• Sniffy

Ekonomi vid en seperation.

Hej.

Ska snart flytta till eget boende med delad vårdnad om världens bästa tvillingar (2 år) men oroas av verklighetens bekymmer gällande ekonomi. Finns det någon bra sida som har information som vardagskalkyler eller finns det någon i samma sits men med mer erfarenhet? Vad krävs för att man ska få bostadsbidrag?.

Får in efter skatt runt 17:800-18:000 kr, den nya hyran (om jag får lägenheten) ligger på 6000 kr. Saknar körkort och tyvärr så har jag inte fått möjlighet att spara allt för mycket. Så det är inte den bästa situationen.  Kommer få ta lån för att köpa möbler, ny elekronik osv (tänker ta det via banken) i stället för att ta avbetalningar från 10 olika ställen samt att med bank pengar så kan jag handla begagnade möbler från blocket vilket är en fördel mot IKEA.

Alla tips är välkomna

• Svar på tråden Ekonomi vid en seperation.
  • HampusPappa

Med delad vårdnad och växelvis boende så behöver du inte heller betala underhållsbidrag till barnens mamma.

Bäst är väl att läsa på försäkringskassans hemsida:
    www.forsakringskassan.se/nav/fa7b9be17936774b5d5a93de2b810b76

Angående bostadsbidrag.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/hjalp_hyran/bostadsbidrag

Du tjänar nog alldeles för mycket för att få bostadsbidrag.  Gränsen verkar gå vid 307500 Så du faller nog på 100-kronorsregeln.
    Läs denna PDFen
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/bb_4062d_bostadsbidrag_barnfamiljer.pdf

Det bästa tipset är annars att bo ihop med barnens mamma. =)

• Spanjoren

Vet inte hur det är med bostadsbidraget men hyran är ju väl tilltagen och du har ju en unge (2 barn, 50%)... Går det så går det...

Annars är vår sits rätt lika och det har gått som en dröm för mig. Vad jag gör är håller koll på bra avbetalningserbjudanden. Lånar du av banken kommer du få en rätt sugig ränta. Inte lika sugig som de sämsta avbetalningarna men det lönar sig att jämföra. Datorn jag skriver på är t ex helt räntefri. MediaMarkt har ett par sådana kampanjer om året. Med tanke på att det tar mig tre år att betala och KPI ligger på runt tre procent spara jag alltså pengar på att köpa på krita i detta fallet. Uppochnervända världen....

Sen handlar det lite om vad du kräver av livet. Tvååringar skiter i om det finns en soffa, platt-TV eller nya köksstolar. Dom har skoj med pappa i tomt rum om det är så...

C´est la vie pero no se la toque
  • Nyfiken blå

Klart det blir en skillnad mot hur det är/var att ha två inkomster att betala för boende och liknande men som Spanjoren skriver ovan, barnen har väldigt små krav på hur moderna möbler och liknande man har. De vill bara ha en pappa som är närvarande och kärleksfull. Där är det mest frågan om hur du kan hantera det.

Kan du leva med att ta med lunchlåda till jobbet(stor besparing), är det OK med en gammal tjock-tv tills vidare(kostar några hundringar på blocket), vad behöver du egentligen för möbler?

Många har stor förståelse för en som separerar och ofta kan man få/låna möbler, husgeråd, elektronik av vänner och familj tills man kommit på fötter.

Mitt bästa tips är att försöka skaffa enkla saker så billigt som möjlig till en början och sedan vänja sig vid den nya ekonomiska situationen. Att inte skaffa sig en massa fasta utgifter innan du har koll på hur mycket hyran, elen, försäkringar, barnens kläder/blöjor/barnomsorg, maten, busskort osv kommer att kosta per månad.

Glöm inte att om du har barnen varannan vecka kommer du få VAB:a de veckorna du har dem, vilket brukar kosta en del. Om du har ett flexiblet jobb kanske du kommer att jobba kortare dagar under barnveckorna och längre barnfria veckor för att kompensera så då är du inte hemma så mycket iaf så "flashiga" möbler eller hemelektronik kanske inte behövs till en början?

Det är alltid en massa saker man inte tänker på som kostar vid flytten och även senare så börja smått och sedan kan du öka utgifterna allteftersom du kommer in i det.

Sen var det många bra länkar ovan. Läs på och om det är oklart, ring och fråga. Det är deras jobb att svara på frågor och förklara.

Lycka till!

Svar på tråden Ekonomi vid en seperation.