• himla

6 års verksamhet Hur många i klassen ?

HEJ !

Ville bara kolla hur många elever det är i era 6 åringars klasser ... Fick precis reda på att sonen ska få en till kamrat i klassen om en månad + att det kommer 3 st 5 åringar efter jul... De blir då totalt 31 st elever .... Det känns som om det är för många idag ...

vad kan man göra, ska man göra ...Bara låta det va !?  Hur tänker Ni ...

ska tillägga att det är två lärare , en heltids resurs till en BRÅKIG kille, och en halvtidsresurs till en kille med en "trötthetssjukdom" ...

Pontus 040812 v.35+4 * Sanna 061002 v.40+2 * Tim 100301 v.37+4
  • Svar på tråden 6 års verksamhet Hur många i klassen ?
  • iggelpiggel

I min dotters 6 årsgrupp är det 23 barn på en lärare och en resurs lärare till en pojke

• Carisma95

Oj, vi har nog tur?! De är 19 stycken i sonens klass, men på två ordinarie lärare plus en heltidsvikarie!

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • bustjejen

31 låter väldigt mycket! Men det kan bero lite på hur många lärare ni har också, och finns det lokaler så att barnen oftast är i smågrupper.
    När min dotter gick i 6 -års verksamhet, så var de 12 st 6 åringar och 2 lärare, som gick i en klass tillsammans med 12 st 1-or som hade 1 lärare.
    Nu är de 22 st 2-or som har 1 lärare och 1 fritidspedagog som ofta är med.

• 5barnsmamman

den yngsta av mina skolbarn , i hans klass va de12 st. idag 2 år senare så är de 13 st

Signe är här 28-4-09
  • anju79

I min dotters förskoleklass är de 25 st barn på en heltids- och en deltidssarbetare.

• himla

som jag skrev så är det två lärare, en heltidsresurs och en halvtids resurs .... och då det bara är en F klass så har de två klassrum ... men hur de och om delar upp sig vet man ju inget om !  Informationen är väldigt dålig ... har två skolor i samma område och den andra har två klasser med 26 resp 28 elever i ... om de kommer få några 5 åringar vet jag ännu inte ...

en förälder hade pratat med skolrådet och de hade sagt att det inte kunde göra något ... skolan får pengar för barnen och det är ju bara en termin så vi skulle va glada över det .. ja typ så !!!

• Punkster

F-klassen jag jobbar i har 3 pedagoger på 23 barn. En är på heltid, jag delar min tid mellan f-klass, åk 1 och fritids och sen en resurs på halvtid.

• Kina79

Min stora tjej går i Förskoleklass. De är 18 elever i klassen, två lärare.

• FullAvFrågor

Nu har jag inte barn, men i klasserna förskola-sexan hemmavid, så är det inte mer än 5-6 elever per klass. Därför har 1-2-3 slagits ihop så att de delar klassrum.

• MammaG

11 i min sons sexårsgrupp. Så tacksam för det så jag är nästan är lyrisk. Plötsligt är alla tårar som fälldes över att gå till dagis (34 barn) ett minne blott. Tycker det är fullkomligt hänsynslöst att ha så stora grupper.

• Fimpen72

Med vår dotter så var hennes klass 28st på två heltider.

Nya skolan som vi bytt till så har de två heltider till 18 barn.
    Stor skillnad!!

• emmizenma
    himla skrev 2010-10-27 11:41:28 följande:
    som jag skrev så är det två lärare, en heltidsresurs och en halvtids resurs .... och då det bara är en F klass så har de två klassrum ... men hur de och om delar upp sig vet man ju inget om !  Informationen är väldigt dålig ... har två skolor i samma område och den andra har två klasser med 26 resp 28 elever i ... om de kommer få några 5 åringar vet jag ännu inte ...

en förälder hade pratat med skolrådet och de hade sagt att det inte kunde göra något ... skolan får pengar för barnen och det är ju bara en termin så vi skulle va glada över det .. ja typ så !!!
    Tycker det låter "normalt" till och med ganska bra med personal.
    15-16 barn per vuxen brukar det vara (exklusiver resurser).
    De delar säkert upp sig både inne och ute...men om du tycker att det är dålig information så prata med personalen
  • himla

har pratat med lärarna ... och på måndag kommer den nya inflyttade 6 åringen så då blir de 28 st ! ...
    De har möten och som det ser ut nu så blir det en 5 åring som börjar efter jul ... men lärarna själva vill inte så de försöker få till flera möten som ska motivera killen att gå kvar på dagis !  hoppas hoppas ..
    Räcker med de 28 st som de blir ändå, varav 18 st  är killar !

Tack för alla kommentarer !

• mammaannika

Min son går i en grupp med 19 elever och två lärare. Det finns en grupp till med 16 elever och två lärare. Den gruppen har en elev som kräver lite mer därav den ojämna fördelningen.

Lärarna jobbar också på fritids men de är alltid två under "lektionstid".

• astalacasta

I dotterns förskoleklass är det 17 barn på en förskollärare och en lärare. På eftermiddagarna har de en barnskötare som kommer till "fritidspasset" då läraren går hem.

• mammaannika

Med lärare menar jag förskollärare.............

• Snutten

I vår sons klass är de 35 ! barn på 4 heltider och en resurs. De har delat klassen i två grupper som är i varsitt klassrum. De har haft svårt att täcka tjänsterna så det har varit en del vikarier men efter nyår ska de vara ordinarie personal. Det verkar funka bra och min son är nöjd så jag antar att de får till det trots den stora barngruppen.

• PSMalin

I min dotters grupp så är dem 21 elever på 2 stycken lärare.

• Dr Mupp

I sonens förskoleklass är de 63 elever och 6 lärare.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden 6 års verksamhet Hur många i klassen ?