• Mamma TN

Färdigblandad ersättning i kylen???

Kan man förvara färdigblandad Nan 1 eller BabySemp i kylen och i så fall hur länge. Enligt förpackningen kan man inte det men på BB hade de en tillbringare med färdigblandad ersättning. Enligt förpackningen ska man ju koka flaskor och vatten varje gång. Skulle ju ta en evighet varje gång.

Fn kör vi med färdigblandad ersättning samt blandar med kallt vatten från kranen och sen in i micron... Hur gör ni???

• Svar på tråden Färdigblandad ersättning i kylen???
  • Spexig

Jag kokte vatten på morgonen, hällde upp rätt mängd i flaskorna o hade den i kylen över dan. Bara att ta ut, hälla i pulver o mikra.

• Kasihi

Jag undrar samma sak! Jag hade färdigblandad ersättning till nätterna förut 2-3 flaskor. SÅ MKT
    enklare. Gjorde den med kylskåpskallt vatten som var kokt tidigare. Men nyligen läste jag att det
    inte var okej och våra nätter är nu mkt krångligare Jag kan heller inte köra tetra då bebis äter
    nutramigen ersättning. Vågar man förbereda någon/några flaskor för natten att ha i kylen
    och sen värma i micron?

• miiaaa

Jag har läst någonstans (kommer tyvärr inte ihåg var men någon annan kanske vet) att man kan ha färdigblandad ersättning i kyl i upp till sex timmar. Jag brukar blanda färdigt till nattmålet (han äter runt 04) men till målet på morgonen (ca 07.30) har jag bara vattnet uppmätt och klart i flaskan och blandar när det ska ätas.

• Vildänglarnas mamma

Jag har alltid haft förberedda flaskor i kylen annars skulle jag gått under. Ibland får man helt enkelt göra saker lite enklare för sig. En hysterisk och hungrig bebis är aldrig rolig.

• frika

Jag tog vatten direkt ur kranen och gjorde ett par flaskor till natten vilka förvarades i kylen och värmdes i mikron. Pojken är nu dryga året och verkar inte ha tagit någon större skada... Hade nog knäckt mig annars då han (enligt sig själv) skulle äta 2-3 gånger varje natt.

• yes79

Om man vill blanda pulvret i 70 gradigt vatten enligt paketet utan att vänta på att det ska svalna jättelänge så kan man ha färdigkokt hett vatten i en termos, hälla i lite i flaskan och sedan blanda i pulvret och sedan fylla på med kallt kokt vatten tills det är lagom temperatur. Jag har själv inte gjort så så jag antar att det bästa är att träna på dagen innan så man lär sig hur mycket varmt respektive kallt vatten behövs i flaskan för rätt temperatur.

Själv gjorde jag så när lillan var mindre att jag kokade vatten och mätte rätt mängd i flaskorna och ställde i kylen, på natten tog jag flaskan och värme vattnet i micron och hade sedan i färdiguppmätt pulver från en välling doserare. Jag slapp ha färdigblandad ersättning i kylen men det gick nästan lika snabbt att tillreda den. Annars är nog en termos med lagom varmt vatten och färdiguppmätt pulver en aning snabbare kanske!

• Jenny Hä
    frika skrev 2010-10-28 19:31:26 följande:
    Jag tog vatten direkt ur kranen och gjorde ett par flaskor till natten vilka förvarades i kylen och värmdes i mikron. Pojken är nu dryga året och verkar inte ha tagit någon större skada... Hade nog knäckt mig annars då han (enligt sig själv) skulle äta 2-3 gånger varje natt.
    Vattnet ska ALLTID kokas till ersättning , dom kan få problem med magen annars o bli dåliga av vattnet. Det kan vara bakterier i vattnet som inte är bra.

Jag har alltid kokt vatten i flaskor i kylen till natten, sen är det bara att blanda o värma.  

Det står på paketet på BabySemp 1 att man kan ha färdigblandad ersättning i kylen 6-8 timmar . 
  • Jenny Hä

Flaskorna ska kokas minst en gång per dygn i 5 min ....

Svar på tråden Färdigblandad ersättning i kylen???