• Anonym

Har jag rätten på min sida? Tvist om skolval

Mitt ex har kpt en lägenhet inom kommunen som är 2,5mil från samhället vi bor i nu.
    Vi  har varannan vecka om vår dotter som ska börja skolan hösten -11

Nu anser han att hon inte borde gå i skolorna här i samhället som hon står i kö hos utan där han ska flytta.
    Han anser att jag som ev ska starta ett eget företag 4,5mil åt andra hållet från samhället ska åka in till skolorna där han nu ska bo.

Visst har jag rätten på min sida om det skulle bli tvist om det här? Känns inte som om vi kommer att komma överens om det. Jag tycker vi borde ha haft den här diskussionen innan han ens köpte lägenheten.. nu är det hans problem, han får väl åka hit varje dag eller ha varannan helg..

• Svar på tråden Har jag rätten på min sida? Tvist om skolval
  • Anonym

Klurigt!
    Jag vet att det finns tydliga regler kring det här med att flytta utomkommuns och att man då inte kan kräva att barnet flyttar med.
    Vet inte hur tydligt det är skrivet i liknande fall som ditt. Om ni inte kommer övverens så får ni nog ta hjälp att lösa situationen.

Min känsla säger ju att det är han som flyttar iväg och borde anpassa sig, men som sagt. Lag och logig är inte alltid detsamma.

Lycka till!

• Rokka Jill
    Boendeföräldern  (där barnet är skrivet) har sista ordet.. speciellt om dagisbarnen som ditt barn gick med också ska börja samma skola.. då är det mer eller mindre inget snack om saken..
  • Anonym
    Rokka Jill skrev 2010-11-03 14:39:04 följande:
    Boendeföräldern  (där barnet är skrivet) har sista ordet.. speciellt om dagisbarnen som ditt barn gick med också ska börja samma skola.. då är det mer eller mindre inget snack om saken..
    Nej, det stämmer inte alls. Barnet kan inte skrivas in på en skola mot en förälders vilja. Däremot måste den skola som ligger närmast där barnet är skriven, skriva in barnet, från och med årskurs 1 eftersom vi har skolplikt i Sverige. Men boendeföräldern har inte mer att säga till om.
  • bonnieloveskim

i all hast och mycket snabbläst så tror jag att en enda förälder nämligen boendeförläder han rätten att ensam besluta om förskola/skola

jag läste detta men jag ska säga att jag snabbläste det så jag kan ha tokat nåt fel,
    Det är inte det nyaste som finns menjag tror att det gäller fortfarande att boendeföräldern är den som faktikst ensam kan bestämma detta när manär osams eftersom barnet måste ha en plats då man måste jobba.

http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=523

• Anonym

Så länge pappan flyttat inom kommungränsen så utgår skolskjuts för barnen som bor varannan vecka, det är bara att söka när det blir dags.

• bonnieloveskim

Med andra ord ts så om barnet är mantalsskrivet/folkbokfört på din adress så har du det sista och enda ordet sams som osamas om vart barnet ska gå i skola.

End of story

• Anonym
    bonnieloveskim skrev 2010-11-08 14:22:32 följande:
    Med andra ord ts så om barnet är mantalsskrivet/folkbokfört på din adress så har du det sista och enda ordet sams som osamas om vart barnet ska gå i skola.

End of story
    Så länge det gäller närmaste skola från mantalsskrivningsadressen ja, mamman får ju inte välja fritt utöver det alternativet.
  • bonnieloveskim
    Anonym skrev 2010-11-08 14:24:25 följande:
    Så länge det gäller närmaste skola från mantalsskrivningsadressen ja, mamman får ju inte välja fritt utöver det alternativet.
    där står ju barnet redan i kö och där ville ju ts att barnet skulle gå.

vad som gäller utöver närmaste skola vet jag inte vad som gäller...
  • eeisor

Med risk för att framstå som paragrafryttare kastar jag mig in. Jag arbetar sedan ett antal år tillbaka med skol- och barnomsorgsplaceringar och hoppas jag har någorlunda på fötterna...

Barnet kan skrivas in i skolan mot den ena förälderns vilja, eftersom rätten till utbildning går före föräldrarnas vilja. Men, detta gäller endast kommunal skola. En friskola får aldrig ta emot ett barn där vårdnadshavarna inte är överens, oavsett om det är närmaste skolan eller inte.

Som boendeförälder har man inte all makt kring skolplaceringen, man är ganska utlämnad åt den andra föräldern, särskilt om det gäller som ovan, placering i friskola.
    Riktlinjerna från skolverket säger att folkbokföringsadressen ska vara den som anger placeringen enligt närhetsprincipen i de fall där vårdnadshavarna inte är överens. Men, finns det särskilda skäl att beakta, så kan det blycket väl vara så att den andra förälderns adress blir vägledande för placering, även om den ena föräldern är emot det. Skolverket är tyvärr inte särskilt tydliga i vad de menar med särskilda skäl, så än så länge är det något godtyckligt.

• lilladockan
    eeisor skrev 2010-11-08 21:54:07 följande:
    Med risk för att framstå som paragrafryttare kastar jag mig in. Jag arbetar sedan ett antal år tillbaka med skol- och barnomsorgsplaceringar och hoppas jag har någorlunda på fötterna...

Barnet kan skrivas in i skolan mot den ena förälderns vilja, eftersom rätten till utbildning går före föräldrarnas vilja. Men, detta gäller endast kommunal skola. En friskola får aldrig ta emot ett barn där vårdnadshavarna inte är överens, oavsett om det är närmaste skolan eller inte.

Som boendeförälder har man inte all makt kring skolplaceringen, man är ganska utlämnad åt den andra föräldern, särskilt om det gäller som ovan, placering i friskola.
    Riktlinjerna från skolverket säger att folkbokföringsadressen ska vara den som anger placeringen enligt närhetsprincipen i de fall där vårdnadshavarna inte är överens. Men, finns det särskilda skäl att beakta, så kan det blycket väl vara så att den andra förälderns adress blir vägledande för placering, även om den ena föräldern är emot det. Skolverket är tyvärr inte särskilt tydliga i vad de menar med särskilda skäl, så än så länge är det något godtyckligt.
    Så även om ex; barnen är folkbokförda hos pappan då han bor kvar på ursprungsadress, de har delad vårdnad men mamman bor närmare den skola hon vill flytta dem till kan hon få igenom detta i en tvist då skollagen måste gå in? Vad har "boendeförälder" för betydelse? Om tingsrätten dömmer mamman till boendeförälder - har hon då ett övertag även om de bor 50/50?
  • Anonym
    lilladockan skrev 2012-04-11 16:51:34 följande:
    Så även om ex; barnen är folkbokförda hos pappan då han bor kvar på ursprungsadress, de har delad vårdnad men mamman bor närmare den skola hon vill flytta dem till kan hon få igenom detta i en tvist då skollagen måste gå in? Vad har "boendeförälder" för betydelse? Om tingsrätten dömmer mamman till boendeförälder - har hon då ett övertag även om de bor 50/50?
    Nej. Mamman kan inte bli boendeförälder mot pappans vilja.
    Domstolen kan aldrig besluta var barn ska vara skrivna. Det gör folkbokföringslagen och skatteverket. Man ändrar inte boendeadress vid forsatt växelvis boende.
  • lilladockan

Tack för ditt svar! Men är lite nervös om detta, alla skriver så olika. Vad har du för bakgrund till denna informationen?

• Anonym
    lilladockan skrev 2012-04-12 10:49:01 följande:
    Tack för ditt svar! Men är lite nervös om detta, alla skriver så olika. Vad har du för bakgrund till denna informationen?
    Har själv varit i situationen och i domstol.
  • Anonym
    bonnieloveskim skrev 2010-11-08 14:11:18 följande:

i all hast och mycket snabbläst så tror jag att en enda förälder nämligen boendeförläder han rätten att ensam besluta om förskola/skola

jag läste detta men jag ska säga att jag snabbläste det så jag kan ha tokat nåt fel,
    Det är inte det nyaste som finns menjag tror att det gäller fortfarande att boendeföräldern är den som faktikst ensam kan bestämma detta när manär osams eftersom barnet måste ha en plats då man måste jobba.

www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106...

Det du hänvisar till handlar om interkommunal ersättning, ej skolplacering.

Enligt föräldrabalken måste föräldrar komma överens om skolplacering. Om föräldrar gemensamt inte kan komma överens omd detta kan kommuner placera barn vid en skola som ligger närmast där barnet är folkbokförd oavsett om föräldrarna vill detta eller ej då det är skolplikt i Sverige.   
  • KTT0001

När jag försökte flytta min son till den skola som ligger närmast hans bokföringsadress sa skolan nej pga att han pappa inte skrivit på överflyttningsansökan...var det fel av dem, funderar på att ta det till tingsrätten då min son inte trivs i sin nuvarande skola vilken är en friskola...

Svar på tråden Har jag rätten på min sida? Tvist om skolval