Ärtlighetsrisk för allergi *igen*
Hej, Jag skickade en fråga tidigare, men den besvarades inte så jag provar igen...
Jag har en fundering om de här me ärftlighet och hur mycke denna påverkar risker till att barn blir allergisk, får eksem och astma.
Jag själv har/har aldig haft några problem som helst med de tre nämda. Förutom precis nu då jag fått bekräftat att jag har Köldallergi/köldurtikaria..
Däremot så har min sambo problem med alla. Både min sambo och hans son, 6år (från annat förhållande) är allergiska mot alla möjliga pälsdjur och nötter. Hans son är även allergisk mot massa olika födoämnen, pollen, osv. Han har även väldigt hemsk eksem och får dagligen astma medicin och insmörjningar me diverse salvor. Kan tillägga att rökning förekom under graviditeten med sonen och passiv rökning efter graviditeten, tänkte om de har haft inverkan.
Min fundering är då hur stor risken ungefär skulle va om vi skulle få barn ihop? Påverkar mina faktorer något eller följer allergier me automatiskt om ena parten har de? Ökar risken för allergi beroende på hur allergiska (allså hur mycke man är allergisk mot) parterna är? Sen till sist, blir barnet "allergisk" (läste att man inte tror att moderns kost gör barnet allergisk utan jag menar mer på själva felinställningen som barnets kroppen gör) redan i magen eller "sker" detta i barnets kropp efter att det fötts?
Det är verkligen svårt att hitta tydlig information om dessa frågor så jag tackar på förhand för eventuella klargöranden och svar..
Tack!