• mandarina

Frågor angående EDA

Vad jag har fattat de som så bedövar den varenda kroppsdel från bröstet och ner!?
    Altså, hur i hela friden vet jag då när jag skall krysta?
    Slipper man då den där brännande känslan i underlivet när barnet skall ut?
    Hur länge håller bedövningen i sig?

• Svar på tråden Frågor angående EDA
  • LadyLi

För mig bedövade den liksom bara bäckenet där man hade som ondast..
    Men i själva slidan känns det ju!  Brännandet slipper man inte.
    Ta både bäckenbottenbedövning ,EDA samt bedövningssalva om du är orolig. man slipper absolut inte känskan helt men det är mycket bättre än enbart EDA tror jag.. Själv tog jag allt det där.
    Krystvärkarna är svåra att känna absolut.. jag kände knappt nånting.

Jag fick påfyllning av EDA 5 gånger under mina  15 timmar.. så varannan timme ungefär släppte det helt.

• veronica03

for mig bedovade epiduralen allt fran naveln ner, och jag hade verkligen inte ont alls, heller inte mellan benena. Kande inget annat an lite tryck och forlossningen gick fint och och snabbt!

• LindaB78

Tro mig du kommer att veta när det är dax att krysta! EDA tar inte bort känslan av värkarna bra att de gör mindre ont.
    Dålig nyhet-: EDA hjälper inte under utdrivningsskedet. "The ring of fire" (när barnets huvud står i öppningen och guppar) hjälper inte epudural ett smack på. Då är det annan typ av bedövning som gäller, Men du måste säga till om det långt innan så att du hinner få den. De flesta har ingen som helst bedövningn är barnet till slut krystas ut.

• Elmakå

Jag var inte alls bedövad i några kroppsdelar, jag kunde vara uppe och gå. Dom kan nu för tiden sätta EDA som inte "förlamar" utan bara verkar smärtstilladne vid värkarna. Sen slutade min förlossning med KS ändå, och då blev jag helbedövad och kände inget från magen och neråt.... Sen tar ju inte EDA bort värkarna helt, du känner dom ändå (gjorde jag ialalfall, mer än väl) så du behöver nog inte vara orolig över att inte känna när det trycker på

• Elmakå

Ska tillägga också att EDA får man ju inte pga krystvärkarna, utan den får man tidigare under förlossningen under öppningsarbetet. Den är inte till för själva utdrivningsskedet.

• Kakan Mascha

Tog eda, minskade smärtan på värkarna med kände att magen drog ihop sig och det gjorde liiiite ont vid värkarna.
    När det var dags att krysta kände jag att jag ville krysta, inte direkt ont, utan mera att man bara vill krysta! konstigt att förklara, men man vet!!
    Hade inte ont under krystningarna (man tar i så otroligt mkt att man knappt kanske skulle ha känt att det gjorde ont helelr!!) förrän ungens huvud var vid öppningen, då gjorde det ont. Men det är ju bara sista stunden så.
    Fick min eda vid 3 på natten och tjejen kom vid 9, vet inte hur länga min höll i sig heller, gjorde ont att sys efteråt, var värre än själva värkarna tror jag...!
    Lycka till! Och asvlutar med en klyscha - det är en postiv smärta!

• kickan89

Jag tyckte att EDAn var underbar för smärtan i magen, det försvan helt och jag gick från att ligga svimfärdig av smärta och inte veta vart jag skulle ta vägen till att knappt känna av värkarna :)
    Dock började jag känna tryck neråt så fort smärtan i magen avtog. Hade väldigt jobbigt med det där trycket och visste inte alls hur jag skulle förhålla mig till det. Till en början var det inte så farligt men de sista timmarna försökte jag till och med övertala BM att jag skulle ha kejsarsnitt för att trycket var så fruktansvärt obehagligt. Jag kände liksom att jag ville börja krysta flera timmar innan krystvärkarna verkligen kom. Vet dock inte om jag började känna av trycket tidigare p.g.a bedövningen eller om jag skulle känt det ändå. De första timmarna tyckte jag i alla fall att trycket var mer hanterbart än smärtan i magen hade varit.

Jag kände mig inte bedövad någon annan stans än just magen och när bebisen skulle ut kändes det precis som det var: som att bli uttöjd av ett huvud. Så för mig hade inte bedövningen någon som helst verkan mellan benen.

Du kommer känna när du ska krysta. Jag kände inte i magen så som de flesta beskriver, uppfattade faktiskt inga samamndragningar alls under förlossningen, bara molvärk. Jag kände extra mycket tryck neråt som fick mig att vilja krysta men i magen kände jag faktiskt inte alls att det hände något.

Jag är jätteglad att jag tog ryggbedövning och du behöver inte alls oroa dig för att inte känna något :)

• Didaj

Det är individuellt hur bra EDAn tar och hur den verkar.

Jag kände noll, ingen "ring of fire". No nothing.

Svar på tråden Frågor angående EDA