan tidigare, så det finns ingen anledning att tala om det för soc.

• Anonym (hoplöst)

det spelar ingen roll att man har kontrakt, jag vissade upp både kontrakt och kvitto på betalda hyror men fick ändå ingen hjälp, när jag frågade vad som krävs för att man ska få hjälp med hyran fick jag till svar att man måste ha eget badrum och kök.

• Anonym

men varför skaffar du ingen egen lägenhet då? =)

• Anonym (hoplöst)

är man föräldra ledig, ensam med ett litet barn och inte har någon som kan gå i borgen för en på ett hyres kontrakt är det väldigt svårt att få en egen lägenhet, jag har sökt lägenheter sedan juni 04.

• Anonym

Borde inte socialen kunna hjälpa dig hitta en lägenhet? I min kommun gör de det.

• Anonym (hoplöst)

har pratat med soc flera gånger, våran komun ställer inte upp på att gå i borgen på lägenheter eller fixa kontrakt dom ställer inte heller upp med att hjälpa en med pengar som man kan lämna i diposition, och dom har inga lägenheter.

tar jag in på vandrar hem eller hotel så betalar dom det mem thats it.

• Anonym

men vilken kommun bor du i?? Sthlm??

Här ute på "landet" så ställer de upp och hjälper så gott de går... framförallt om man har barn.

Svar på tråden Hyra ut ett rum....?? Inneboende.