Otrevlig vistelse på BB, någon mer?
Känner att jag måste dela med mig och höra om någon mer är besviken på sin bb-vistelse.
Jag födde vårt andra barn snabbt och lätt. Efter cirka 1 timma i förlossningssalen skickade de upp oss på BB-avdelningen, fast man ju egentligen ska få stanna minst 6 timmar i förlossningssalen. Jag hade gärna stannat och tagit en dusch, sovit lite eftersom jag hade missat all sömn under 2 dygn, men det fick jag inte bara för att allt hade gått så bra.
Kommer upp till BB, får ett "delat" rum fast det stod i min journal att jag absolut inte ville dela rum - då skulle jag hellre åka hem. Ingen annan var i rummet just då så jag tänkte att jag stannar väl och kanske har tur och får vara ensam. Min man åkte hem på kvällen till vår son, jag var kvar och skulle försöka ta igen förlorad sömn. Klockan 23 kommer en annan mamma in med sin bebis. Hon är superförkyld, hostar och nyser och har sig. Jag orkar då inte bry mig för jag är svimfärdig av trötthet. Min bebis är vaken hela natten, jag ammar och försöker vara så tyst som möjligt så att den andra mamman ska kunna sova. Behöver gå på toa och göra nummer 2, men hennes säng står precis jämte toaletten så jag kan inte slappna av tillräckligt...
Klockan 05 kommer sköterskor in och börjar möblera om, för nu ska det in en tredje mamma tydligen, som egentligen inte alls får plats. Även hon är hostig och förkyld, nu är jag så nära att kollapsa. Den tredje mammans man sitter jämte henne i 3 timmar och pratar, det blir så varnt i rummet och jag börjar få panik. Bebisar skriker, de får nya blöjor, de ammas, mammor pratar i telefon, nyser, hostar, duschar och grejar... Jag har gaser men kan ju inte ligga där och prutta så jag får jätteont i magen. Även den andra mammans man kommer och sitter och tjatar.
På morgonen ber jag om att få åka hem, börjar packa och så vidare. Min bebis går igenom läkarundersökning utan problem - tror jag. När jag packat färdigt kommer sköterska och säger att vi inte får åka hem för att bebisens blodsocker var för lågt - vi måste stanna en natt till. Då bryter jag ihop, börjar störtgråta och vädja om att få åka hem annars får hon ge mig ett rejält sömnpiller för nu MÅSTE jag få sova. Står inte ut med tanken på att dela rum med två andra en natt till.
Ja, säger hon, du ska få ett eget rum senare idag. Okej tänker jag, då kanske jag står ut. Men timmarna går och jag tvingas sitta med de andra mammorna och typ hela deras familjer i detta varma rum, när ska jag få sova? Tre dygn nu, utan en enda minuts sömn. Jag får feber.
På kvällen får jag ett eget rum, jag slappnar av, duschar, äter, bebisen somnar och jag hänger ut "vi sover-skylten" på dörren. Vad händetr? Jo, precis när jag lyckats somna så knackar det jättehögt på dörren och en sköterska klampar in, väcker bebisen och säger att eftersom min man inte är med oss där på natten så ska jag flytta till ett delat rum så att en hel familj kan få mitt. Jävlar vad förbannad jag blir - skriker åt henne att jag MÅSTE FÅ SOVA! Jag rusar upp, stänger dörren i hennes ansikte och sedan gråter jag resten av natten. På morgonen får jag ÄNTLIGEN åka hem, men det dröjer ytterligare 2 dygn innan jag lyckas somna, efter 2 svimningsattacker...
Nu har vi 2 barn och planerar inte att skaffa fler, men OM det blir så, då ska jag banne mig KRÄVA att få åka hem ganska snart om allt går bra.
Hur kan det, i dagens samhälle, vara tillåtet att dela rum med okända efter en förlossning??? Nyfödda är infektionskänsliga, mamman måste få sova, vila, slappna av för att få igång amningen, bearbeta och reflektera förlossningen, knyta an till sitt barn och så vidare. Jo, visst, platsbrist, ekonomiska skäl och allt, men ändå, är det verkligen okej? Någon mer som har liknande tankar och erfarenheter?