• Jill

Måste köra 20 mil ensam med min lilla son i bilstol i baksätet -hjälp!

Behöver lite råd från er som har erfarenhet av att köra själv och har bilbarnstolen i bakstätet...

Jag ska köra från nordnorge till hemavan i slutet av November, då jag & min då 10 månader gamla son ska flyga till

mina föräldrar i södra sverige och hälsa på.

Det är bara det att jag tycker det känns så otroligt obehagligt att behöva ha honom i baksätet utan uppsikt i ca 20 mil

men endast en liten spegel. Självklart kan man stanna, men det är inte alltid det lättaste på vintervägar i Norge &

nordsverige Förvånad Det kostar en hel förmögenhet att koppla ur airbaggen fram, så det är inte ett alternativ dessvärre.

Hur gör ni?, Erfarenheter med detta? Tips mottages tacksamt till en smått orolig förstagångsresande mamma

ska även flyga själv med lillkillen. lock för öronen? något annat bra tips än att ge honom dricka för att underlätta?

//Jill

• Svar på tråden Måste köra 20 mil ensam med min lilla son i bilstol i baksätet -hjälp!
  • Thursday

Men vad är problemet....? Jag har 15 mil till mina föräldrar och kör då och då med sonen över helgen eller så. Vad är du rädd för ska hända? Han kommer ju inte att dö därbak för att du bara ser honom i spegeln? Det som kan hända är ju att han tycker att det är dötrist, och tjuter i högan sky och det kan du inte göra någonting åt eftersom du kör bil. Vi har en skiva som vi brukar sätta på eller så försöker jag prata med honom eller sjunga eller så. Det bästa är ju om man kan tajma det så att han ska sova ungefär lagom tills man åker iväg.

• Lejonens mamma

Forstar inte problemet. Har alltid haft mina sma i baksatet, och har akt 25 mil regelbundet fran ca 3 veckors alder. I borjan med ett eller tva stopp. Men med en tiomanaders ar 20 mil ingen stracka.

• Lejonens mamma

Det viktiga ar val att ha med supervarma klader, mobiltelefon och ficklampa om bilen pajar mitt ute i skogen.

• anyXX

Vad kan hända en bebis i baksätet i bilstol rätt fastspänd? Jag har båda mina barn bak och tycker det är super. Använder inte ens alltid spegeln. Kör då och då 40 mil ensam för att hälsa på min familj....

Se till att ha med telefon, varma kläder osv som sagt OM något skulle hända med bilen.

Ang flyget så finns det någon sorts näsdroppar man kan ge de små, fråga på apoteket. Eller om du ger en flaska välling/ammar vid star och landning.

Trevlig resa!!

Iris 080308 & Nils 100319
  • Zezana

Jag har kört 70 mil enkel resa ett flertal gånger, med sonen i sin stol i baksätet. Har aldrig varit några problem..

• smc

Med en son som hatade att åka bil när han var lite så kan jag förstå dig. Dock gör du kanske som jag gör ibland, förstorar upp problemet lite.

Små tips:
    Försök se till att barnet är nybajsat, mätt och belåten och gärna vill sova. Då har du kanske tur och halva resan har gått när barnet vaknar.
    Småfika till barnet i bilen som inte kladdar, kex, russin tex.
    Låna en portabel dvd-spelare och sätt på en mysig film med mycket färger, Tingeling eller Nemo tex.
    Rätt mängd kläder på barnet så att han inte blir för varm och irriterad.
    Napp?
    Stå ut om han börjar skrika, det är ju inte för att han förgås, utan för att han kanske har tråkigt och inte får din uppmärksamhet  :)  Det går säkerligen över efter en liten stund.

• Vilda Tiger

Jag förstår dig definitivt, då jag fått två barn som inte gillar att åka bil. Det börjar ändras hos min stora nu, hon är två.

Men kan du kanske åka på natten så han kan sova?

• tinis77

Se till att han ätit innan så du inte behöver stanna och mata. Tajma in så att sover en stund i bilen. Ta med saker du vet att han gillar att leka med ifall han är vaken och blir uttråkad. Majsbågar och vattenflaska bra att ha med.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • randigadamen

Går det inga tåg, bussar eller flyg?

Annars tycker jag att 20 mil låter som en relativt kort sträcka. Tar max 2-3 timmar och du kan ta pauser. 

• Vilda Tiger

Jag har tio mil till min familj och timar ofta in hemresan så att barnen somnar för natten i bilen. Sedan bär jag bara in dem. Har funkat, de sover vidare.

Svar på tråden Måste köra 20 mil ensam med min lilla son i bilstol i baksätet -hjälp!