Anonym (*utslängd*) skrev 2016-12-17 19:45:41 följande:
Hej
På vilket sätt släppte du? För jag är föräldern i förhållandet och min sambo vill nu att vi blir särbos.
För mig är det inte ett alternativ. Av rent praktiska skäl bl a - jag skulle få harva runt i andrahandslägenheter med mina barn - vi har ett jättefint och bra hem tillsammans med sambon. Men också för att jag inte vill flytta ifrån utan jobba för att det ska fungera.
Jag släpper in men blir ofta ifrågasatt i min föräldraroll. Och det som är till min sambos fördel verkar vara "Ni bor under mitt tak" - för hon står på förstahandskontraktet. Och enda lösningen då är att jag och barnen flyttar.
På prov typ.
Sambon vill ha vissa regler, regler som jag iofs håller med om, tex ska dottern som är 16 vara hemma senast 21. Men ibland har det hänt att jag ruckat på det av olika anledningar som jag som föräldrar ansett vara okej. Där känner jag att min sambo inte litar på mitt föräldraskap utan blir oerhört frustrerad över brutna regler. Detta drabbade inte sambon något egentligen.
Sambon är mår inte så bra, är arg och tjurig och har taggarna utåt ang mina barn. Därför ser jag en förhoppning i att när min sambo mår bättre (fler faktorer än barnen som är orsak) ska förstå hur det är att ha tonåringar hemma, och sedan kunna se med mer positiva ögon. Hon tror gärna det sämsta om dem och är hård i orden. Ibland har jag dolt konflikter för henne för jag vet att då ställer hon min dotter mot väggen, trots att jag redan tagit det mitt barn. Just för att vi bor under samma tak tydligen. Då klart jag hamnar i försvarställning.
Det är egentligen inte barnen det är fel på utan på mitt föräldraskap.
Jag kan vara velig och otydlig inför barnen, ta på mig "deras" uppgifter så som tex uppgjort att dottern ska dammsuga. Missar hon så gör jag det för att slippa tjafs om att det inte är gjort.
Därför säger min sambo att hon inte orkar med mitt föräldraskap. Det är ju ingenting som direkt försvinner. Hur ska vi kunna vara särbos och ändå vara ett par?
Inget är helt bestämt, jag kämpar för att vi ska kunna lösa detta på ett annat sätt.
Nån av er som känner såhär och testat särboskap?
Släpper man något så är det samma som att barnet är en inneboende vem som helst, som antingen sköter sig själv eller så tar föräldern allt som rör barnet.
Så länge hans tonåringar inte störde mig så sket jag i vad de gjorde, typ ville de sitta uppe vid datorn till 3 på morgonen så var det ju liksom inte mina problem, inte så länge de var tysta och inte störde mig när jag sov.
Var de ensamma med mig så fick de laga mat och ta hand om sig själva, precis som vilka vuxna människor som helst. Vi bara meddelade varann om vi stack iväg och vart, så vi skulle kunna nå varann om det var något.