• rednose

Börja rida, vad behöver jag?

Jeg tänker börja rida.
    Vad behöver jag? Vilka ridbyxor är bäst och ska man köpa vinterbrallor eller funkar det med lånkallingar? :) Märke?
    Skor/stövlar vilka är bra och var hittar man sånt här bra begagnat?
    hjälm får jag låna.

Tips? 

• Svar på tråden Börja rida, vad behöver jag?
  • isolande

Eftersom du ska börja rida tycker jag du kan kolla typ Hööks Hästsports hemsida efter billiga ridbrallor. Vill du ha dyrare, snyggare och svinbra kvalitet så rekommenderar jag märket Pikeur, alla deras grejer är asgrymma!
    Helskodda ridbyxor är bäst så du får fäste i sadeln ordentligt. Jag rekommenderar ridskor och shortchaps istället för ridstövlar. Mycket bekvämare Glad. Täckbrallor och ridning blir lätt otymptigt och halkigt, kör ett par bra långkallingar istället, du blir varm när du rider. Bra strumpor, underställ, en fleecetröja och rejäl vinterjacka som står emot väta och kan tvättas mycket är oxå bra. Kan rekommendera Fristads byggjacka med piléfoder och stoppning, den är varm, smidig och håller hur länge som helst trots tvättar.

Bra ridvantar behöver du oxå i vinter, du kommer garanterat att frysa om händerna, he, he. Finns säkert oxå på Hööks eller så går du till en ridsportaffär.

För begagnat: kolla blocket eller www.bukefalos.se

Lycka till och njut av livet som hästvän Glad

• Tant Herta

Ska du rida utomhus så köp ett par termoridbyxor, det är en nödvändighet anser jag. Satsa på ett par bekväma ridkängor där du har gott om plats för varma sulor samt tjocka strumpor! En tunn mössa att ha under hjälmen, reflexer, ridvantar, samt en bekväm säkerhetsväst som dels är just säkerhet men även den ultimata sportbehån! Tuttarna sitter på plats, stenhårt!

Lycka till med ridningen och må gott! 

• rednose

Va kul! 
    Jag var faktiskt på Hööks idag och tittade runt lite. De hade väldigt mycket av ett märke som hette CRW? Verkade bra eller i alla fall skorna jag hittade. Känner ni till det? Kostade 599 men det är det väl värt kanske?

Det lät på henne jag pratade med som att vi kommer rida i ridhuset nu under hösten. Det är en nybörjargrupp för vuxna så det känns ju bra.

Har ju faktskt en sån byggjacka! Perfekt! :)
    Säkerhetsväst fick man låna så det testar jag där. Ska bli intressant att se hur det känns med amningsboobs..hmm, men men, en bra sport-bh funkar säkert så länge.

Gud va kul detta ska bli! Börjar om lite drygt 2 veckor. :)

• isolande

Vad roligt att du börjar, ditt liv kommer att fyllas av härliga mular och fartiga galopper. Hästlivet är härligt Solig

• FruSen

Jag har köpt ridbyxor, chaps och skor av märket CRV för nått år sedan och tycker det är helt OK! Nu är det dock längesedan jag red men då de användes höll var de bra!
    Termobyxor tycker jag inte man behöver om det inte är kallare än 15 minus, det räcker med långkallingar. Och rider ni i ridhus har ni ju varken snöblåst eller på-tvären-regn att bry er om  
    Finns ju helskodda termoridbyxor vilket inte alls är speciellt klumpigt vill jag påstå.

• rednose

hmm, försöker fynda lite begagnat här men det är ju lite svårt kanske...Svårt att veta hur stretchiga ridbyxor är liksom.. Om man är en 40 annars, gäller det för ridbrallan oxå tro?

En annan grej, ska man satsa på skor med stålhätta eller är det strunt samma? Det verkar ju vara 50-50 på sortimentet så det kanske mest är en smaksak? 

• rednose
    isolande skrev 2010-10-27 13:07:16 följande:
    Vad roligt att du börjar, ditt liv kommer att fyllas av härliga mular och fartiga galopper. Hästlivet är härligt Solig
    Skrattande Det är lite det jag hoppas på. :) Hoppas bara min allergi blivit bättre sen jag var liten och red...:S Får bli dubbel dos allergitabletter! :)
  • isolande
    rednose skrev 2010-10-27 13:53:44 följande:
    hmm, försöker fynda lite begagnat här men det är ju lite svårt kanske...Svårt att veta hur stretchiga ridbyxor är liksom.. Om man är en 40 annars, gäller det för ridbrallan oxå tro?

En annan grej, ska man satsa på skor med stålhätta eller är det strunt samma? Det verkar ju vara 50-50 på sortimentet så det kanske mest är en smaksak? 
    Du har nog samma storlek på ridbrallan oxå, men det kan ju vara lite olika modeller ibland, typ smala tjejmidjor som kanske blir tighta om man har lite rakare kropp.

Skulle absolut satsa på stålhätteskor om jag va du. Hästar är tunga om de trampar på en, och det kan vara svårt att hänga med hästens rörelser som nybörjare. Välj isf rymlig storlek så du får plats med en ordentlig socka. Stålhättor töjer sig ju inte som andra skor gör Flört
  • Veritaslux

Ser att de flesta skrivit det jag tänkt på. Håller absolut med om att kängor/jodpurs med korta chaps är bättre än ridstövlar. Mycket skönare. Sedan skulle jag faktiskt investera i en egen hjälm ganska snabbt. Min erfarenhet av ridskolans hjälmar är att man inte vet vad de varit med om (hur hela är de egentligen i skalet?) plus att de ofta kan vara smutsiga och inte lukta så gott av gammal svett som aldrig hinner torka. Brrr.

Sedan får du inte glömma handskar. Det går bra med vanliga "fingervantar" med gummi i för fäste (brukar finnas frör några tior i ridsportaffären), eller vad som helst billigt som inte är halt (monteringshandskar på typ Clas Olsson är inte dumma heller!).

När jag red gjorde jag en hel del fynd på http://www.borjes-tingsryd.se. Om du är osäker på storlekar och så, ringa kundservice så hjälper de dig. Jag köpte massa ridbrallor och sportbehå där för några år sedan!

Sedan kan jag tipsa om att köpa ett bra underställ + lager 2-kläder (vanliga sportkläder alltså), för du kommer bli svettig och även om du rider inomhus är en manege ganska sval höst-vinter. Dessutom kommer du säkert gå ut och in en hel del i stallet innan och efter. Då är det jättebra att ha plagg som är gjorda för fysisk aktivitet utomhus.

• SamsonS

Åh vad roligt för dig! Ridning är verkligen världens härligaste motionsform, man får ut så mycket av det.

Har själv haft egen häst och jag tycker du ska köpa ett par byxor som du verkligen trivs i och som du själv tycker är bekväma. Strunta i om de är hel/halv/knäskodda, så länge du själv trivs i dem. Ett par långkallingar kan man ha under. Jag tycker att det är viktigare med skorna. Ett par rejäla men bekväma skor där du får plats med tjocka strumpor, för man fryser ofta lätt om fötterna i stallet. Och som någon annan hade skrivit så är shortchaps ett bra tips för man får bra stöd tycker jag och de är som sagt bättre än ridstövlar då stövlar lätt blir kalla och inte sitter lika skönt. En bra jacka som du känner att du kan röra dig i, alltså en varm men ändå inte jättetjock, ocj du blir varm när du rider så ta inte på dig alldeles för mycket.

Tänk också på att helst inte använda tjocktröjor med luva på då man lätt kan fastna och göra illa sig.

Lycka till! Glad

Svar på tråden Börja rida, vad behöver jag?