• Evhelin

Någon mer som har eller har haft cysta på äggstocken?

Jag fick nyligen reda på att jag har en cysta på höger äggstock. Har haft små blödningar en tid o sökte hjälp pga detta. Dom sa bara till mig att vänta o låta den försvinna av sig själv......
    Vi försöker och vill jättegärna ha en liten, men nu verkar chanserna bli sämre

Någon som vet hur en cysta påverkar chansen att bli gravid?
    Någon mer som har eller har haft en cysta som vill dela tankar och erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-21 19:04
    Vill bara skriva att jag plussade 1/1-2011 och var på kontroll strax efter det o då var cystan borta

• Svar på tråden Någon mer som har eller har haft cysta på äggstocken?
  • Tolle83

Jag har haft massa cystor  på äggstockarna. Helt ofarliga men de gör fruktansvärt ont när dom spricker.. Känns som en 7 helvetes mensvärk..
    Min gyn sa att de inte skulle påverka att bli gravid.. Jag fick då nya ppiller Neovelletta, som gjorde så dom försvann snabbare än att vänta ut :D
    Nu har jag slutat med ppiller för 1 år sen o dom har inte kommit tillbaka :D

• ceke

Jag har också en cysta på höger äggstock och ska operera bort den i slutet av nov. Fick nyligen veta om den och har också haft en massa småblödningar. Min ska bort för att den är 8-9 cm stor och ingen som kan försvinna av sig själv (dermoidcysta tror de). Den skulle tydligen antagligen göra så att en graviditet skulle leda till missfall.. men det betyder ju inte att det är samma för dig. Det beror ju lite på vad det är för typ av cysta också, som jag förstått det.

Jag känner definitivt igen dina tankar kring om det är möjligt att bli gravid, om cystan försvårar, vad den skulle betyda för fertilitet i över huvud taget, om den ökar risker för missfall etc etc. Jobbiga tankar! Jag är just nu orolig för att de kommer behöva ta bort min högra äggstock i och med operationen och det återstår att se.

Jobbig väntan.

• Evhelin

Til mig sa dom att jag bara skulle vänta o låta den försvinna av sig själv.... att det va en vätskefylld cysta.... mer vet jag inte om den. Men jag skulle så gärna vilja bli av med den.... sååå jobbigt att kroppen inte är som den ska..

Jag frågade om möjligheten till att skaffa barn men då sa hon bara att jag har ju en äggstock till som producerar som den ska så det är bara o försöka..... men eftersom jag går o blöder hela tiden så vet jag inte om/när det är mens och isåfall när det är äl på gång......

Har du blödningar hela tiden fortfarande? 
    Måste ändå kännas skönt för dig att bli av med cystan så kroppen kan komma igång igen.... Tur är ju att vi har två äggstockar så att det finns möjlighet att kunna få en liten....

Hoppas det kommer gå bra för dig!!

• ceke

Men, om du ständigt har problem med blödningar måste du ju få hjälp! Hur stor är cystan? Jag menar, ger den bekymmer och de pratar på sådär, så lär de ju hjälpa dig att ta bort den! Åh, ibland blir jag bara så irriterad på sjukvårdens bemötande..

Nja, jag blöder typ från några dagar efter ÄL till mens, så halva månaden med andra ord. Rätt drygt måste jag säga och det påverkar ju lugnt sagt vårt sexliv då min man skyr minsta tillstymmelse till blod som pesten.

Får jag fråga om det var en barnmorska eller en läkare du träffade om cystan? Min erfarenhet är att barnmorskor inte är så bra på sånt där.. Nu sådär i efterhand är jag så frustrerad över att ingen barnmorska jag träffat tidigare reagerat och skickat mig vidare, då jag i snart 6 år har klagat på många mellanblödningar etc när jag varit där för att förnya recept för preventivmedel. De gav mig bara olika p-piller varje gång som skulle funka bättre?! men det gjorde de aldrig och svaret var ju cystan, antar jag nu sådär i efterhand!

Finns det någon mer gynklinik där du bor? Du kanske ska kontakta ett annat ställe eller en annan läkare och få ett till utlåtande? Jag menar, det är ju skitdrygt att både gå o blöda titt som tätt och känna sig ofräsch och allt som kommer med det, och att gå och fundera på om det påverkar fertiliteten och allt sånt.

Hoppas att jag inte stressar upp dig nu, men även att du får den hjälp som du ju har rätt till och att det går bra för dig med!

Kram

• Evhelin

Nej då du stressar inte upp mig......´  vet att vården inte är så bra som den skulle kunna vara alltid.
    Jag var på kvinnokliniken o träffade en läkare.... men hon sa till mig att jag kunde ringa om jag hade mkt besvär. Men tyckte jag skulle vänta iaf ca 6 veckor... det är jätte lååång tid när man vill ha en liten.....

Cystan var ca 4 cm nu, men dom kan ju växa oxå... sen har jag läst att när en cysta spricker så får man jätte ont o det är ju inte kul o gå här o vänta på den ska spricka....

Har du en regelbunden menscykel ändå? Jag tog ut min spiral i maj o har sedan dess haft regelbundet fram till nu för två veckor sedan då jag börjat blöda.... får se om man får en vanlig mens nu om ett par dagar....
    Nä det är inte alls roligt o känna sig som en äckelpotta hela tiden. Och som du skrev ang sexlivet så händer det ju inte så ofta nu för tiden....

Det finns ju privat läkare man kan vända sig till också men jag vet inte om dom är bra.... Tror jag avvaktar nån vecka till o ringer kk igen då.

kram

• ceke

Jaa, jag har ingen aning om vätskefyllda cystor. Verkar ju va rätt vanligt att mediciera bort dem eller bara "hålla koll" på dem. Min tror de är en "tvillingcysta", om du vet vad det är, så den kan inte gå bort av sig själv. Känns riktigt skönt att få bort den.

Jag slutade med p-ring i juni/juli månadsskiftet där.. och nja, regelbunden och regelbunden. har haft cykler mellan 25-31 dagar sen dess och en jättekort lutealfas, typ 9-13 dagar. Det samt mellanblödningarna vet de inte om det är cystan som ställer till med eller om det är ngn hormonrubbnig... så de vill inte medicinera för det förrän cystan är borta.

Känns i a f skönt att ha fått veta vad det är och få hjälp. Hoppas jag får en massa svar i och med operationen samt hur kroppen reagerar efter det också. Vill att tiden ska gå FORT till 24 nov då jag har tid för operationen!

• Steffi

Jag har haft cystor på ena äggstocken. Skulle få hormonbeh för att få till ägglossning o det var så det upptäcktes. Fick gå på starka p-piller i tre mån. Men det hjälpte inte. Till slut opererades jag. Det gick bra och fick två barn Under ett par år efter op. Lycka till!!

• ceke
    Steffi skrev 2010-11-04 13:30:16 följande:
    Jag har haft cystor på ena äggstocken. Skulle få hormonbeh för att få till ägglossning o det var så det upptäcktes. Fick gå på starka p-piller i tre mån. Men det hjälpte inte. Till slut opererades jag. Det gick bra och fick två barn Under ett par år efter op. Lycka till!!
    Härligt att höra att det gick så bra! och ger positiv energi till oss funderare
  • Tizzan

Cystan du har påverkar formodligen inte alls din förmåga att kunna få barn!
    För det första vill jag framhäva att det är extremt vanligt med cystor! Särskilt vätske-cystor osv! Många många kvinnor har haft och har massvis under livets gång, utan att märka det!
    Det behöver heller inte göra sååå jäääätte ont när don brister! Har själv missat att en brustit då jag kom tillbaka pga samma smärta och blev lika förvånad som läkaren att den va borta! Hade då andra magproblem också som fick börja utredas osv.
    Jag har haft flera gulkroppscystor och i de allra flesta fall försvinner dessa själv! Däremot har olika individer olika ont av dem och det verkar dock sjukvården ha väldigt svårt att förstå! Jag kan ha lite besvär med en cysta på 5 cm men du kan ligga och kvida av smärta! Det är därför viktigt att vara tydlig och inte hålla tillbaka nåt.. Vissa opererar bort 4cm cystor pga smärtan medan andra går omkring med 8 cm cystor och klarar det bra!
    Som tidigare nämnts så finns många olika sorter.. Tvillingcysta försvinner inte av sig självt då den innehåller typ bråsk och hår osv. Den kan dock stanna upp på ett visst antal cm och inte vara till besvär för patienten och tror dom isf avvaktar med op. Choklad-cystor är blod-cystor som går punktera men de kan ibland vara svårt osv.. Vätskecystor försvinner som sagt oftast av sig själv genom att dom brister och kroppen tar hand om vätskan.
    Oavsett cysta, vill jag råda att man står på sig och ser till att ha koll på den! Ingenting är omöjligt och även den ofarligaste cystan kan bidra till allvarliga koncekvenser.. Detta säger jag av erfarenhet vid ett annat tillfälle med en av mina cystor jag hade! Också den "snälla" gulkroppscystan.. Varav ett blodkärl till den brast och jag "stod ut" med mitt rejäääääla magont såpass länge att jag höll på att förblöda.. Blodet läckte ut i buken på mig och innan jag kom med ambulans till sjukhus hade jag visst förlorat över 1,5 liter.. Nu hade jag ju så ont att jag inte kunde röra mig alls utan låg på sidan i sängen och spydde rakt ut, så jag är ju lite dum som inte åkte tidigare, men jag visste inte ens om cystan då.. Hade aldrig haft några innan vad jag märkt eller så.. Detta var första jag fick veta om och hade det inte gått illa så hade jag inget vetat..
    Men som sagt! I de allra allra flesta fall är det definitivt ofarligt!! Oroa dig inte men stäng inte av helt ;)
    Barn kan du få ändå och äggstockarna blir väldigt sällan förstörda av detta utan fyller full funktion ändå ;)
    Jag är själv i v 10 nu så jag VET att det är möjligt trots massa cystor ;)
    Lycka till

Svar på tråden Någon mer som har eller har haft cysta på äggstocken?