• Imasim

Vi behöver ditt allra bästa boktips (1-3 år)!!!

HEJ!
    Har du snubblat över någon fantastiskt underbar bok?
    Jag har en ettåring som behöver fylla sin bokhylla med fina,
    annorlunda, MODERNA, spännande och unika böcker i alla tänkbara ämnen.

Har en 12-årig son sedan tidigare och när jag tittade genom hans böcker
    blev jag förskräckt...

Till exempel Tomtebobarnen...där de små tomtebarnen får hot om smäll om de inte sköter sig...

Jag har kikat lite på nätbutiker för böcker, men tror helt å fullt på tips från andra är det allre bästa
    sättet att hitta de allra bästa böckerna...

Så ro hit med ditt bästa tips å berätta gärna varför. KRAM/Misa

• Svar på tråden Vi behöver ditt allra bästa boktips (1-3 år)!!!
  • Alexe

Mitt bästa tips är inte modernt, det är den bok jag själv tyckte bäst om som liten - och som jag enligt mamma kunde utantill vid 1 1/2 års ålder. Mumintrollet som ska hem från mjölkbutiken. Vet inte vad den heter på riktigt, men det är hål i sidorna så att man ser nästa sida och varje uppslag slutar med orden: vad tror du att det hände sen?

• mammaannika

Knacka på av Anna-Lena Tidholm är en av mina absoluta favoriter. Men den har ni kanske redan då BVC också har uppmärksammat denna fantastiska bok.

• Imasim

TACK för tipsen... Ska kolla upp dessa...

• LabLover

Bajsboken! Alla böcker skrivna av författaren är underbara. Har flera stycken.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & en bulle i ugnen ♥
  • LabLover

"Folke är pussig" av Åsa Karsin
    Gittanböckerna av Pija Lindenbaum
    "Brum, pling, hallå!" av Ulrika Nilsson
    "Pirater och prinsessor" av Lotta Olsson Anderberg / Maria Jönsson
    "Putte dammsuger" av Krister Gidlund / Ann Forslind
    "Ville vara varg" av Christer Dahl / Nicoletta Garoni
    "Vägen till Saga" av Kajsa Grytt / Maja Lindén

De här böckerna har jag på vår önskelista. De ska tydligen inte vara könstypiska och det gillar jag.

"Kan du vissla Johanna" är en fin bok om döden precis som "Adjö Herr Muffin". Minns inte vad författarna heter.

• SandraP81

Min ettåring är väldigt förtjust i t ex Var är Mollys panda/Var bor Molly (med flikar) och Matildas katter och Nu ska vi köra av Jan Lööf. Sen tycker hon att Max-böckerna kan vara spännande, tex Max lampa och Max dockvagn..

• Kakor
    Alexe skrev 2010-11-03 13:20:12 följande:
    Mitt bästa tips är inte modernt, det är den bok jag själv tyckte bäst om som liten - och som jag enligt mamma kunde utantill vid 1 1/2 års ålder. Mumintrollet som ska hem från mjölkbutiken. Vet inte vad den heter på riktigt, men det är hål i sidorna så att man ser nästa sida och varje uppslag slutar med orden: vad tror du att det hände sen?
    Den heter "Vad hände sen?", min favoritbok när jag var liten också :)
  • anyXX

Eva Susso tror jag har skrivit böcker na som heter Binta dansar, Lalo trummar osv. Superfina och bra! Gillar också Stina Wirséns böcker, finns fina för mindre barn som heter Hej och Oj

Iris 080308 & Nils 100319
  • LabLover

BUsiga Bebbens Potta är också mycket bra.

• Imasim
    Alexe skrev 2010-11-03 13:20:12 följande:
    www.bokus.com/bok/9789150104004/hur-gick-det-sen-boken-om-mymlan-mumintrollet-och-lilla-my/

Om du vill beställa den och återuppleva gamla minnen... :)
  • epa77

Jag gillar Ingrid-serien ( t ex Ingrid och pappa) av Katerina Janousch (stavning?). Fantastiska bilder! Språket är "barnanpassat" så det får man inte vara allergisk mot.

• Hanoje

Stina Wirens böcker om Vem ? Passar väldigt väldigt bra om barnet närmar sig 3 år:) finns nu som film på 30 minuter med olika korta berättelser.

• PetraCecilia
    Hjälpa till, sa Pulvret av Inger och Lasse Sandberg.

Den läste vi så många gånger att barnen kunde den utantill. Ett litet barn hjälper sin morfar baka pannkakor och häller mjölk och ägg överallt. Morfar säger nej, nej, nej när allt går fel. Barnen älskade det, och visste precis när man skulle säga nej, nej nej, när Pulvret hälde ut mjölk och tog sönder ägg med skal i skålen med smet.  
    Perfekt när man är 2-3 år, då förstår man hela texten och kan säga alla roliga saker i boken.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9129648947
  • Imasim

Nu har jag beställt tre böcker från Bokus:
    "Vad händer sen"... av Tove Jansson
    "Knacka på"  av Anna Lena Tidholm och
    3 böcker om "Ingrid" av Katerina Janoush

TACK för alla bra tips...

Svar på tråden Vi behöver ditt allra bästa boktips (1-3 år)!!!