• tjohalia29

Försöker intensivamma, men förstår inte riktigt! Hjälp!

Jag försöker på BVC's inrådan att intensivamma på dagarna för att få igång mjölkproduktionen lite bättre så att vi ska kunna helamma. Stödmatar med lite ersättning i dagsläget.
    BVC sa att jag ska försöka amma med 2- 2,5 timmars mellanum. Menar man då från påbörjad till påbörjad amning, eller räknar man från avslutad till påbörjad? Det tar ju ett tag att amma... Och är huvudsaken att hon äter lite grann vid varje tillfälle, eller ska man försöka få henne att äta en åtminstone 15-20min på varje bröst? Hur i hela friden lyckas man med det? Hon är ju inte hungrig utan vill ju sova...

Någon som kan förklara för mig?

• Svar på tråden Försöker intensivamma, men förstår inte riktigt! Hjälp!
  • Flickan och kråkan

Man menar från amningstart till amningsstart....men hur i hela friden kan ditt BVC mena att 2-2½-timmes mellanrum är att intensivamma!? Hur gammal är hon. När mina har ammat glest har det inte gått mer än 2-2½ timme. Hur gammal är din dotter?

• tjohalia29

Hon är 3 veckor gammal. Jag tycker det verkar väldigt tätt. Varje mattillfälle tar ca 1 timme.

• Suri

Intensivamma gjorde jag med min nyfödda, då bodde han vi bröstet. Jag ammade hela tiden i ett dygn ungifär. När det var mer normalt ammade han varannan timme...

• tjohalia29

Men hon vill ju inte ha... somnar vid bröstet. Jag försöker killa henne under fötterna, ta av och på kläderna. Då suger hon aktivt ett tag och övergår sedan till att snutta.

Hur som helst, menar man att de ska äta båda brösten för att det ska räknas eller?

• tjohalia29

Vi kanske inte ska hänga upp oss vid begreppet "intensivamma". Det vi vill åt är att amma lite tätare för att få igång produktionen bättre och slippa stödmata med ersättning. BVC sa att jag kan väcka henne med 2-2,5 timmars intervall för att amma, men det jag undrar är om hon måste amma båda brösten i 15 minuter för att det ska räknas, eller räcker det att hon ammar ena bröstet? Alltså för att få igång produktionen bättre...
    Vi kan ju också fortsätta som vi gjort, låta henne sova och amma 3-4timma mellan, ta båda brösten och stödja med 30ml ersättning... men jag vill likso komma ifrån ersättningen då jag tycker det känns f¨åingt att köra båda och...

• Flickan och kråkan
    tjohalia29 skrev 2010-11-04 12:11:40 följande:
    Men hon vill ju inte ha... somnar vid bröstet. Jag försöker killa henne under fötterna, ta av och på kläderna. Då suger hon aktivt ett tag och övergår sedan till att snutta.

Hur som helst, menar man att de ska äta båda brösten för att det ska räknas eller?
    Nej, hon behöver inte äta från båda. Min äldsta var en liten tröttis också som helst hade sovit sig till döds om han fått välja....det är jättejobbigt jag vet. Fortsätt som du gör. Kittla alla amningspunkter, ta av kläder etc. Jag fick pumpa och koppmata efter varje amningstillfälle också. Jag ammade, gav på kopp (det jag tidigare pumpat), han somnade, jag pumpade till nästa amning (när jag var färdig var det nästan dags att börja försöka väcka igen). När hon får i sig mer kommer hon att piggna till och vilja amma själv. Det är jobbigt att amma för barnet, så du kan ju prova att koppmata också.
  • Suri

Jag tycker att du ska ringa till amningshjälpen eler gå in och läs på deras hemsida så får du prata med en expert. Man behöver inte amma från båda brösten, men det är svårt att ge råd när man inte är insatt. Försök att inte ge ersättning utan låt henne suga på brösten istället. Tänk på att det kan ta 10 min efter det att barnet börjar suga (det gjorde det fór mig) tills mjölken börjar komma. Då kanske din flicka redan tröttnat på att suga och somnat och så stimuleras prod inget i alla fall... Men amningshjälpen är jättebra, ring dem. Kolla om det kommer mjölk när hon suger.

• Flickan och kråkan
    tjohalia29 skrev 2010-11-04 12:17:01 följande:
    Vi kanske inte ska hänga upp oss vid begreppet "intensivamma". Det vi vill åt är att amma lite tätare för att få igång produktionen bättre och slippa stödmata med ersättning. BVC sa att jag kan väcka henne med 2-2,5 timmars intervall för att amma, men det jag undrar är om hon måste amma båda brösten i 15 minuter för att det ska räknas, eller räcker det att hon ammar ena bröstet? Alltså för att få igång produktionen bättre...
    Vi kan ju också fortsätta som vi gjort, låta henne sova och amma 3-4timma mellan, ta båda brösten och stödja med 30ml ersättning... men jag vill likso komma ifrån ersättningen då jag tycker det känns f¨åingt att köra båda och...
    Ju mer hon ammar desto mer kommer du att producera. produktionen stimuleras ju av att hon suger. Du kan ju stödpumpa bredvid också. Inte riktigt så effektivt som amning men det ökar ju också produktionen. Får du mer så blir det ju även mindre jobb för henne.
  • aster

Om du slutar med ersättningen kommer hon nog vilja amma tätare. Hur har du kommit fram till att du ska ge 30 ml ersättning? Du kanske ska minska det i första hand, om din flicka är frisk och ökar i vikt för övrigt, menar jag.

Det som är viktigt för att få igång produktionen är att brösten töms helt, och att det är täta amningar. Om bebisen är helt nöjd med den mat hon får kommer hon inte vilja amma tätare.
    Då kan du ju antingen göra henne missnöjd genom att minska ersättningen eller så får du försöka mjölka ur själv för att tömma brösten.

Lycka till!

Svar på tråden Försöker intensivamma, men förstår inte riktigt! Hjälp!