Varför ska man inte dricka mjölk?
Har hört att vi människor egentligen inte ska dricka mjölk från kor som är avsedd för dess kalvar. Varför inte?
Är sojamjölk verkligen bättre? Den innehåller ju oftast socker...
Har hört att vi människor egentligen inte ska dricka mjölk från kor som är avsedd för dess kalvar. Varför inte?
Är sojamjölk verkligen bättre? Den innehåller ju oftast socker...
Det bästa är vodka - ingent socker och inga bakterier
Det finns osötad sojamjölk.
Ur miljösynpunkt är det otroligt mycket bättre att människan äter sojabönorna och dricker vatten, istället för att ge korna sojabönor och vatten och sedan dricka mjölk. Djurhållningen står för en mycket stor del av utsläppen av växthusgaser.
Sedan kan man ju argumentera att det inte är särskillt etiskt att ta kalven från kon när den är nyfödd för att föda upp den på ersättning och ta dess naturliga mat, mjölken, själv.
Ytterligare en aspekt är att människan inte är skapt för att äta stora mängder komjölk. En stor del av jordens befolkning är laktosintolerant. Att vissa tål laktos är på grund av en ur historisk synpunkt ganska ny mutation.
Som jag har förstått det så är vi människor inte byggda för att dricka komjölk (laktosintolerans). Men vi i norden har hävt i oss mjölk i så många år att vi är mer tolleranta.
mjölk innehåller också mycket socker. forskare är numer eniga om att "mjölk ger starka ben" inte stämmer, det finns inga studier som visar på att kalciumet i mjölken faktiskt ger starkare ben.
vi är mååånga som faktiskt inte riktigt tål laktosen. De flesta vet inte ens om att det kan bero på mjölk, utan tror att deras magar bara är bullriga uppblåsta oberäkneliga och gasiga utan anledning.
Mjölk är ju ett rätt så energirikt livsmedel. förr i bondesamhället när man kanske hade en skål korngröt att klara sig på om dagen så var mjölken ett fantsastiskt sätt att få i sig mer näring, idag när vi faktiskt äter minst tre energirika mål mat om dagen finns det eg. ingen anledning att dricka mjölk längre.. Därmed inte sagt att mjölk är farligt på nåt vis, men den är ett mycket kaloririkt livsmedel, precis som läsk ex. men mjölken innehåller faktiskt en del bra saker till skillnad från läsken som bara innehåller massa skit.
vatten är eg bästa drycken.
sen är inte jag personligen så insatt i den där mjölkdebatten, kan hända att det finns andra orsaker, men ovan anledningar är sånt som gör att iaf jag inte dricker så mycket mjölk längre. sen att byta ut och hälla i sig massa sojamjölk istället kan jag inte riktigt se vitsen med..
Miljöaspeketen tänkte jag inte ens på men det stämmer ju, djurhållningen av kossor till kött/mjölk industri producerar ju MER koldioxid än hela inrikesflyget i sverige.. kan vara nåt att ta me di beräkningen såklart
Kan människan tillgodogöra sig sojabönornas innehåll lika effektivt som korna?
varför ska man inte dricka mjölk, det är både gott och nyttigt