• victoriag

Du som har barn utan att någon av er har jobb..

Undrar hur andra som är unga och har  barn men ingen av dig eller din sambo har jobb ( och förmodligen får lägsta föräldrapenning ) klarar ekonomin? H

ur ni bor? Själva eller hos någons föräldrar? (Om ni bor hos någons föräldrar, hur mycket betalar ni? Handlar ni mat alla tillsammans? Osv...)

Vem som betalar och står på lägenheten? Soc? Hur gick ni tillväga i så fall och varför får ni av dem? Jaa, lite allmäna frågor sådär... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-26 20:47
    ska tillägga att ingen av er hellst ska ta csn lån heller, där utifrån är jag väldigt nyfiken på hur eran ekonomi ser ut

• Svar på tråden Du som har barn utan att någon av er har jobb..
  • Oneesan

Ingen av oss har jobb då vi bägge två pluggar. Dock har maken arbetat upp en sgi under några år, men jag har lägsta.

Arigato
  • kaninsh

Undrar hur andra som är unga och har  barn men ingen av dig eller din sambo har jobb ( och förmodligen får lägsta föräldrapenning ) klarar ekonomin? H

ur ni bor? Själva eller hos någons föräldrar? (Om ni bor hos någons föräldrar, hur mycket betalar ni? Handlar ni mat alla tillsammans? Osv...)

Vem som betalar och står på lägenheten? Soc? Hur gick ni tillväga i så fall och varför får ni av dem? Jaa, lite allmäna frågor sådär... 

Jag är 18 år men är mammaledig i ett år nu (fick mitt barn 17 okt 2010) har fortfarande ett år kvar i gymnasiet sen. Fadern är 32 år och arbetslös. Jag får lägstanivå och han får aktivitetsstöd samt betalar soc hans hyra.
    Vi står inte skrivna på samma adress eftersom min rättighet att fortsätta gymnasiet försvinner då vi bor i olika län.  Så jag står skriven på min mammas adress. Men jag är hos honom.
    Vi delar kostnaden på mat och el. Så jag betalar 1000 kr i mat o ca 700 kr/3:e månad i el. Vi äter gott ändå trots att vi inte har så mkt i inkomst och vi gör inte så mkt ute heller som kostar pengar. Han har en tvåa som vi spendera tiden med varandra o den är väl på 55 kvadratmeter. Sen kostnaden för barnet står jag för eftersom barnbidraget kommer till mig.

• sandrewy

Vi pluggar båda två utan lån än så länge iaf, jag har som  tur är jobbat upp ett högt sgi innan, så vi klarar oss fint nu när ja är mamma ledig (blir värre nästa år när ja också pluggar igen), vi bor billigt i ett hus på landet som vi får hyra för en billig peng,  vi levde på väldigt lite pengar innan vi fick barn också så vi är ju vana vid lite å röra sej på.

Vi har dragit ner alla fast utgifter så mycket det bara går, och köper sällan saker till oss själva, Innna levde vi på ca 8000 i månaden, då har vi en bil också, nu har vi kanske mellan 9000-10000 att leva på.

• Mummyfied

Maken får artbetslöshetsersättning och jag lägsta FP:n. Barnbidrag och flerbarnstillägg (har två barn) tillkommer. Bor i en liten trea som kostar 4000 i månaden och soc är inte inblandad.

• Tussen 2008

Jag är 21 år och fick barn 4 månader innan jag blev 20.
    Min sambo hade jobb (Hade fastanställning på Lernia,bemanningsföretag)

Nu har sambon A-kassa & jag har ett aktivitetsstöd på nästan 3000 kronor i månaden + barnbidrag.
    Jag är även timanställd inom kommunen.
    Nästa år ska jag börja plugga(ja jag hade en utbildning när jag fick barn)  & även sambon ska plugga lite.

Vi bor i en 2,5:a som kostar 3800 kronor per månad.
    Vi har aldrig  behövt ta hjälp av vare sig soc eller nått bostadsbidrag eller liknande.

Jag flyttade förövrigt hemifrån när jag var exakt 18 år.

• MammatillAlva

Jag bor hemma hos mina föräldrar tillsvidare, då det kör ihop sig med ekonomin osv. annars men  har planer på flytt till egen lägenhet nästa år i augusti.

När jag slutade nian blev jag med barn och fick sommarjobb, som efteråt ledde till fast anställning där jag fortsatte arbeta fram till min dotters födelse i oktober. Tanken var att jag skulle återgå till arbetet en period efter föräldraledigheten och innan jag började med mina gymnasiestudier, men företaget gick i konkurs under min föräldraledighet men jag hade ändå jobbat upp min SGI med en liten extra summa.

Jag var hemma tills dottern fyllde 1 år och därefter började hon dagis en kort period, jag fick nytt arbete och arbetade i drygt 2 månader innan jag sade upp mig för att det inte fungerade på dagis när hon var så liten och inte riktigt kunde gå osv. så var hemma några månader till med föräldrapenning. Efter det började hon dagis på nytt och det fungerade jätte bra, medan jag ställde blev arbetslös i 3-4 månader, innan jag på började mina gymnasiestudier.

Nu går jag mitt andra år på gymnasiet och dottern är 3 år, vi bor hemma fortfarande och kommer troligtvis flytta till egen bostad i augusti eftersom jag fyller 20 år nästa år och kommer få lite mer inkomst i samband med mina studier utöver det extra arbeten jag har via bloggen osv (inga fasta inkomster).

Min dotters pappa har aldrig varit delaktig i betalning utav någonting, utöver underhållsbidraget som FK står för då han har 0 kr i inkomst. Här hemma betalar jag 2000 kr/månaden för mat, hyra osv. men betalde mer pengar tidigare när jag hade högre inkomst.

• Fahmblank

Jag bodde tidigare hemma med hos min mamma tillsamans med min man. Han pluggar och jag var då arbetslös men vi betalade min mamma 6000kr varje månad för mat och hyra, Nu har vi flyttat till en lägenhet på 79kvm och betalar 4800 i månaden och båda pluggar och går på studielån för tillfället men vi klarar oss riktigt bra och soc har aldrig varit inblandade.

Svar på tråden Du som har barn utan att någon av er har jobb..