• Anonym (vill inte)

Har ssri påverkat ert sexliv?

Har ert "sexuella behov" och sexliv förändrats efter att ni börjar med ssri / antidepp m.m. ?

Själv känner jag aldrig lust längre och då menar jag aldrig. Tänker inte ens på sex förutom när sambon tjatar. Men ibland när vi väl börjat kan jag "gå igång" lite, men aldrig riktigt som förr och att detta händer är ytterst sällan vilket är riktigt tråkigt och påverkar såklart vårt förhållande.Rynkar på näsan

Så, hur är det för er?

• Svar på tråden Har ssri påverkat ert sexliv?
  • Anonym (L)

Absolut en påverkan.. det är skittrist! Sedan när man väl har sex känner jag inte ens häften av vad jag borde..

• Anonym

Japp, samma här. Sexlusten är totalt borta. När man väl är där, svårt att få orgasm, känns inte lika mycket när man väl får det.

Jättetråkig, tyvärr vanlig, biverkning.

Tack och lov är det helt som vanligt igen när man slutar med tabletterna.

• crossfit

Det är en vanlig biverkning; lusten minskar och förmågan att få orgasm för kvinnor och utlösning för män påverkas.
    Tråkig biverkning, men väldigt många som
    Mår dåligt psykiskt saknar också lust. Ibland är det svårt att veta om det är medicinen eller depressionen.

• Anonym (vill inte)

Skönt att jag inte är ensam. Är så jäkla svårt att förklara för sambon som har sina behov att man verkligen inte känner för det ett dugg. Han förstår ju inte att jag inte kan hjälpa det och klagar på att jag har blivit "tråkig" men vad ska man göra? Trycka i sig ännu några tabletter för att öka suget? nej tack, äter nog med piller.

• Anonym (bra)

Jag hade ingen lust innan, men fick mycket större lust efter jag börjat och självet sexet kändes bra mycket bättre. Jag kunde lätt få flera orgasmer när vi hade sex.
    Kanske var det också för jag verkligen fick livslust och kände och mådde verkligen toppen. 

• Anonym (så ledsen)

Mitt förhållande har precis spruckit pga att jag inte har någon sexlust alls.
    Är så jävle ledsen och önskar att jag aldrig börjat äta dom förbannade tabletterna!

Vi har varit tillsammans i 5½år och har ett barn tillsammans. Nu gråter jag dygnet runt istället och har aldrig mått så dåligt...

• Anonym

Nej min sexlust påverkades inte alls av Citalopram, inte heller förmågan att få orgasm

• Anonym

Sexlusten försvann helt när jag började äta sertralin. Undrar om det inte finns någon tablett som gör att lusten ska komma tillbaka. Tråkigt när man är gift och inte har haft sex sen i sommras

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-04 22:41:43 följande:
    Sexlusten försvann helt när jag började äta sertralin. Undrar om det inte finns någon tablett som gör att lusten ska komma tillbaka. Tråkigt när man är gift och inte har haft sex sen i sommras
    Gifta par har väl inte sex? Har det gått så långt att man gifter sig så är sexlivet dött. Oavsett SSRI.
  • Anonym

Din teori håller inte... Hade mycket sex innan depressionen, hade sex när jag var depremerad men inte lika ofta. När jag började äta antidepressiva mot depression försvann all lust. Vet att det är tabletterna som gjort att det blivit så. Men alla är vi olika, och tacka fan Gud för det

• Anonym

Det tar mycket längre tid för min kille att komma!

• Anonym (ledsen)

Ja, absolut! Har nu snart ätit Cital Opram i 1 år och ska om ungefär 1 månad börja trappa ner med halva dosen i 1 månad, känns jävligt bra och ser fram emot att få tillbaka sexlivet!

• Anonym (blomman)

nääää fy fan vad tråkiga saker jag hör om sertralin som jag precis fått utskrivet igår av läkaren :(((((((
    blir ju fan inte på bättre humör ... :´(( vill inte att sexlusten ska bli ÄNNU sämre det kommer förstöra vårt förhållande.... det är redan dåligt sexlivet pga av min minskade sexlust min kille tycker det e jätte jobbigt...me too :(( kan ingen bara skriva att man får mer sexlust....

• Anonym
    Anonym (blomman) skrev 2010-11-05 14:37:31 följande:
    nääää fy fan vad tråkiga saker jag hör om sertralin som jag precis fått utskrivet igår av läkaren :(((((((
    blir ju fan inte på bättre humör ... :´(( vill inte att sexlusten ska bli ÄNNU sämre det kommer förstöra vårt förhållande.... det är redan dåligt sexlivet pga av min minskade sexlust min kille tycker det e jätte jobbigt...me too :(( kan ingen bara skriva att man får mer sexlust....
    Jag hade bara dämpad sexlust och mådde skit de första 3-4 veckorna, sen blev det faktiskt lite bättre än innan eftersom själva depressionen gjorde att jag hade skitkass sexlust...
  • Anonym (ssri o noll lust)

Ätit ssri (seroxat / paroxetin) i 15 år (20 mg). Dock med vissa uppehåll och i perioder med halv dos.

Tyvärr är förmågan till orgasm nästan lika med noll vid 20 mg seroxat :(   Även lusten är otroligt nedsatt. MEN man liksom saknar den inte när den inte ens finns...    det finns liksom inte längre ngt behov att mätta.

Men då jag slutat med dem återupptäcker jag lusten och orgasmerna. DÅ förstår jag vad jag går miste om samt hur negativt detta påverkar de relationer (jag haft).
    Även knipförmågan går närmast förlorad.. man som förlorar sin känsel "där nere"...   (

Jag är dock mkt mer balanserad och "cool" när jag äter 20mg seroxat..   man kan liksom kontollera sig mkt mer..  vad gäller alla känslor..    men man blir nog lite avtrubbad o okänslig också..      Har dock ställt upp flertalet ggr genom åren...    o är man lite "avtrubbad" av SSRI så är det inte lika jobbigt känslomässigt att "ställa upp".. men man får inte ut så mkt av det själv..

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-04 22:45:18 följande:
    Gifta par har väl inte sex? Har det gått så långt att man gifter sig så är sexlivet dött. Oavsett SSRI.
    Hahaha..vilket skämt min man äter citalopram, visst han kan hålla sig längre men det har inte påverkat lusten. Vi har sex i genomsnitt 3 ggr/v..vid mens inte alls och mer andra veckor. Vi har varit tillsammans i 12, 5 år och gifta i 10. Har dessutom 2 små barn 3 och 1 år gamla....

Det blir lite vad man gör det till och vi är båda nöjda.

Min man provade dock en annan medecin ett tag och kunde då inte komma alls, knappt få upp den. Kan säga att han snabbt bytte tillbaka för så ville vi inte ha det.
  • Anonym (ja)

Min pojkvän åt SSRI, sertralin redan när vi träffades och misstänkte att hans sexlust var lägre pga det. Han testade att byta till en annan medicin ett tag och fick ökad sexlust då, jag kunde märka det men framförallt märkte han det själv. Tyvärr gav den medicinen andra tråkiga biverkningar så han fick byta tillbaka igen.

För oss går det ganska bra ändå, medicinen påverkar mer fysiskt än psykiskt och det går ju att komma runt. Men det är klart att det vore roligare utan den biverkningen. Till er som själva lider av nedsatt sexlust pga SSRI, ibland kan det räcka att lägga till en annan medicin man inte märker av i övrigt för att det ska bli bättre, ibland kan man byta helt till en annan medicin som kanske inte ger biverkningar . Vet att det är jobbigt att byta mediciner, men det är inte roligt att inte ha någon sexlust heller, inte för en själv och inte för partnern. Så det är väl en avvägning man får göra,  om man bara äter medicinerna en begränsad tid kanske man kan stå ut med den minskade sexlusten, men om man måste äta dem alltid kanske det kan vara värt att försöka byta.

• Anonym

Äter cipralex och har ingen sexlust alls direkt, men kan få orgasm rätt lätt. Försöker ändå hålla igång sexlivet så gott det går med 2 gånger i veckan eller så.

• Anonym (ja)
    Anonym (blomman) skrev 2010-11-05 14:37:31 följande:
    Tänk inte så nu, det är inte alls säkert att biverkningarna drabbar dig. Dessutom som någon skrev, om man mår dåligt får man ju ofta lägre sexlust av det. Meningen med medicinen är ju att få dig att må bättre, och det brukar sertralin lyckas med vad jag vet. Och då kanske du får bättre sexlust p.g.a. det

Och det går ju faktiskt alltid att byta medicin om du ätit den ett tag (tänk på att nästan alla får övergående biverkningar de första veckorna) och du känner att det inte fungerar bra.
Svar på tråden Har ssri påverkat ert sexliv?