• soian22

Sunwing eller Blue Village

Jag kommer för första gången resa med barn i april då min son kommer att vara 9 månader. Jag har rest massor själv men aldrig charter utan backpackat genom Asien, rest på egen hand i Sydamerika etc så detta är helt nytt för mig.
    Jag vill åka till ett varmt ställe men inte alltför lång flygtid så det står mellan Cypern eller Turkiet (gillar inte Egypten). Kollar runt på olika koncept och tror jag kommer att boka all inclusive men är det någon som vet vilka hotell som är bäst; Sunwing eller Blue Village? Vilka håller högst standard?
    Någon som varit på någon utav dessa anläggningar nyligen?
    Tack!

• Svar på tråden Sunwing eller Blue Village
  • Kat 75

Hej.

Vi va på Sunwing Rhodos i april med då en 3,5 åring o det va kanon rekommenderar stället.

Finns allt omkring inom hotellets område.
    Gå in o kolla på respektive researrangör o jämför.
    Vi åker ner till Lanzarote i januari o då kommer vi bo på Blue Village o då kommer vi även ha son nr2 med som då kommer vara 5,5 månad.

Hoppas du hittar nåt bra. 

• sweetsandra

Har tyvärr inte erfarenhet från båda men vi var också på Sunwing Kallithea på Rhodos nyligen och tyckte det var jättebra! Barnen var då 9 månader & 3 år. Vi bodde i en Happy Baby lägenhet på Helios och det var kanon. Så bra med Happy Baby att allt är anpassat + att det ingår barnsäng, barnstol osv, och i markplan! Fräscht, fint & mycket grönt... mysig strand, bra poolområden osv.

Mina solstrålar ~ Vinga 070108 & Lycka 090820
  • pappapee

Vi har rest Sunwing två gånger; cypern och gran canaria.
    Det kan varmt rekommenderas. Hela konceptet är toppen för en barnfamilj. Vår son pratar fortfarande om resorna.

Vi har själva bara backpackat och rest spontant innan vår son föddes.

När vi var på Cypern promenerade vi till Blue Village-alternativet för att se och jämföra och allt verkade mindre anpassat för barnen. Poolområdet var inte så barnvänligt, boendet mer skuggigt och husen låg väldigt nära varandra.
    Minsta poolen på Sunwing har alltid skyddande solsegel. Perfekt.

All inclusive-alternativet är trevligt. Bra mycket bättre på Cypern än Gran Canaria. Turkiet kan jag inte uttala mig om.

• Aphjärnan

Rest både med Sunwing och Blue Village fler gånger i olika länder och jag kan inte bestämma vilket som är bäst,........båda är bra och koncepten väldigt lika:)

Var senast på Blue Village Bahia Feliz i nov. och har nu en bokad resa till Sunwing Alcudia o maj.

Har hittillls valt All Inclusice och det är ett bekvämt sätt att resa med barn men lite trist så denna gång nu när dottern är 5 år tog vi bara frukost för att kunna gå på lite olika restauranger istället.

Trevlig resa !

• Blondie 80

Har bara provat Sunwing med barn (hamnade på blue village på en sista minuten i min ungdom ). Sunwing är hur bra som helst!!

• Marsflickan78

Jag har bott på Blue Village Callisto på Cypern och kan varmt rekommendera det! Babypoolen vid stora poolområdet hade solskydd. Sen finns det två stora pooler till på området har jag för mig. Att husen står nära varandra bekom oss inte för det märks inte av. Maten var suverän och underhållningen likaså. Vår dotter som då var 15 månader älskade stället! Nästa resa, i juni, blir till Blue Village Atlantican Aegean Park på Rhodos och jag längtar så! Gillar Fritidsresor mycket men kan tänka mig Sunwing också. Har flera kompisar som bott på Sunwing som varit nöjda.

• YlvaD

Har oxå provat "båda", då vår dotter som nu är 4½ och bara älskar båda koncepten. Jag och min man har varit nöjda med båda uppläggen, men kanske ett litet + för Blue Village, då de har Bamseklubben 2 h per dag 6 ggr/ v. Man betalar en liten peng, men då "lämnar" men barnen och man får lite vuxen egentid. Tyckte nog oxå att Fritte hade lite mera för barnen även på kvällarna. Underbara Coco fyller ju som bekant 100 år varje vecka och då har de kalas och disco med en massa mat och glass, då passade jag och min man gå ut på tu mand hand för en bit mat.

Tror det blir bra vilket Ni än väljer och smaken är ju som sagt olika:)

• Puffy75

har bara åkt Fritidsresor och tycker det är toppen. Som ngn nämnde Callisto på Cypern var kanon m barnen.
    Sunwing är säkert också bra men där är ju inte Bamse. Har barnen (som i och för sig är äldre än din) väl fått vara med Bamse o hans vänner kan man liksom inte byta mot Lolo och den andra som Ving har....

• Xara

VI har provat både ock och det har varit OK, men för STÖRRE barn! Med en bebis skulle jag INTE välja ett sådant där barnhets-ställe som har 'allt' för 3-6-åringar, utan något lugnare, trevligt ställe.

Vi har 'stått ut' med Sunwing & Blue village för barnens skull (som för övrigt totalvägrat alla barngruppaktiviteter ) och när din knatte kommer upp i 3-årsåldern, skulle jag rekommendera Sunwing: där deltar knatten i det den vill.

Inget tvång att stå uppställd i 30-gradig solhetta i speciell klädsel & ryggsäck x antal timmar varje dag och vänta på sin tur till en rutschkana som 38 barn före ska åka i, en och en, som i Bamseskräck-klubben vi hamnade i. Däremot har våra knattar ÄLSKAT Lollo & Bernie-showerna på Sunwing på kvällarna, helt fantastiska!!  Dessutom har figurerna rört sig ute bland poolerna flera gånger varje dag.

På Blue village visade sig Bamse, Lille Skutt, Skalman och Vargen TVÅ GÅNGER på en vecka och då hade de personal med sig som föste undan barn som ville hälsa på dem!

• YlvaD
    Xara skrev 2011-02-04 20:06:19 följande:
    VI har provat både ock och det har varit OK, men för STÖRRE barn! Med en bebis skulle jag INTE välja ett sådant där barnhets-ställe som har 'allt' för 3-6-åringar, utan något lugnare, trevligt ställe.

Vi har 'stått ut' med Sunwing & Blue village för barnens skull (som för övrigt totalvägrat alla barngruppaktiviteter ) och när din knatte kommer upp i 3-årsåldern, skulle jag rekommendera Sunwing: där deltar knatten i det den vill.

Inget tvång att stå uppställd i 30-gradig solhetta i speciell klädsel & ryggsäck x antal timmar varje dag och vänta på sin tur till en rutschkana som 38 barn före ska åka i, en och en, som i Bamseskräck-klubben vi hamnade i. Däremot har våra knattar ÄLSKAT Lollo & Bernie-showerna på Sunwing på kvällarna, helt fantastiska!!  Dessutom har figurerna rört sig ute bland poolerna flera gånger varje dag.

På Blue village visade sig Bamse, Lille Skutt, Skalman och Vargen TVÅ GÅNGER på en vecka och då hade de personal med sig som föste undan barn som ville hälsa på dem!
    Snopet! Vad olika det är från ena stället till det andra. Vi var På ett Blue Village i Thai och det var helt KANON...verkligen engagerade i barnen och Bamse med hans kompisar kom VARJE dag, förutom deras "lediga" dag. Barnen fick chans att krama och vi föräldrar föreviga det hela med att ta kortFlört. Tre dagar var det även Branens Bamseklubb vid poolen, där man kunde måla, ansiktsmålning och dansa med Bamse och hans vänner.

//Ylva
  • Marsflickan78

Känner heller inte igen beskrivningen. På Callisto visade sig Bamse och hans vänner flera gånger per dag och barnen fick komma fram och kramas och ta bilder. T.o.m hade de en dag vid en speciell tid ett fototillfälle så man fick ta kort på sitt barn med Bamse.

Vilket Blue Village var detta på? Så man ska hålla sig borta därifrån i sånt fall
  • Puffy75

Vet inte vilket Blue Village du varit på men det låter mycket märkligt! Allt är såklart frivilligt och personalen vi träffat överallt är supertrevlig, jätteduktiga tjejer och killar som närmar sig barnen på ett kanonbra sätt.
    Kanske för att dina barn totalvägrat aktiviteter som du är så negativ?
    Och Bamse & co var runt flera flera ggr per dag. Nästan så man kände too much ibland.
    Och showerna på kvällarna kanon!
  • MammaCh

Läser tråden med stort intresse. Ska om fyra veckor åka för första gången til ett Sunwing resort (Fanabe - någon som varit där förresten? kan det funka även för en 20-månaders kille med mycket spring i benen?) och vi velade också mycket mellan Fritidsresor och Sunwing resort. Tyckte dock (rätta mig om jag ar fel) att det verkade som att många Blue Village ställen låg lite för sig själva och inte så centralt?

• Xara

Ja, vi var på Fanabe-resorten för ett par år sedan! Och jag tror att den kommer fungera suveränt för en kille i den åldern, mycket barnvänligt! Fast ett himla liv vid poolen och precis packat med barn: det är inte precis ett ställe där man ligger i en solstol och kopplar av . Men ni ska ju ändå ägna er åt att springa efter en knatte, haha, och då blir det här utmärkt!

• MammaCh

Hahaha. ja, inser att det blir mycket springa. Är lite rädd för att tappa bort honom faktiskt, killen är supersnabb och tycker tyvärr det är extra roligt när man försöker jaga ikapp honom ....... Flög ni med Ving dit? Gick flygresan bra?

• Xara

Japp, vi flög med dem och resan gick bra... men BÄST har det gått på flygresor sedan vi skaffade Nintendo DS till båda barnen (kommer inte ihåg om vi hade hinnit fixa det till just den resan). Visst, det går ett tag med papper & pennor oxå, men Nintendo DS är OÖVERTRÄFFAT i flygrese-sammanhang!! (Alla medresenärer håller med, I promise!)

• MammaCh

Haha, det låter som en bra idé, men hur gamla var dina barn då¨? Vår kille är ju bara 21 månad. Har absolut med bärbara dvd:n, men batteritiden är typ bara 1-1,5h. Eller kan man ladda ombord? Nån som vet?

När du flög ving, satt ni i Sun class då?

• Xara

Nej, vi satt i vanlig klass. Och barnen var större när DS kom med i leken: när de är i din killes ålder var det mest vansinnesjobbigt hela flygresorna... Men det är bara några timmar att stå ut!! Jag har inte varit med på något flyg där det går att ladda sin elektronik.

• MammaCh

Skit... Men jaja, det är ju faktiskt ett I-landsproblem på det stora hela :) Vi ska ju få sooool!

För Gud vad mörkt och trist det är ute nu! Man kan ju bli nedstämd för mindre...

• Xara

Jaaa.... och vi är helt insnöade IGEN... VILL OXÅ HA SOOOOOOL!!!! *stirrar på de gula tulpanerna på köksbordet för att få lite färgterapi*

Svar på tråden Sunwing eller Blue Village