Matallergi?
Min son är 1 år nu och har för ett par månader sen visat sig efter pricktest vara kraftigt äggallergisk, det var ju något som jag självklart hade stark intuition om att han led av efter att även reagerat på mjölkprotein sedan födseln, men som jag tycker har bättrat sig men är osäker på om han reagerar på än, men jag tycker det känns som han är käslig mot mycket av det han äter och det är ju svårt att avgöra precis vad det kan vara, men nu undrar jag om man kan säga på ett ungefär hur lång tid det kan ta innan ett barn i den åldern reagerar på något det ätit det som det har någon slags allergi el överkänslighet av? Det gjordes ju ett par fler pricktester då det visade sig att han var äggallergiker men det vart inga utslag då och dom sade även att testerna inte är helt påförlitliga (att man kan vara allergisk mot det man testar sig för ändo). Tack till dig som svarar. Frågade Dietisten detta som följer nedan men vill även ställa samma fråga här om du har någon vetskap om det:
Jag undrar om man ska utesluta att äta allt sådant som innehåller Lecitin om man är äggallergiker, var för ett tag sen till en Dietist med min 1 åriga son som har kraftig äggallergi och fick en del råd och broschyrer med mig hem. i en av dessa står det att Lecitin kan innehålla ägggula? förstår att det vanligtvis framställs från soja, men när jag går i mataffären och läser på allt, så är det så mycket som innehåller just Lecitin, hur ska jag då kunna känna mig trygg i att handla hem något som innehåller det och ge min son när jag känner mig så förrvirrad i vad det är och om det faktiskt är något man ska undvika när man är äggallergiker? Dietisten vi träffade då sa att det måste stå i alla innehållsförteckningar om det innehåller något som är av äggprotein, så till min fråga är det ägg i Lecitin el finns det olika Lecitin och hur ska jag då kunna urskilja dom i innehållsförteckningarna?