• Cissi1981

Någon som genomgått MF-utredning?

Nu har vi fått ett tredje mf på 6 månader och dagarna känns ganska tunga just nu, men vi tänker inte ge upp för någongång måste det ju bara gå vägen.

Nu ska vi iallafall få genomgå en mf-utredning, men tyvärr så har vi inte fått någon tid förrän i mitten av februari och det är nästan 4 månader dit...

Nu undrar jag om någon annan här har genomgått en mf-utredning. Var det värt det? Fick ni veta vad som var fel och har ni lyckats behålla en graviditet efteråt?

Jag vet och förstår att man inte kan hindra missfall, men jag tror inte på att det alltid är fel på fostret. I mitt fall misstänker jag att något går snett när ägget ska fästa eller när moderkakan eller navelsträngen ska fästa. Jag har hört att små blodproppar kan ställa till det och att man kan behandlas med blodförtunnande eller propplösande.
    Någon som hört det innan eller fått den diagnosen vid en mf-utredning?

Det har nu gått så långt att jag funderar på att börja äta alla möjliga extra vitaminer och dricka ett litet glas vin varannan dag i hopp om att det ska hjälpa, men jag förstår ju att det säkert skulle vara menlöst. Är ju bara så hopplöst ledsen och vill ju så gärna få fullfölja en graviditet.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Någon som genomgått MF-utredning?
  • BettanB

Jag har genomgått utredning efter 5 mf; de hittade tyvärr inga fel (vilket är de vanligaste här i Sverige då de flesta tar på tok för få prover). Kunskapen vad gäller uppreapde missfall (habituell abort) är väldigt mycket sämre än i många andra länder tyvärr och det märks vid utredningarna.

Och jo, jag tror definitivt att man kan förhindra missfall. Jag har behandlat med bla trombyl och innohep den här gången och är nu i v.26... Om du vill prata med fler som har erfarenhet av upprepade missfall så är du hjärtligt välkommen in i bästaste tråden i ämnet:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html

Sorg i BettanMansion.
  • mamaA

hej hej!
    Jag har haft tre missfall och efter det gjorde vi en utredning på privat mott. och de hittade då att jag är APC resistent (alltså jag har ökad risk för blodproppar). och detta kan då vara orsaken till missfallen att det bildas små proppar i moderkakan som gör att fostret inte klarar sig.
    Så när jag blev gravid fjärde gången började jag med blodförtunnande sprutor direkt och dagligen till v 17. Och idag är jag i v 29 och är så glad och tacksam för det lilla livet som växer i min mage!
    Det finns alltså hopp!!
    Sök privatmott me vårdavtal och kolla om det kan gå fortare att få göra utredningen!
    Lycka till!!!

• Iselle

Jag gjorde en utredning för tre år sedan och fick då veta att jag har en viss trombosbenägenhet vilket innebär att proppar kan bildas. Fick då trombyl utskrivet som jag tog från och med ägglossning och det funkade! Senare under graviditeten fick jag antikroppar som även gjorde att jag var tvungen att tasprutor med Fragmin (också blodförtunnande). Var bor du? Jag sökte hjälp privat och fick en tid på några veckor. Sök privat hjälp. Bor du i Stockholm kan jag rekommendera Gynekologerna i Gamla stan.

Nu är jag gravid igen och tog barnalbyl (1/2 om dagen) efter ägglossning och så fort jag fått ett plus såg jag till att få Trombyl utskrivet.

• Cissi1981

Tack för ert stöd. Vi har nu fått genomgå en liten Mf-utredning och det visade sig att det bildades små blodproppar när ägget skulle fästa. Jag fick då trombyl utskrivet och hör och häpna: 1 vecka senare blev jag gravid vid äl :)))
    Jag är nu i tidig vecka sju och håller tummarna hårt varje dag, men senast för 3 dagar sen lämnade jag blodprov som visade att pyret växer som den ska^^

Tack igen för alla fina ord och solskenshistorier. Det är sånt man behöver få höra när allt känns hopplöst.

Svar på tråden Någon som genomgått MF-utredning?