• maar79

Vilken stol är säkrast; hi-way eller multi-tech?

Har bestämt mig för att köpa en Britax till min 10-månaders tjej. Tycker att det är svårt att fram vilken stol som egentligen är säkrast eftersom jag tycker att olika tester säger olika saker. Vad tycker ni? Om jag bara tittar på dom så ser multin säkrare ut. Den är ju dyrare också, betyder det att den är säkrare??

• Svar på tråden Vilken stol är säkrast; hi-way eller multi-tech?
  • Theodosius

Hej!
    Jag skrev till en barnvagnsaffär i Stockholm (nu kommer jag inte ihåg vilken), där de gav råd om bilbarnstolar. Jag fick rådet att köpa en hi-way. den andra är väldigt tung och otymplig och enligt han som svarade  är de bilbarnstolar som är avsedda för enbart bakåt-åkande säkrare än de som är vändbara. det skulle inte skilja allt för mycket i pris heller på att köpa en multi-tech eller en bakåtvänd och senare en för framåt när det är dags att vända. Jag är supernöjd med min hi-way. Lycka till!

• maar79
    Theodosius skrev 2010-10-27 22:19:04 följande:
    Hej!
    Jag skrev till en barnvagnsaffär i Stockholm (nu kommer jag inte ihåg vilken), där de gav råd om bilbarnstolar. Jag fick rådet att köpa en hi-way. den andra är väldigt tung och otymplig och enligt han som svarade  är de bilbarnstolar som är avsedda för enbart bakåt-åkande säkrare än de som är vändbara. det skulle inte skilja allt för mycket i pris heller på att köpa en multi-tech eller en bakåtvänd och senare en för framåt när det är dags att vända. Jag är supernöjd med min hi-way. Lycka till!
    Tack för ditt svar! Jag har också hört att multin skulle vara mer eller mindre farlig att ha framåtvänd då den blir för tung vid en krock. Det får nog bli en high-way, verkar som det är många här på FL som är nöjda med den.
  • Theodosius

Jag tror absolut du blir nöjd! Den är lätt att sätta in och sitter stadigt. Jag hade först en liten fiat punto och den satt jättebra i den . Nu har jag en volvo v40 och det är gott om plats för både stol, barn och övriga passagerare. det är också lätt att föra över stolen i farmors bil. 

• cicci85

Jag tror inte att det är nån skillnad i säkerhet, så länge barnet åker bakåtvänt åker det väldigt säkert. Det vikitgaste är att man inte vänder för tidigt alltså, låt barnet sitta bakåtvänt tills det väger 25 kg. Om den växer ur MT eller HW på längden kan man byta till en Britax twoway för att förlänga bakåtvänt-perioden!

Jag har en multi-tech och är väldigt nöjd, bakåtvänd är den lika säker som en ren bakåtvänd men jag skulle absolut inte använda den framåtvänd! MT tar lite mer plats än HW, speciellt på bredden. Får inte plats med MT i mitten på min v70, men HW är jag ganska säker på att den får plats i mitten.

• maar79
    cicci85 skrev 2010-10-28 06:55:10 följande:

Jag tror inte att det är nån skillnad i säkerhet, så länge barnet åker bakåtvänt åker det väldigt säkert. Det vikitgaste är att man inte vänder för tidigt alltså, låt barnet sitta bakåtvänt tills det väger 25 kg. Om den växer ur MT eller HW på längden kan man byta till en Britax twoway för att förlänga bakåtvänt-perioden!

Jag har en multi-tech och är väldigt nöjd, bakåtvänd är den lika säker som en ren bakåtvänd men jag skulle absolut inte använda den framåtvänd! MT tar lite mer plats än HW, speciellt på bredden. Får inte plats med MT i mitten på min v70, men HW är jag ganska säker på att den får plats i mitten.

Tack för ditt svar. Jag har pratat med en kille på Babyland och enligt honom är hi-wayen tydligen något säkrare men multi-techen kan användas längre och och därför säkrare på det sättet. Kommer att köpa en hi-way eftersom den är mindre och sen får jag se när hon väger 25 kilo hur jag gör då. Känns skönt att ha bestämt sig, nu är det bara att jaga tag på en !
  • tinis77
    maar79 skrev 2010-10-28 13:16:15 följande:
    Tack för ditt svar. Jag har pratat med en kille på Babyland och enligt honom är hi-wayen tydligen något säkrare men multi-techen kan användas längre och och därför säkrare på det sättet. Kommer att köpa en hi-way eftersom den är mindre och sen får jag se när hon väger 25 kilo hur jag gör då. Känns skönt att ha bestämt sig, nu är det bara att jaga tag på en !
    Om han menar att M-T kan användas länge eftersom den kan användas framåt så  har han fel... Båda 2 är godkända till 25 kg bakåt, så nä barnet väger mer är det bältesstol som gäller. H-W funkar ganska länge den oxå, min äldsta växte ur våran på längden nyligen, så upp till 5 år borde den funka om inte barnet är stort.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • cicci85
    maar79 skrev 2010-10-28 13:16:15 följande:
    På vilket sätt skulle hiwayen vara säkrare enligt honom? På "mitt" babyland rekommenderade de alltid hiwayen innan multitechen kom, men nu är det MT:n som är deras favorit

För min son räckte vaken MT eller HW tills han vägde 25 kg, då var de redan urväxta på längden. Men på Twoway fanns det flera cm kvar att växa, tyvärr passar ju den inte så bra för småbarn, men är som sagt bra att byta till om de blir för långa för nån annan stol innan man vill vända framåt.
  • maar79

Han sa bara att hi-wayen var säkrare. Den är väl lite djupare än M-T så den kanske är bättre vid sidokollisioner? Han menade att M-T generellt håller längre eftersom vissa barn växer ur H-W på längden innan dom nått 25 kilo.

Svar på tråden Vilken stol är säkrast; hi-way eller multi-tech?