• Linuss89

Studier och pappa till en 3-åring

Jag läser på komvux idag och får inte mina studier att riktigt gå ihop med min son. Antingen får jag ägna min tid åt honom, och leka och busa, vilket jag inte har någonting emot eller så är jag riktigt trött och orkar Inte riktigt ta tag i det där och få saker gjort med saker och ting som rör skolan. 

Någon som har några tips!? 

• Svar på tråden Studier och pappa till en 3-åring
  • ModestyB

Förskola? Då får du några timmar per dag som du kan ägna dig helt åt dina studier.

• Linuss89
    ModestyB skrev 2010-10-31 21:45:16 följande:
    Förskola? Då får du några timmar per dag som du kan ägna dig helt åt dina studier.
    Självklart han går på förskola! Gör han 5 dagar/ veckan anpassat efter mina studier. Men det är där min trötthet sätter stopp.
  • ModestyB

Förstår inte hur du menar. Om ditt barn går på förskolan så kan du ju studera då. Var sätter tröttheten stopp menar du?

• kg8

För trött för att leka med honom på kvällen menar du? Eller? 

• Linuss89

Jag som är otydlig. Jag går upp tidigt varje morgon och gör i ordning pojken och sen mig,för att först ta honom till dagis och sen åker jag till skolan. Går på lektioner, åker hem, går hämtar pajken och sen umgås vi fram tills han ska sova och då är det så sent så jag orkar enkelt inte med att plugga. 

• kutiom

Nu vet jag inte hur du nattar din son men när jag ska studera på kvällarna så nattar jag dottern (samsover) och passar då på att själv sova i ca en halvtimme innan jag går upp för kvällens läsning. Visst, man är hur trött som helst precis i början men jag tror ändå att man hinner vila upp sig någorlunda för lite kvällsarbete. Lycka till!

• cloudberry79

Men har du lektioner så länge varje dag, eller kan du kanske sätta dig i biblioteket eller datasalen och plugga en stund innan du hämtar på förskolan?

If you love me - please don't feed me!
  • Rhoda Horswunce

Jag går upp 2-3 timmar tidigare på morgonen och pluggar innan min son vaknar, och sedan går jag och lägger mig 2-3 timmar tidigare på kvällen. Det totala antalet timmar jag sover och har egentid blir detsamma som om jag skulle plugga på kvällen, skillnaden blir att jag tar hand om sonen istället för pluggar under de timmar jag är som tröttast.

Ett annat alternativ är ju att du utökar antalet timmar som din son går i förskolan och pluggar då, om du inte redan är i skolan 8 timmar om dagen. Här i uppsala har man ca 20 lektionstimmar i veckan om man läser på heltid på komvux,  men på förskolan får barnet vara 40 timmar + restid.

• MammatillAlva

Några håltimmar eller annan ledig tid du har som du kan avsätta tid för plugg? Någon avlastning ifrån annat håll som du kan dra nytta utav ibland för att få tid när det är mycket som behöver pluggas? Vart är mamman i bilden?

• Saaaraa

Jag är hemma med min tre år gamla dotter, och min 8 månader gamla son, och studerar på heltid(distans givetvis då båda är hemma med mig).

Det som gäller är ju att du måste ha självdiciplin för att göra det du ska. Är du trött? ta en tupplur och ta sedan tag i dina studier. Drick en kaffe, redbull eller ta lite luft. Plugga på dagtid när ditt barn är på förskola och ta vara på håltimmarna. Allt går om man vill.

• Niicol3e

jag är i samma sits som dig, gå hemmifrån 06.00 för att lämna sonen på dagis halv sju varje dag, ta 07.00 bussen till skolan och kommer hämta sonen vid 17.00-18.00 varje kväll. efter det så kanske vi umgås en halv timme/ en timme innan han ska sova. och efter det så känner jag mig helt slut.

så jag förstår dig och jag skulle med vilja ha några tips hur man få motivationen att plugga hemma..

Svar på tråden Studier och pappa till en 3-åring