• Anonym (bekymrad)

Lärare som skriker på barnen och använder straffmetoder.

Först så vill jag säga att jag är anonym eftersom jag inte vill outa någon.

Till saken:
    Min son ( 7 år ) har fått en lärare som inte verkar tycka om sitt jobb alls. Eller de barn hon har i sin klass. Om de inte förstår något och frågar igen så kan hon bli så irriterad att hon skriker åt dem. Hon kastade ut en kille att stå i strumplästen utanför klassrummet (ute) för att han glömt sig och pratat med en kompis under fruktstunden. Min son blev bland annat ordentligt fräst åt när han, i sin glädje över en jättefin krans en kompis gjort i skogen, bubblade över av iver att uppmärksamma henne på den. Och diverse annat. Kvarsittningar hör tydligen till straffmetoderna. Enskilda skällsamtal tas med barnen för skitsaker och ofta på orättvis grund; utan att höra alla parter. "För hon har inte tid". Och inget av detta informeras vi om på annat vis än genom barnen.

Flera barn gråter hemma på kvällarna, vill inte gå till skolan och är rädda för att fråga henne saker. Ska det vara så när man just börjat 1:an? Ska inte läraren ta tillvara och stimulera lusten för skolgång? Och inte tvärtom?

För det första: Ska det gå till såhär?
    För det andra: hur agerar man? Förutom att kontakta rektor (vilket flera föräldrar gjort) och hoppas att han hanterar det?

• Svar på tråden Lärare som skriker på barnen och använder straffmetoder.
  • SaraNord

En sådan lärare borde inte få arbeta i lågklasser. Kan förstå om det är ungdomsklasser...Men i slutändan är det ju barnen som kommer vara för rädda för att fråga henne, det de inte förstår, och istället missa massor av fakta!

Tycker du ska ta upp detta med fler föräldrar, och gå ihop några stycken, å tala med rektorn. Det kan ju bara bli bättre. Rektorn behöver ju inte nämna klass/namn eller något sådant. Bara nämna att många föräldrar han hört av sig angående hennes beteende och barnen känner si å så!

Det är inte värt att det går snett i skolan redan som 7-åring. Man måste ju få fråga om och om igen..det är ju därför man är i skolan! För att lära sig!

Ta tag i detta snarast!
    Ha det bäst och lycka till! 

• lövet2

Kontakta rektorn i första hand. I andra hand kan du kontakta övriga föräldrar och sammankalla ett extra föräldramöte.

• Anonym (bekymrad)

Tack för svar.
    Rektorn är kontaktad och vi har pratat med varandra, flera av föräldrarna. Min kille är en av de minst "drabbade" men inte för att han är vare sig bättre eller sämre än de andra. Han har nog bara (vad jag förstått) hamnat på hennes "goda" sida.

Men han säger här hemma att hon ofta skriker på lektionerna och att det i synnerhet är 3 killar som får skulden för allt, oavsett om de är skyldiga eller ej. Och självklart stöttar vi för det; jag tycker det är hemskt att så små barn behandlas som om de vore tonåriga värstingar. Skollusten har redan minskat rejält hos några stycken och samtliga såg fram emot 1:an med stor iver. Jättetrist utveckling.

• Mei

Men vad säger rektorn som svar?

• Anonym (bekymrad)
    Mei skrev 2010-10-28 19:06:42 följande:
    Men vad säger rektorn som svar?
    Han verkar ta det på allvar. Inga ursäkter eller bortförklaringar. Han skulle ta tag i det, sa han. Min intryck av honom är att han är en bra rektor så jag hoppas han står vid sitt ord.
  • Anonym

Rektorn är helt koncentrerad på ekonomi. De flesta har inga mål med skolan mer än att vara duktiga på ekonomi.

När det gäller er syn på att det inte är några tonåriga värstingar så ser man redan på dagis vilka som spårar ut och även ettakluddare kan vara helt omöjlig att ha att göra med. Utan möjligheter att kunna bli av med barnen så har lärarna en omöjlig sits och de andra barnen som vill lära sig och som är skötsamma är dom som blir lidande.

Det i kombination med en rektor som till varje pris vill ha kvar alla barn i klasserna pga skolpengen så förstår ni att skolan inte är en optimal plats varken för vuxna eller barn.

Att kommunerna äger skollokalerna och enbart är ute efter att hålla kostnaderna nere så förstår ni att underhållet är kraftigt eftersatt vilket gör situationen än mer katastrofal.

Lägger vi där till att LAS finns vilket gör det väldigt svårt att bli av med personal så länge den är utbildad oavsett hur dålig den är som lärare så länge det inte handlar om några rejäla överträdelser så har vi en skola som, tja, är usel på många håll utan att överdriva på något sätt.

• Anonym (bekymrad)
    Anonym skrev 2010-10-28 19:21:12 följande:
    Rektorn är helt koncentrerad på ekonomi. De flesta har inga mål med skolan mer än att vara duktiga på ekonomi.

När det gäller er syn på att det inte är några tonåriga värstingar så ser man redan på dagis vilka som spårar ut och även ettakluddare kan vara helt omöjlig att ha att göra med. Utan möjligheter att kunna bli av med barnen så har lärarna en omöjlig sits och de andra barnen som vill lära sig och som är skötsamma är dom som blir lidande.

Det i kombination med en rektor som till varje pris vill ha kvar alla barn i klasserna pga skolpengen så förstår ni att skolan inte är en optimal plats varken för vuxna eller barn.

Att kommunerna äger skollokalerna och enbart är ute efter att hålla kostnaderna nere så förstår ni att underhållet är kraftigt eftersatt vilket gör situationen än mer katastrofal.

Lägger vi där till att LAS finns vilket gör det väldigt svårt att bli av med personal så länge den är utbildad oavsett hur dålig den är som lärare så länge det inte handlar om några rejäla överträdelser så har vi en skola som, tja, är usel på många håll utan att överdriva på något sätt.
    Det där låter så pessimistiskt och cyniskt att jag helst vill bortse från det du skriver. För även om det säkert ligger viss sanning i det så känner jag att jag inte kan låta det här vara. Det är inte rätt.

De barn som drabbats värst är på inget vis några värstingar eller barn som spårat ur. Jag känner de 3 killarna väl och ja, de är busiga och har glimten i ögat. Och de kan bli stimmiga om man placerar dem för nära varandra på lektionen, vilket vi påpekat flera gånger. Men de är också (eller var, åtminstone) hungriga på kunskap när de började ettan. Nu är de inte det längre eftersom de känner att de inte vill gå dit längre. Också flera av tjejerna är rädda för henne och vågar inget fråga för att hon skriker åt dem.

Och vaddå, "bli av med dem"? Märkligt nog klarade förskoleklassens lärare av samma barngrupp alldeles lysande. Kanske genom att bemöta dem rätt? Vad vet jag? Jag vet bara att det inte är meningen att en 7-åring ska komma hem efter skolan och gråta för att han ensam fick skäll och kvarsittning i klassrummet över en rolig film som alla andra fick se för att han sa "stick och brinn" till  en annan skolkamrat som hela tiden jagade honom med pinnar och stenar i skogen. Eller att en annan 7-åring ska få råångest på morgonen när han ser fröken och vägra kliva in i skolsalen. Det är inte rätt.

Jag skiter i LAS eller huruvida ekonomin är rektorns första prio eller ej; så här får det inte vara. Och ja, jag är jävligt upprörd, om det inte märks redan. Och vi bor i ett litet samhälle; här måste man se folk i ögonen. Då tror jag också att de flesta är mån om att kunna göra det utan att skämmas.
  • Anonym

Visst är det så men jag jobbar för närvarande på en skola, varken som rektor eller lärare men har fått god insyn. Det finns bra lärare men väldigt många usla lärare och miljön i skolan är inte bra och underhållet kraftigt eftersatt.  Att det i de flesta klasser finns barn som gör sitt bästa för att störa all form av undervisning är bara att konstatera och lärarna är väldigt bakbundna och de flesta rektorerna mest intresserade av att visa en fin yta utåt.

• Anonym

Att jämföra en förskoleklass med en riktigt klass är som att jämföra äpplen med päron fö.

• Anonym (bekymrad)
    Anonym skrev 2010-10-28 20:26:06 följande:
    Att jämföra en förskoleklass med en riktigt klass är som att jämföra äpplen med päron fö.
    Inte om man betänker att det är samma barn och inte ens ett år senare. Ja, visst är kraven annorlunda men inte så oerhört. Och de rör sig i samma lokaler och med samma personal, i stort. Möjligen är det att jämföra omogna äpplen med lite mindre omogna äpplen, då.

Hon är dessutom inte ensam med dem utan har hjälplärare ( utbildad fritidspersonal) som är med stora delar av dagen. Ofta delar de klassen och har utelektion med ena hälften och inne med andra. Och jag har inte hört att hon flippat ur på det här viset. Tvärtom så tycks de flesta av barnen föredra henne eftersom hon lär ut, svarar på frågor och ger fan i att skrika åt dem. De lektionerna löper hur smidigt som helst. Min sons ord ( - fan). Två kompisar bekräftade.

På mig låter det främst som att du försvarar läraren och är helt inne på att det är ungar som vill störa. Av den resterande personal som träffar på de här barnen dagligen så får jag dock inte den uppfattningen och jag går nog hellre på den än din, faktiskt. Och det innebär inte att jag inte är medveten om att det finns "problembarn". Jag tror dock inte att det är det som är grejen här. Särskilt inte när man läser vissa kommentarer skrivna av läraren på FB.
Svar på tråden Lärare som skriker på barnen och använder straffmetoder.