• Zygo

Ni gravida med halsbränna

Vad har ni tagit och hur länge?

Jag är i v 27 nu och har sen v 17 haft dagliga problem med sura uppstötningar, så pass jobbiga att jag inte kan somna plus att jag vaknat på nätterna av det. Har tagit en tablett Losec varannan dag och de dagar jag inte tagit det har det blivit Samarin eller Gaviscon.
    Det som bekymrar mig är att halsbrännan blir bara värre o värre o att jag redan tagit Losec/Omeprazol så pass länge. Max 2 veckor står det ju i Fass, medans läkare på mvc tyckt det varit ok att jag tagit det såhär. Jag funderar på om det kan ge några effekter på barnet iomed att jag tagit det under så lång tid.

Hur länge har ni tagit liknande preparat o vad har era läkare i så fall tyckt?

• Svar på tråden Ni gravida med halsbränna
  • SaraSara

När jag var gravid så tog jag samarin och novaluzid mot halsbränna från va vecka 20-30, och det ska inte vara någon fara med dem iaf. Losec och gaviscon vet jag inte mycket om, men om läkare/BM säger att det är okej tycker jag att du ska lite på dem. Det är ju viktigt att man kan vila och få i sig mat, vilket är väldigt svårt när man har ständig halsbränna. 

För mig försvann halsbrännan i samband med att magen sjönk och det blev lite mer utrymme :)

Och det sägs ju att om man har halsbränna får man ett barn med mycket hår, det stämde för oss :)  

• queenofangels

har nog precis blivit av med min halsbränna runt BF. tar novalocoul. får ta hur många man vill tydligen o när de var varit lite så har ja levt på bubbelvatten.

• Little me

Knaprar Losec dagligen sen v 26, enda sättet att överleva :)

• CoolJen

I förra grav. så tog jag allt man kunde komma över i ca 15 veckor.

Denna gången började det tidigare och jag dricker nu Novalucid ( har alldeles för hemska minnen av tuggtabletterna...) och antar att jag kommer snart få gå över till både losec och gaviscon för jag vet att det kommer att eskalera som förra gången.

För mig känns det som om magsäcken sitter precis under svalget...usch...

• Jennybollen

Iskall blå mjölk dricker jag, funkar en stund så det kan bli mycket mjölk på en dag :)

• vi och pyret
    Zygo skrev 2010-10-28 08:50:53 följande:
    Vad har ni tagit och hur länge?

Jag är i v 27 nu och har sen v 17 haft dagliga problem med sura uppstötningar, så pass jobbiga att jag inte kan somna plus att jag vaknat på nätterna av det. Har tagit en tablett Losec varannan dag och de dagar jag inte tagit det har det blivit Samarin eller Gaviscon.
    Det som bekymrar mig är att halsbrännan blir bara värre o värre o att jag redan tagit Losec/Omeprazol så pass länge. Max 2 veckor står det ju i Fass, medans läkare på mvc tyckt det varit ok att jag tagit det såhär. Jag funderar på om det kan ge några effekter på barnet iomed att jag tagit det under så lång tid.

Hur länge har ni tagit liknande preparat o vad har era läkare i så fall tyckt?
    En fråga om din tolkning att man inte ska äta losec mer än två veckor. Vad jag kan förstå så ska man kontakta läkare efter 2 veckor om besvären inte försvunnit. Men om man blir hjälpt av dem så måste man ju kunna fortsätta äta dem efter två veckor. Eller är jag helt ute och cyklar?
  • Zygo
    vi och pyret skrev 2010-10-28 10:53:16 följande:
    En fråga om din tolkning att man inte ska äta losec mer än två veckor. Vad jag kan förstå så ska man kontakta läkare efter 2 veckor om besvären inte försvunnit. Men om man blir hjälpt av dem så måste man ju kunna fortsätta äta dem efter två veckor. Eller är jag helt ute och cyklar?
    Aha, ja, så är det nog, har läst det. Jag tänkte att det kanske inte fanns forskning nog för vad som kan hända vid långtidsanvändning, men jag måste ha misstolkat det. Stämmer ju att man ska kontakta läkare efter 2 veckor.

Jag brukar dricka mjölk och äta sötmandel innan jag lägger mig, hjälper inte heller. Verkar som att dagligen ta omeprazol plus samarin hjälper hittills iaf.

Tack för era svar, skönt att höra att man inte är ensam om eländet 
  • mesandra

Jag har haft jätte problem med både halsbränna och uppstötningar sen jag var i v 16-18 nån gång, har inte hittat nåt som botar med på läkarens inrådan äter jag 10-12 tuggtabletter novalucol, en omeprazol och flytande gaviscon till natten. Det lindrar men hjälper inte helt. Samarin avrådde min läkare mej att ta då det tydligen får halsbrännan att åka berg och dalbana, snabbt borta men snabbt tillbaka. Dock har jag även druckit det dom nätter det varit helt omöjligt. Har endast sovit 4 hela nätter sen augusti nu pga av halsbrännan och upptötningarna men nu börjar det iallafall närma sig bf. Hoppas du hittar nåt som hjälper dig!

• Livets under

Jag fick tips från en vännina om tuggtabletter som heter Rennie. Smakar som strong (godis). Tar en vid behov, oftast efter lunch och middag. Tycker de funkar bra.

Lycka till! =)

• Nature child

Förra graviditeten tog jag samarin brus och kalktuggtabletter, hjälpte sådär.. Denna gången märker jag direkt skillnad på vad jag ätit. Tex take away indiskt till middag så får jag riktigt ont och sura uppstötningar men håller jag mig till ca 90% raw food/råkost så får jag ingen halsbränna alls. (Och ingen förstoppning! Halleluja) Men det är ett extremt sätt att äta på så man får läsa på ordentligt och ta kosttillskott, under graviditeten speciellt. Det har varit värt det för mig.

Svar på tråden Ni gravida med halsbränna