eeisor skrev 2010-11-08 21:54:07 följande:
Med risk för att framstå som paragrafryttare kastar jag mig in. Jag arbetar sedan ett antal år tillbaka med skol- och barnomsorgsplaceringar och hoppas jag har någorlunda på fötterna...
Barnet kan skrivas in i skolan mot den ena förälderns vilja, eftersom rätten till utbildning går före föräldrarnas vilja. Men, detta gäller endast kommunal skola. En friskola får aldrig ta emot ett barn där vårdnadshavarna inte är överens, oavsett om det är närmaste skolan eller inte.
Som boendeförälder har man inte all makt kring skolplaceringen, man är ganska utlämnad åt den andra föräldern, särskilt om det gäller som ovan, placering i friskola.
Riktlinjerna från skolverket säger att folkbokföringsadressen ska vara den som anger placeringen enligt närhetsprincipen i de fall där vårdnadshavarna inte är överens. Men, finns det särskilda skäl att beakta, så kan det blycket väl vara så att den andra förälderns adress blir vägledande för placering, även om den ena föräldern är emot det. Skolverket är tyvärr inte särskilt tydliga i vad de menar med särskilda skäl, så än så länge är det något godtyckligt.
Så även om ex; barnen är folkbokförda hos pappan då han bor kvar på ursprungsadress, de har delad vårdnad men mamman bor närmare den skola hon vill flytta dem till kan hon få igenom detta i en tvist då skollagen måste gå in? Vad har "boendeförälder" för betydelse? Om tingsrätten dömmer mamman till boendeförälder - har hon då ett övertag även om de bor 50/50?